13. خرداد 1396 - 23:27   |   کد مطلب: 17037
عامل اصلی بروز بیماری‌های خطرناک به دلیل غلیظ شدن شَدید خون و رسوب‌گذاری مواد فاسد در عروق گوناگون بدن است که روزه‌داری با استفاده از مزاج گرم و خشک به بهترین شکل ممکن تمام آلودگی‌ها را در بدن می‌سوزاند.
روزه داری ,ماه رمضان,بیماری,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان ، راه دانا به نقل از پایگاه خبری بجنا : مزاج گرم و خشک، مزاج ویژه ماه رمضان است که بهتر است آن را بهتر بشناسیم تا بتوانیم در این ماه از آن بهره لازم را بگیریم.

ماه رمضان برای اکثر افرادی که دارای مزاج رطوبی چه سرد و چه گرم هستند فوائد زیادی خواهد داشت؛ اما برای صاحبان مزاج گرم و خشک و سرد و خشک در حد اعتدال مفید است اما اگر از اعتدال خارج شود زیان‌هایی را به بار می‌آورد.

به همین دلیل است که در روایات اسلامی آمده که در این ماه چگونه رفتار شود که نه تنها زیانی متوجه نشود بلکه بهترین استفاده را نیز از آن ببرند.

مزاج گرم و خشک باعث از بین رفتن بسیاری از مواد غذایی قندیک می شود درث نتیجه ضعف بر روزه‌دار غلبه می‌کند پس مصرف مواد گرم و شیرینی در این ماه لازم است، اما این به معنای غلبه سردی نیست.

بنابراین افرادی با مزاج خشک، آنهایی که لاغر اندام هستند یا بیماری های پوستی دارند که دچار اگزما یا کهیر و بیماری‌های التهابی می شوند بیشتر باید مراقب رفتار تغذیه‌ای خود در این ماه باشند.

بیماری‌های خود ایمنی که به تعبیر ما از گروه مزاج‌های گرم و خشک یا سرد و خشک هستند نیز در صورت عدم اعتدال مزاجی‌ با مزاج ماه رمضان درگیری و مشکل پیدا خواهند کرد که بهتر است توصیه‌های غذایی لازم را در نظر بگیرند.

" تاثیر روزه بر درمان بیماری ها"

1-پیامبر خدا(ص)والاترین جایگاه ومنفور ترین افراد نزد خدا را چگونه معرفی کردند؟
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:
والاجایگاه ترینِ شما نزد خداوند عز و جل آن است که بیش از همه گرسنگى مى کشد و بیش از همه مى اندیشد ؛ و منفورترینِ شما نزد خداوند متعال، هر پُرخواب پُرخور پُرآشام است.

2-حضرت محمد(ص)درباره روزه وسلامتی تن،از پیامبران بنی اسرائیل ،چه روایتی را نقل فرمودند؟
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: خداوند به یکى از پیامبران بنى اسرائیل، وحى کرد که: «به طایفه ات خبر بده هیچ بنده اى، یک روز براى خشنودى من روزه نمى گیرد، مگر آن که تن او را سالم مى دارم و او را پاداشى بزرگ مى دهم».

3-عامل اصلی بروز بیماری های خطرناک  چیست؟چرا روزه ،یک پیشنهاد خوب برای درمان است؟
عامل اصلی بروز بیماری‌های خطرناک به دلیل غلیظ شدن شدید خون و رسوب‌گذاری مواد فاسد در عروق گوناگون بدن است که روزه‌داری با استفاده از مزاج گرم و خشک به بهترین شکل ممکن ؟ آلودگی‌ها را در بدن می‌سوزاند.

4-سلول های بدن  تشنگی روزهای طولانی ماه رمضان  را چگونه  تامین می کنند؟
هنگامی که بدن چندین ساعت طولانی ، تشنه می ماند ، سلول ها تمام مواد زائد گوشه و کنار سلول ها را می سوزانند و آب تولید می کنند.

5-چگونه روزه در افراد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود؟
روزه باعث افزایش روحیه معنوی ،میشود. هنگامی که به انسان روحیه معنوی داده می شود، میزان ایمونولگوبین A که نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن ،معلوم است، در ترشحات بدن افزایش می یابد.

6-روزه چگونه بر دفع سموم بدن تاثیر گذار است؟
روزه داری شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط خون را تغییر میدهد و منجربه حل سموم فلزی رسوب کرده در اعضا و دفع آن ها از راه کلیه می شود.

7-آیا روزه برای درمان ورم معده مفید است؟چرا؟
بله، در روزه داری به علّت امساک از خوردن آب سرد (که دلیل ورم معده است)پمپ‌های سدیم-پتاسیم انرژی لازم برای خارج کردن سدیم از داخل سلولها را بدست می‌آورد در نتیجه آب به دنبال سدیم از سلولها خارج شده و سلولهای معده عملکرد طبیعی خود را که یکی از آنها مقاومت در مقابل اثر تخریبی اسید درون معده می‌باشد باز می‌یابند و دیگر اسید معده نمی‌تواند ایجاد ضایعه سطحی و یا زخم معده بنماید.

8-با خوردن چه چیزهایی می توان در روزه داری ،به درمان ضعف معده کمک کرد؟
روزه داری با کمک تقویت کننده های معده مثل شربت عسل آب سیب و آب به  ، آب گلابی  ، مصطکی و..  می تواند در درمان این بیماری مفید واقع شود.

9-امساک از غذا موثر ترین کار برای پاکسازی وتصفیه بدن ،است.
10-روزه چطور باعث تنظیم ترشح هرمونها می شود؟
به عقیده دانشمندان علم تغذیه بسیاری از اختلالات هورمونی با رژیم غذای  مناسب و کاهش وزن تنظیم می شود که این دو نکته در روزه داری به خوبی روشن می شود.

11-محققان چگونه ،سرطان را ،پیش از آنکه به مرحله آشکار برسد،با روزه، قابل درمان می دانند؟
به سبب روزه داری انرژی بدن به جای گوارش صرف ترمیم بافتها و سلولها می شود و از رشد بی رویه سلولی که منجر به ایجاد تومور و بیماریهای چون سرطان جلوگیری می‌کند.

12-چگونه روزه می تواند به قلب استراحت بدهد؟
بنا به تحقیق دانشمندان، قلب انسان در موقع عادى در هر دقیقه ۷۰ بار ضربان دارد ولى در موقع روزه دارى چون قلب از وظیفه کمک کردن به عمل هضم معاف مى شود ضربان آن در هر دقیقه ۶۰ بار کاهش مى یابد.

13-روزه داری،بر درمان بیماری های قلبی،چگونه تاثیر گذار است؟
یک متخصص قلب و عروق عنوان می دارد سه فاکتور اولیه فرد را مستعد بیماری عروق کرونر قلب می کند که عبارتند از افزایش فشار خون-افزایش کلسترول خونو استعمال دخانیات که روزه اثر مطلوبی روی هر سه عامل دارد.

14-کدام اندام بیشترین بهره را ،از روزه داری ،می برد؟!
دستگاه گوارش

15-چطور بیشترین بهره برداری از روزه داری ،برای سلامتی بدن،می توان  به دست اورد؟
 برای اینکه از روزه بهره کامل بگیریم لازم است آداب آن را به طور کامل بجا آوریم از جمله تاخیر در خوردن افطار و تعجیل در خوردن سحری و عدم اسراف در خوردن غذا هم از نظر کمیت و هم از لحاظ کیفیت.

16-فواید ودست آورد های  غیر قابل انکار ،در یک ماه روزه داری ،برای بدن  را، نام ببرید؟
 خلاصی بدن از چربی‌های متراکمی که در صورت افزایش تبدیل به بیماری چاقی می‌شود. گرسنگی بهترین روش درمان بیماری چاقی و آب کردن چربیهای اضافی بدن است. از طرفی انسان را از عوارض زیان‌آور جنبی داروهایی که اشتها را کم می‌کنند ، مصون می‌دارد.

17-برای بیمارانی که ناراحتی روده دارند ،روزه مفید است ؟چرا؟

بله -حرکات روده ای در هنگام غذا خوردن هردو ساعت یک بار است و از این رو اثر تحریک امساک بر حرکات و کار روده کاسته شده واکثراً روزه برای ناراحتی های روده ای مانند (Spastic colits‏) مفید است.

18-روزه در درمان چه بیماریهای موثر است؟
درمان چاقی
درمان و پیشگیری سرطان
درمان بیمارى قلبى،
تنظیم ترشح هورمونها،
فشار خون،
آسم قلب،
اختلالات دستگاه متابولیسم،
بیماریهاى واگیر،
بیمارى هاى معده و روده،
ورم کیسه صفرا،
یبوست مزمن،
زکامهاى حلق و بینى،
بیماریهاى زنان،
بیمارى هاى پوستى،
بیماریهاى چشم،
اختلالات عمومى عصبى،
کم خونى،
ضعف روده ها،
سل،
طاعون،
سفلیس،
آلرژى،
ضعف

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار