18. خرداد 1396 - 8:43   |   کد مطلب: 17102
به کسانی که دارای جسم سالم هستند و بی دلیل روزه های خود را می خورند می گویم که خداوند در قیامت شرایط آن ها را با این دختران کوچک و کم سن و سال و دارای بدنی ضعیف که همه روزه هایشان را می گیرند مقایسه می کند.
روزه داری,ماه رمضان,زنان چادری,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : در این روزهای گرم سال روزه گرفتن و روزه داری حال و هوای خاص خود را دارد. هستند معدود کسانی که از روی ندانم بکاری روزه خواری کنند اما بسیاری از مردم مسلمان و مومن سرزمینمان نوش کردن شراب طهور بهشت را به نوشیدن یک جرعه آب خنک در این سرای فانی برتری می دهند و ایمان و اخلاص خود را محک می زنند و چه زیبا فرموده اند حضرت فاطمه زهرا (س) که خداوند، روزه را برای تثبیت اخلاص ( در دل مردم ) واجب کرده است.

از امام صادق (ع) روایت شده که «مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ یَوْماً فِی شِدَّهِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه‏»: هر کس که در روز گرم (تابستان) برای رضای خدا روزه بگیرد و دچار تشنگی شود، خداوند بزرگ هزار ملک را می‌گمارد تا چهره او را نوازش دهند و او را (به سعادت دنیا و آخرت) بشارت دهند. هنگامی که روزه‌دار افطار کرد خداوند بزرگ خطاب به او می‌فرماید: چقدر بوی خوبی می‌دهی و چه روح و نفس پاکی داری، بعد می‌فرماید: ملائکۀ من شاهد باشید که او را بخشیدم. (الکافی، ج۴، ص۶۴، ح۸/ بحارالانوار، ج۹۳، ص۲۴۷)

ایشان همچنین در حدیث دیگری می فرمایند که «أفضَلُ الجِهادِ الصَّومُ فی الحَرِّ»: برترین جهاد، روزه گرفتن در هواى گرم است. (بحارالانوار ج۹۳، ص۵۶)

نبی مکرم اسلام نیز در رابطه با روزه داری در هوای گرم فرموده اند که «الصُومُ فی الحرّ جَهادٌ»: روزه گرفتن در گرما، جهاد است. (بحارالانوار، ج۹۶، ص۲۵۷)

اما جدای از اینکه روزه داری در هوای گرم تا چه اندازه در درگاه الهی محبوبیت دارد لازم است به این نکته توجه کنیم که تنها نخوردن و نیاشامیدن ظاهری موجب قبول روزه به درگاه خداوند نخواهد شد و چنین روزه دارانی تنها خود را آزار می دهند به طوری که در روایتی از حضرت فاطمه زهرا (س) آمده است که «ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه»: روزه ‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏ایش به چه کارش خواهد آمد؟! (بحار، ج ۹۳ ص ۲۹۵)

با وجود اینکه تق ریبا همه مردم اهمیت روزه داری در هوای گرم و روزه داری با همه جوارح را می دانند اما عده کمی از این حکم الهی تبعیت می کنند. نمونه تبعیت از این حکم الهی روزه داری با حفظ حجاب فاطمی در هوای گرم است. روزه دارانی هستند که لحظه افطار با شیرینی رضایت الهی افطار می کنند و گرمای دنیوی در نظرشان جز حلاوت و شیرینی ندارد. از همین رو با چند نفر از خانم های چادری روزه دار به گفتگو نشستیم تا از سختی روزه داری در هوای گرم برایمان بگویند.

* فاطمه هایی که میزان اعمال در روز قیامتند

فاطمه خلیلیان دختر ۱۴ ساله چادری است که از آغاز سن تکلیف همه روزه هایش را گرفته است، او می گوید: به لطف خدا و با تشویق های مادرم تا حالا همه روزه هایم را گرفته ام، حتی زمانی که ۹ ساله بودم و تازه به تکلیف رسیده بودم با اینکه تابستان بود و هوا به شدت گرم بود اما مادرم مرا وادار می کرد که روزه هایم را بگیرم و می گفت اگر نگیری باید بعدا به خاطر هر روزه ای که بی دلیل خورده ای ۶۰ روزه قضا بگیری و کارت سخت می شود، مادر و پدرم به من چادر سر کردن را هم از همان ۹ سالگی آموختند و از آن ها تشکر می کنم که مرا به حال خودم رها نکردند.

مادر فاطمه در ادامه می گوید: درست است، ما در تربیت فاطمه بسیار حساس بودیم، ما فاطمه را مجبور به کاری نمی کردیم، او خود هم تمایل داشت که با ما روزه بگیرد و به نماز جماعت بیاید هر چند وقتی تازه به تکلیف رسیده بود و بسیار ضعیف بود اگر می دیدم که دیگر تحمل حفظ روزه اش را ندارد و ممکن است از حال برود او را مجبور به خوردن می کردم اما این مورد بسیار کم اتفاق افتاد و شکر خدا دخترم همه روزه هایش را گرفته، من به فاطمه می گفتم که روزه هایش را بگیرد و اگر توانایی انجام کاری را ندارد در طول روز بخوابد تا گرسنگی و تشنگی به او فشار وارد نکند. او حتی با این سن کم و جسم ضعیف با زبان روزه همه نمازهایش را هم در مسجد می خواند و من به او افتخار می کنم.

او ادامه می دهد: من به کسانی که دارای جسم سالم هستند و سن و سالی هم از آن ها گذشته و بی دلیل روزه های خود را می خورند و گرسنگی و ضعف را بهانه ای برای خوردن روزه هایشان می کنند می گویم که خداوند در قیامت شرایط آن ها را با این دختران کوچک و کم سن و سال و دارای بدنی ضعیف که همه روزه هایشان را می گیرند مقایسه می کند و بهانه های آن ها راه به جایی ندارد، بلکه فقط خودشان را فریب می دهند.

عزت شکوهی زن مسن ۶۸ ساله چادری است، او می گوید: با وجود سن زیاد و تحمل کم اما همه روزه هایم را می گیرم چون خود را در پیشگاه خداوند می بینم که باید روز قیامت پاسخگو باشم، نمی دانم چرا بعضی ها با وجود داشتن تن سالم با بهانه های واهی روزه هایشان را می خوردند؟ در این هوای گرم بعضی مردها بیرون از خانه مشغول کار در نانوایی و کارهای طاقت فرسا هستند اما روزه هایشان را می گیرند، چرا ما نگیریم؟ درست است که چادر به سر داریم اما وقتی خود را با افرادی که شغل سخت در گرما دارند مقایسه می کنیم تحمل گرمی چادر نیز آسان می شود.

هدی چاوشی خانم جوانی است که چادر بر سر دارد و روزه دار است، او می گوید: من به چادر خود افتخار می کنم و اتفاقا به نظرم روزه داری با چادر بسیار می چسبد، نمی دانم چرا برخی همه چیز حتی گرمای هوا را بهانه ای قرار می دهند تا از دستورات خداوند سرپیچی کنند؟ اگر شیعه واقعی باشیم باید از مولایمان امیرالمومنین که علاقه زیادی به روزه داری در هوای گرم داشتند، پیروی کنیم.

* خانم روزه دار محجبه، وقتی قیامت را در مقابل خود می بیند تحمل همه چیز برایش سهل و آسان می شود

طاهره سالک، مدرس حوزه و دانشگاه در این رابطه اظهار می کند: اگر انسان حقیقت روزه را درک کند جایی برای این بهانه جویی ها نخواهد دید. روزه سه قسم است؛ روزه عام، روزه خاص و روزه خاص خواص. اگر کسی به حقیقت روزه دست یابد درمی یابد که روزه فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نیست بلکه باید جان او در برابر حضرت حق روزه باشد.

وی می افزاید: روزه دار واقعی تمام دستورات خداوند را مطیع است؛ یک خانم روزه دار حجاب که سهل است حتی زبان، قلب، چشم، گوش و همه اعضا و جوارح خود را روزه دار می کند و نه تنها عفت ظاهر بلکه عفت باطن و عفت کلام هم دارد و از درون و بیرون مطیع خدا است.

وی تصریح می کند: یک خانم اگر روزه دار واقعی باشد خود را در معرض دید نامحرم قرار نمی دهد و تا جایی که خداوند امر فرموده پوشیده باشد به این فرمان الهی آری می گوید.

وی اضافه می کند: مسلمان واقعی باید همه قرآن را اجرا کند، ما معمولا نماز و روزه را می گیریم اما جایی که خداوند می فرماید زینت خود را در برابر نامحرم آشکار نکنید اهمیت نمی دهیم.

وی تاکید می کند: اگر انسان روزه دار واقعی باشد احساس گرمای مادی نمی کند بلکه خود را در پیشگاه خدا می بیند و تحمل گرمای امروز دنیا برایش لذت بخش خواهد شد، به عنوان نمونه رزمندگان ما چه می دیدند؟ همه چیز برای آن ها مشهود بود و هیمن امر تحمل رنج ها برای آن ها آسان می کرد لذا خانمی که روزه دار است و محجبه است، وقتی قیامت را در مقابل خود می بیند تحمل همه چیز برایش سهل و آسان می شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار