28. ارديبهشت 1396 - 12:20   |   کد مطلب: 16785
حجاب را سپری در جهاد زن برای تحقق فلسفه خلقت زن و تلاش را جهاد مرد در مسیر عینیّت فلسفه خلقت مرد قرار داد. زن را به ذاتِ در حجابِ خود، به هنر مستوری زینت بخشید و مرد را به صفاتِ در ظهور ِخود، به جهاد اجتماعی قیمت داد.
معرفی کتاب,پوشش زن در حجاب,کتاب,حجاب زن,قران کریم,فلسفه حجاب,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

كتاب «پوشش زن در حجاب»; بیان مباحثی پیرامون چیستی و چرایی و همچنین فلسفه حجاب از منظر قران کریم

پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب
 
 
به گزارش شبنم همدان ، مهرخانه به نقل از ایكنا نوشت : كتاب «پوشش زن در حجاب» تألیف محمدجواد سلمان‌پور، رئیس دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به چاپ رسید.
 
این كتاب مباحثی را پیرامون چیستی و چرایی و همچنین فلسفه حجاب از منظر آیات قرآن كریم و روایات اسلامی بیان می‌كند و سعی می‌كند تا اهمیت این موضوع را برای همگان به خصوص نسل جوان یادآور شد.
 
در پیشگفتار این كتاب می‌خوانیم:‌ «سپاس و ستایش خداوندی را که زن و مرد را از نفس واحدی آفرید و از آیات روش خود قرارداد و زن را تکیه‌­گاه سکونت مرد نمود و مرد را تکیه­‌گاه ایستادگی زن اعتبار بخشید و رابطه مودت و رحمت بین آن دو پدید آورد.
 
حجاب را سپری در جهاد زن برای تحقق فلسفه خلقت زن و تلاش را جهاد مرد در مسیر عینیّت فلسفه خلقت مرد قرار داد. زن را به ذاتِ در حجابِ خود، به هنر مستوری زینت بخشید و مرد را به صفاتِ در ظهور ِخود، به جهاد اجتماعی قیمت داد.
 
درود و سلام خداوند بر پیامبر رحمت(ص) که زن را از حجاب جاهلیت خارج ساخت و او را بر تارک رحمانیت نشاند و مایه فخر انسان کامل نمود و هنر مستوری و حیا را به عنوان هویت اجتماعی زن و معرف گوهر وجود او اعتبار بخشید. سلام و صلوات بر فاطمه(س) و علی(ع) که مصداق کامل نور علی نور بودند و سند اصالت زن و مرد در اثبات شرافت زنان نجیب و کرامت مردان اصیل هستند.
 
درود و سلام بر امامان معصوم (ع) که حجاب را از رخ انسان برکشیدند و او را تفسیر کردند و راه کمال و بازگشت به گمشده را القا نمودند و عفاف، حیا، حجاب را به عنوان آزاد کننده نور عقل و تقویت کننده اراده و هموار کننده راه کمال و تسهیل کننده مسیر تلاش انسان معرفی کردند.
 
ذات حق بر همه پوشیده است و هر موجودی به اندازه راه­یابی به حریم کبریائی، لیاقت یافته و او را درک کرده و از وحشت غربت و تنهائی سکون و انس می­یابد، قیمت زن نیز به پوشیده ماندن است و فقط مردی که اجازه راه­یابی به حریم زیبائی او یافته است، لیاقت درک شکوه باطن او و بهره از جمال ظاهر او را پیدا می­‌کند و با او انس و در کنار او سکون می­‌یابد.
 
صفات خداوند ظهور یافته و در پرتو تجلی آن، فعل حق سراسر عالم را پر نموده است، حق است که مرد نیز برای کار در وطن و جمع حضور یابد و صفات همّت و قدرت و توانمندیش را بر انجام و ساختن آشکار نماید، تا قیمت یابد و معاش را با تلاش به عیش درآورد.
 
هر یک از زن و مرد بر اساس حقیقت، هویت و فلسفه­ ی وجودیشان در این جهان جایگاهی پیدا نموده­اند و بر اساس آن جایگاه، حقوق و تکالیفی پیدا کرده­اند. آن حقوق و تکالیف تا آنجا که مربوط به نفس ناطقه‌­ی انسان است، بین زن و مرد مشترک و یکسان است و آنجا که هویت عارضیِ جنسیت و ابزار جسمی در تشریع آن‌ها دخالت دارد و لحاظ شده است، نسبت به زن و مرد مختلف شده است.
 
اصل حجاب و عفاف در زن و مرد یکسان و واحد است، زیرا گوهری مربوط به عقل و نفس ناطقه انسان است که در زن و مرد یکسان و واحد است، اما نحوه­ی نمود و کیفیت آن تا حدودی در زن و مرد متفاوت است، زیرا جنسیت و ابزار در آن مدخلیت دارد و پر واضح که جنسیت و ابزار جسمانی زن و مرد متفاوت است.
 
نکته مهم در عصر کنونی و در نسل جوان این است که آهنگ رشد عقلانی وسیع­‌تر و سریع­‌تر گردیده است، لذا غالب انسان در پذیرش و انجام، به دنبال اقناع بیشتر و کامل­تر هستند و بر خلاف اسلاف خود، فقط به اعتماد بسنده نمی­کنند. از همین رو بسیاری از افرادی که در خصوص حجاب کاهلند اهل عناد و لجاج نیستند، بلکه تشنه اقناع و رضایت قلبی هستند. تا زمانی که حجاب به ویژه حجاب زن، خود در حجاب و پوشیده است و عقلانیت و فطری بودن آن واضح نباشد اقناع صورت نمی­‌گیرد.
 
در این شرایط وظیفه عالمان دینی و اندیشه­‌ورزان متعهد است که تلاش نمایند تا پوشش زن که مقدمه حجب و حیای مرد است، از حجاب خارج سازند و ابعاد مختلف آن را برای زنان و مردان، به ویژه جوانان تبیین نمایند. البته تلاش­‌های وسیعی شده است و بسا بتواند هر زن و مردی را نسبت به پوشش و هنر مستوری زن اقناء نماید. در عین حال ضروری است هر روزه در این باره آثاری به روزتر و به زبان تازه­‌تر، ابعاد حجاب زن را به جوانان عرضه نماید تا حجتی برای اهل منطق و خرد در تساهل و کوتاهی در دستور الهی پوشش زن نماند.
 
کتاب پیش رو تلاشی برای برگرفتن حجاب از حجاب زن است و سعی گردیده برخی از ابعاد مهم پوشش زن مورد تحقیق قرار گیرد. در این نوشتار با طرح عمیق­تری از رابطه مشروع و نامشروع بین دو جنس مخالف و سه موضوع فلسفه خلقت زن، اصالت خانوادگی و عفت، ارتباط پوشش زن با آنها نشان داده­ شده و سپس بر اساس نگاه جامعه شناختی و روانشناختی، به بررسی علل و بهانه­‌های بی­حجابی پرداخته شده است و در آخر طرح جریان سلطه‌­گر استکباری و صهیونیستی با نگاه ابزاری آنان به زن، نشان داده‌­ایم که چگونه از برهنگی زن برای رسیدن به مقاصد پست خود استفاده نموده‌­اند.
 
امید به خداوند متعال می‌­رود که از این تلاش علمی خشنود گردد و کتاب را در جهت اقناع زنان و مردان صاحب دل و خرد نسبت به موضوع حجاب، دارای اثر نافذ گرداند. از خونندگان عزیز کتاب نیز انتظار هدیه­‌ی انعکاس نقص‌­ها و کاستی­‌های کتاب را دارم».
 
انتهاي پيام/ص
پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب پوشش زن درحجاب حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن حجاب زن فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب فلسفه حجاب

دیدگاه شما

آخرین اخبار