13. فروردين 1400 - 0:03   |   کد مطلب: 20711
کتاب «مصرع اول»، مجموعه شعرهای مشفق کاشانی درباره امام خمینی (ره) است.
معرفی کتاب,مصرع اول,امام خمینی(ره),shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : سرزمین ایران در طول تاریخ شاهد وقایع و اتفاقاتی بود. مهمترین اتفاقی که در کشور ما رخ داد انقلاب اسلامی  است. از همین رو این موضوع دست مایه خلق آفرینش اثر در ادبیات فارسی شد.

یکی از کسانی که درباره انقلاب اسلامی دست به قلم برد و در این باره سرود، مشفق کاشانی است. یکی از کتاب های این شاعر به نام «مصرع اول» در موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شده است. مشفق کاشانی شعرهای این کتابش را درباره امام خمینی  (ره)  سروده است.

«بهار بیداری»، «بت‌شکن»، «عیسی دمی خدا بفرستاد»، «موج نهضت»، «خورشید سواران»، «انقلاب بهمن»، «نوروز»، «رهبر مردم»، «آوای تکبیر»، «سلاح ایزدی»، «دفتر گل»، «گلوی خسته»، «پاسدار»، «فجر صادق»، «نیمه شعبان»، «جنگ تحمیلی»، «بهشتی آیت حق»، «شهید بهشتی»، «شهر هویزه»، «در سوگ آبادان»، «پیام»، «زنده جاوید»، «ستاره فجر»، «آفتاب بهمن»، «حماسه 12 فروردین»، «ساغر دوست»، «هفت بند نای» و «سوگواره امام(ره)»، عناوین برخی از اشعار گردآمده در كتاب «مصرع اول» هستند.

عباس كی منش، مشهور به مشفق كاشانی سال 1304 در شهر كاشان به دنیا آمد. وی مدرك فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه تهران كسب كرد و اكنون، ریاست هیات مدیره انجمن شاعران ایران را به عهده دارد.

«آذرخش»، «اوج پرواز»، «خلوت انس»، «خورشید سواران»، «س‍رود س‍رخ‌ ب‍ه‍ار‌» و «نفس نسترن» از جمله آثار منتشر شده این شاعر هستند.

مشفق كاشانی در بیشتر قالب‌های شعر فارسی طبع‌آزمایی كرد و به‌غزل بیش از قالب‌های دیگر علاقه‌مندبود. وی  در سال 1304 در كاشان متولد شد.كاشانی اولین شعر آیینی‌اش ‌را به نام «صلای غم» که تضمینی زیبا از 12 بند محتشم كاشانی است، در 19 سالگی با عنوان «زینت‌المراثی» پس از شفاگرفتن از یك بیماری مهلك در كاشان سرود.

این شاعر  با بنیاد پانزده خرداد، حوزه اندیشه و هنر (حوزه هنری فعلی)؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ شورای عالی شعر مركز موسیقی صدا و سیما و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و شورای شعر ستاد اقامه نماز همکاری کرده و ریاست شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم برعهده داشته است.

 

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار