20. تير 1396 - 11:53   |   کد مطلب: 17588
یک روانشناس اصل حجاب را فلسفه ای عمیق و در عین حال دانشکده روانشناسی برشمرد و گفت: وجود عفت و حجاب در دختران و زنان ما همانند یک مکانی همچون دانشکده روانشناسی است که تمامی حالات خوب و آرامبخش را به یک بانوی ایرانی آموزش می‌دهدد و در عین حال کج خلقی‌ها و بیماری‌های روحی و روانی را از او برحذر می‌دارد.
حجاب,حجاب و عفاف,کرامت و تشخص زنان,روانشناسی حجاب,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : کرامت و تشخص زنان از بدو اسلام تا به این انقلاب اسلامی که سینه سینه با تحمل سختی‌ها و ریخته شدن خون گهربار شهیدان به ما رسیده است همواره جایگاه بسیار ویژه ای در نظام اسلامی داشته است. کرامت و تشخص زنان در پرتو عفاف و حجاب برتر شکل می‌گیرد و این حفظ  جایگاه کرامت تا زمانی الگو مدار و دارای قداست است که حجب و حیای یک زن در سایه حجاب او حفظ شده باشد. امروزه متاسفانه با وجود تبلیغات منفی بسیار گسترده در حوزه آسیب‌های اجتماعی به خصوص مبحث عفاف و حجاب به نوعی شاهد کج رفتاری‌ها و نا به هنجاری‎‌ها در این حوزه هستیم که عملا افساره بسیاری از زنان و دختران ما توسط دشمنان نظام به دست گرفته شده است و این پیامد قابل قبولی برای جامعه اسلامی نیست. در همین راستا نظرات کارشناسان مربوطه در حوزه عفاف و حجاب را جویا شدیم که تقدیمتان می‌گردد:

استاد زبیده خدایی ( استاد دانشگاه و عضو بین الملل جامعه الزهرا (س ) :

بیانیه‌های قاطع باید خروجی همایش‌ و نشست‌های عفاف و حجاب باشد

استاد زبیده خدایی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، حجاب و عفاف را زاییده انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام دانست و گفت: بعد از گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مبحث عفاف و حجاب در کتاب‌ها و محافل و همایش‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است که توانسته گوشه ای از نگاه زیبای دین نسبت به عنصر لطیف و زیبای زنان را بیان کند و اگر  بخش قابل توجهی از زنان و دختران ما امروزه در سایه حجاب اسلامی قرار گرفته اند این برگرفته از انقلاب ما به رهبری امام خمینی ( ره ) و تفکرات ایشان بوده است.

این مدرس دانشگاه ، به توجه دین اسلام به کرامت و تشخص زن  اشاره کرد و گفت: بنده کشورهای زیادی را برای سخنرانی و تبلیغ رفته ام و هیچ مکتب و دینی همچون دین مبین اسلام نگاه زیبایی به وجود زن در جامعه ندارد و کرامت و قداست زن در دین اسلام بسیار مورد توجه و سفارشات قرار گرفته است.

این محقق حوزوی افزود: آسیب‌های تیپی در حوزه عفاف و حجاب قابل رصد و بررسی از سوی کارشناسان آسیب‌های این حوزه است که باید یک بازنگری کلی در زیر ساخت‌های این حوزه صورت بگیرد.

وی دادن بیانیه قاطع در خلال گفتمان‌ها را موثر در مبحث عفاف و حجاب دانست و اظهار کرد: برگزاری همایش در هفته عفاف و حجاب صرفا نمی‌تواند کارساز و راه حل مناسب باشد و این همایش‌ها نوعی ادای دین برای برخی افراد برگزار کننده است در حالی که تنها زمانی همایش‌های عفاف و حجاب اثربخش است که بیانیه ای قاطع در پشت آن ترسیم شود و این قیام باید بازخورد عملی در جامعه پیدا کند.

عضو بین الملل جامعه الزهرا، استفاده از عالمان و نخبگان حوزه عفاف و حجاب را امری مهم برشمرد و افزود: به اعتقاد من ساختار همایش‌های عفاف و حجاب باید تغییر اساسی پیدا کند و استفاده از نخبگان و آسیب شناسان این عرصه همراه با بیانیه قاطع می‌تواند معضل حجاب و عفاف را در جامعه تا حدود بسیار زیادی برطرف نماید و این نیازمند یک حرکت جدی از سوی عالمان این حوزه است.

مبحث عفاف و حجاب از سوی دوستان نادان و دشمنان دانا به شدت مورد تخریب و تحقیر و سیاه نمایی و آمار غلط قرار گرفته است

معاون سابق فرهنگی پردیس قم خاطر نشان کرد: متاسفانه امروزه مبحث عفاف و حجاب از سوی دوستان نادان و دشمنان دانا به شدت مورد تخریب و تحقیر و سیاه نمایی و آمار غلط قرار گرفته است و متاسفانه به بیان غلط به طور قاطع می‌گویند که خانم‌های با حجاب افسرده هستند و من به کرار در مشاوره و سخنرانی‌ها گفته ام که اعتماد به نفس و قاطعیت و سلامت روح و روان در خانم‌های با حجاب قابل کنمان نیست و این برای خیلی‌ها ثابت شده است.

وی تامین عاطفی در درون خانواده را عاملی مهم برای حفظ قداست و حجاب دختران دانست و با بیان این مطلب افزود: متاسفانه در نظام تربیتی ما شاهد جابجایی عاطفی در بین روابط خانوادگی افراد هستیم و این مهم توسط والدین باید مورد اصلاح اساسی قرار گیرد. امروزه نیاز عاطفی دختر در خانه توسط پدر و مادر به آن شکل ممکن تامین نمی‌شود و اصولا یک رفتار سخت گیرانه و غیر عاطفی بین والدین و دختران در جمع زیادی از خانواده‌ها شکل گرفته است که منجر به برون روی دختران در فضای بیرون از خانه برای تامین عاطفه و محبت شده که بدحجابی نوعی از این عامل است.

استاد خدایی ادامه داد: محارم خانه در تامین عاطفه و در پی آن در حجاب کامل یک دختر بسیار نقش محوری و مهمی را ایفاء می‌کنند. در آغوش گرفتن دختر در اوج دوران بلوغ و تامین نیاز عاطفی توسط پدر  و ابراز محبت از سوی برادر  و تعریف و تمجید از صورت ظاهری می‌تواند زاییده ذهن این دختر را به سمت و سویی پیش ببرد که دیگر این دختر مجبور نشود زیورات خود را در جامعه به معرض نمایش قرار دهد.

این روانشناس تربیتی دانشگاه تصریح کرد: من بسیاری از دانجشویان را سراغ دارم که از بدحجابی به حجاب کامل رسیده اند و این ثمر نگشته جزء با آموزش و معرفت و تامین نیازهای عاطفی و توجه کافی به این دسته از افراد که برای آن‌ها به نوعی خلاء محسوب می‌شده است.

این محقق حوزه و استاد دانشگاه به رفتار حکیمانه پیامبر با دختر خود حضرت زهرا ( س ) اشاره و این نوع رفتار را درسی برای والدین برشمرد و گفت: برخوردی که پیامبر اسلام در مناسبت‌ها با دختر خود دارد برگرفته از نگاه حکیمانه رسول خدا نسبت به حضرت فاطمه ( س ) است که چگونه در تکریم این نعمت از نعمات الهی پیش قدم شده است و این رفتار نشان دهنده ارزش و منزلت زنان و دختران جامعه است که متاسفانه با گذشت سال‌ها نسبت به این نعمت الهی جفا شده است.

این پژوهشگر دانشگاه شهید مدرس ، بی غیرتی برخی مردان را عاملی برای بی حجابی زنان دانست و خاطرنشان کرد: سوال اساسی اینجا مطرح می‌شود که چرا همه اما و اگرها به بی حجابی زنان و دختران سوق داده می‌شود و چرا در رابطه با بی غیرتی برخی مردان سخن به میان آورده نمی‌شود؟ غیرتی که عدم آن عامل بسیارمهم در به وجود امدن بی حجابی‌ها در جامعه امروزی است. متاسفانه امروزه برخی از آقایان به طور علنی از همسرشان می‌خواهند که جلوی دوستانشان بی حجاب باشند تا به اصطلاح خودشان آبرویشان حفظ شود و این همان غفلتی است که متاسفانه در آسیب شناسی حوزه عفاف و حجاب کمتر به آن پرداخته شده است.

وی اظهار داشت: قیام قعودهای سالانه برای تصویب بودجه عفاف و حجاب زمانی تاثیر گذار است که نخبگان و عالمان این عرصه وارد کار شوند و به طور جدی و با دادن بیانیه ای قاطع، معضل عفاف و حجاب را در جامعه به حداقل برسانند.

این آسیب شناس حوزه عفاف و حجاب تصریح کرد:  نظام آموزشی باید از طریق فیلم‌ها و به طور کل رسانه به محوریت این عرصه بسیار مهم با جدیت بپردازد و بازخورد آن را در سال بعد از کارشناسان مربوطه خواستار باشد.

عضو انجمن روانشناسان ایران:

روانشناسی حجاب دنیایی از آرامش، اعتماد به نفس و منزلت بخشی به تشخص و کرامت زنان جامعه است

شهره میرزایی، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، اصل حجاب را فلسفه ای عمیق و در عین حال دانشکده روانشناسی برشمرد و گفت: وجود عفت و حجاب در دختران و زنان ما همانند یک مکانی همچون دانشکده روانشناسی است که تمامی حالات خوب و آرامبخش را به یک بانوی ایرانی آموزش می‌دهدد و در عین حال کج خلقی‌ها و بیماری‌های روحی و روانی را از او  برحذر می‌دارد.

وی ادامه داد: روانشناسی حجاب دنیایی از آرامش، اعتماد به نفس و منزلت بخشی به تشخص و کرامت زنان جامعه است که در پرتو دین مداری به آن ارزش داده می‌شود و این همان نقطه آرامش روحی و جسمی برای زنان جامعه است.

این کارشناس ارشد روانشناسی، نقش حجاب و عفاف را نوعی امنیت برای زنان و دختران جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: اصولا دختران و زنانی که از حجاب برتر برخوردار هستند دارای اعتناد به نفس و امنیت خاطر بیتشری نسبت به بدحجابان جامعه هستند و این همان تاثیر حجاب و عفاف در روحیات این قشر از جامعه است.

عضو انجمن روانشناسان ایران تصریح کرد: امروزه ثابت شده است که ایمان قوی و داشتن حجب و حیا در زنان باعث شده تا کمتر در معرض بیماری‌های افسردگی و روحی و روانی قرار بگیرند و این حفظ تشخص زنان و دختران برگرفته از حجاب و عفت کلام و جسم آنان است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار