21. خرداد 1396 - 8:11   |   کد مطلب: 17145
اشتغال خانگی و توجه بانوان به پر کردن اوقات فراغت خود با کارهایی که درآمد اقتصادی برای خانواده به همراه دارد می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد. اینکه کودک در خانه مادر خود را مشغول به کار ببیند، فرهنگ کار را به عنوان شیوه زندگی یاد گرفته و صرفا از نقش یک مطالبه گر مادی یا مصرف کننده خارج شده و فرهنگ تولید را به عنوان فرهنگی غالب می پذیرد و در این صورت است که موفقیت های عظیم اقتصادی از رویا به یک واقعیت تبدیل می شود.
اشتغال خامگی,پرورش قارچ,زنان سرپرست خانوار,ترویج فرهنگ کار,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

ترویج فرهنگ کار با مدیریت مادران کارآفرین/پایین آوردن نرخ بیکاری با اشتغال خانگی

اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : اشتغال خانگی یکی از راه های پایین آوردن نرخ بیکاری در شهرها و روستاهاست. شاید وقتی اسم اشتغال خانگی می آید، زنی روستایی را در کنار دار قالی، در حال دوشیدن شیر گوسفندان و یا در حال انجام عملیات کشاورزی تصور کنید. کمتر کسی است که بتواند یک زن شهری را به عنوان شاغل در  مشاغل خانگی متصور شود.

بانوی شهری که عموما صبح شان ساعت 11 آغاز شده و بعد از انجام کارهای روزمره با بی حوصلگی دست و پنجه نرم می کند و با شرایط فعلی اقتصادی کشور ، دستان معجزه گرش توان ایجاد تعادل بین دخل و خرج منزل را ندارد یا بسختی این تعادل را ایجاد می کند!

زنان ساکن شهرها که زندگی در ساختمان ها و برج های چند ده طبقه، آنها را به گرفتن مدارک علمی و قاب کردن و چسباندن به دیوار برای فرار از بیکاری به لیاسنسه ها یا فوق لیسانس های جویای کار تبدیل کرده است! و هر کدام در حسرت یک میز یا محلی برای بروز و نمود توانمندی خود هستند! غافل از اینکه شاید گوشه ای از اتاق خانه، آشپزخانه، زیرراه پله، کنجی پشت بام یا حیاط خانه یا انباری.. می تواند محل کسب و کار خانگی آنها باشد!.

در کشور ما هفت شغل خانگی با درآمد بالا برای بانوان شهری وجود دارد که به ترتیب شامل: فرش بافی – بازاریابی تلفنی – عروسک سازی- شیرینی پزی- خیاطی- صنایع دستی و پرورش گیاهان خانگی و کشاورزی شهری می باشد.

این مشاغل برای بانوان تحصیل کرده ای که امکان جذب یا استخدام در دستگاه های دولتی را نداشته و توان راه اندازی بنگاه های اقتصادی و انجام فعالیت های مستقل بدون حمایت سازمان های دولتی را ندارند، بسیار مؤثر است و بستر لازم برای کسب و کار اقتصادی را برای آنها مخصوصا اگر سرپرستی خانواده را برعهده دارند، فراهم می کند.

از مزایای شغل های خانگی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 

آزادي و استقلال عمل بيشتر.
ساعات كار انعطاف پذير.
ايجاد تعادل و موازنه بيشتر بين كار و زندگي.
پايين بودن هزينه راه اندازي.
پايين بودن ميزان ريسك .
امكان گرا كردن پاره وقت .
داشتن فرصت و زمان بيشتر .
تناسب با ويژگي هاي جسمي افراد معلول و كم توان .
تناسب با اقشار مختلف .
احساس راحتي بيشتر .
بالا رفتن بازدهي به علت مشاركت ساير اعضاء خانواده .
استفاده از كوچكترين فرصتها براي ادامه كار .

عدم نياز به اجاره مغازه و در نهايت كمتر شدن هزينه هاي اوليه براي آغاز كسب و كار .

معافيت مالياتي ، معافيت از تغييرات كاربري و عوارض شهرداري .

یکی از این بانوان شاغل در عرصه مشاغل خانگی که در شهرک ولی عصر تهران واقع در منطقه 17 زندگی می کند، " زهرا حسنی"  است. وی که بانویی 42 ساله، خانه دار و مادر پسر و دختری 16 و 8 ساله است، چند سالی است که در زمینه پرورش و تولید قارچ خانگی فعالیت می کند.

    
             

وی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه با پرورش قارچ از طریق پایگاه بسیج محله شان آشنا شده است، می گوید: وقتی در این کلاس ها شرکت کردم انگیزه هایم برای وارد شدن به فعالیتی به غیر از کارهایی که نسل به نسل به بانوان انتقال پیدا کرده است مانند خیاطی، آرایشگری و .. بیشتر شد.

این بانوی بسیجی بیان می کند: این کار برایم چنان جذابیتی داشت که بعد از آموزش ها و راهنمایی های مربی در پایگاه بسیج که عموماً به صورت آموزش از راه دور بود با استفاده از کانال تلگرامی "پرورش قارچ" هر چه بیشتر با این مبحث آشنا شده و در واقع به صورت جدی و تجاری وارد این حرفه شدم.

حسنی، مهم ترین ویژگی های فردی برای کسب موفقیت در مسیر اشتغال خانگی را « انگیزه قوی، تلاش، صبر، امید به آینده و پل ساختن از شکست ها برای رسیدن به موفقیت» می داند و می افزاید: وقتی وارد این کار شدم برای اولین بار " کمپوست" قارچی که تهیه کرده بودم چندان برداشت خوبی نداشت و در واقع آن طور که می خواستم موفق نشدم اما این دلیلی برای عقب کشیدن من از پرورش قارچ نشد.

این بانوی پرورش دهنده قارچ خانگی می گوید: همان وقت ها بود که  از طریق تلگرام با کانال پرورش قارج آشنا شدم در این کانال  خیلی مبسوط با این حرفه آشنایی پیدا کردم و برای دومین بار با تهیه  12 کمپوست کارم را شروع کرده و خداروشکر نتیجه اش بسیار عالی بود.  

وی با بیان اینکه زیر راه پله خانه را که محیطی با عرض 20/1 و طول 3 متر بود در سه ردیف قفسه بندی کردم و با اختراعات خانگی! برای تثبت دما در هنگام سرما و گرما با حداقل ترین امکانات دست به پرورش قارچ زدم! می گوید: مثلا برای خنک کردن محیط رشد قارچ ها از پنکه استفاده کردم در حالی که پشت آن را به قارچ ها کرده بودم! یا برای گرم کردن محیط و حفظ رطوبت لازم از بخاری برقی استفاده کردم در حالی که رویش قابلمه ای آب گذاشته بودم! خدا رو شکر برداشت خوبی هم داشتم.

این بانوی بسیجی فرق بین قارچ های خانگی اش با قارچ هایی را که در مغازه تهیه می کنیم در کیفیت آنها از لحاظ بافت و خوشمزگی می داند و می گوید: تفاوت این دو نوع قارچ مانند تفاوت مزه و بوی خیار گلخانه ای با خیار بوته ای است!.

حسنی، سرمایه لازم برای ورود به " پرورش قارچ" را در صورتی که ابتدا با چند قفسه کار آغاز شود کمتر از 500 هزار تومان می داند و می افزاید: هر بار کشت سه چین برداشت دارد که قطعا برداشت اول از دو برداشت دیگر قارچ های باکیفیت تری به ما می دهد. این برداشت در بهترین شرایط 4 کیلو است که می تواند در سه برداشت تقسیم شود.

تفاوت در کیفیت برداشت های اول تا سوم قارچ نکته ای است که هنگام خرید قارچ از فروشگاه ها  یا مغازه ها با عدم آگاهی خریدار به فروش قارچ های با برداشت ها و کیفیت های متفاوت اما قیمت یکسان منتهی می شود!

 این بانوی شاغل در عرصه  مشاغل خانگی معتقد است که وارد شدن به عرصه پرورش و تولید قارچ یکی از بهترین مشاغل برای بانوان سرپرست خانوار است که با کمترین هزینه می توانند چرخ اقتصاد خانواده را بچرخانند.

پر واضح است که اشتغال خانگی و توجه بانوان به پر کردن اوقات فراغت خود با کارهایی که درآمد اقتصادی برای خانواده به همراه دارد می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد. اینکه کودک در خانه مادر خود را مشغول به کار ببیند، فرهنگ کار را به عنوان شیوه زندگی یاد گرفته و  صرفا از نقش یک مطالبه گر مادی یا مصرف کننده خارج شده و فرهنگ تولید را به عنوان فرهنگی غالب می پذیرد و در این صورت است که موفقیت های عظیم اقتصادی از رویا به یک واقعیت تبدیل می شود.

باید توجه داشت که  اشاعه و ترويج فرهنگ كار به عنوان يك ضرورت اعتقادي و ملي از ملزومات اعتلای اجتماعی و پیشرفت اقتصادی است. 

انتهای پیام/ص

 

اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی اشتغال خانگی زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین زنان کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین مادران کارآفرین

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار