5. مهر 1399 - 14:54   |   کد مطلب: 9037
پوشش به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود است. چنانچه در این راستا برای حجاب کارکردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی وجود دارد که بررسی آن ها در این دو حوزه ضروری به نظر می رسد.
 رابطه حجاب و ارتقاء امنیت اجتماعی

به گزارش شبنم ها ،سرتیپ دوم پاسدار”کاظم مجتبایی”فرمانده انتظامی استان قم در یادداشتی نوشت:در مقوله حجاب و عفاف و وجود رابطه آن با امنیت اجتماعی بحث های گوناگونی وجود دارد.

پوشش به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود است. چنانچه در این راستا برای حجاب کارکردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی وجود دارد که بررسی آن ها در این دو حوزه ضروری به نظر می رسد.

الف)کارکردهای فردی: این کارکرد ها همان پاسخگویی به نیازهای فطری”خوداستتاری”و تأمین امنیت در برابر عوامل فیزیکی است.

ب)کارکردهای اجتماعی: در این بخش هویت بخشی و ایجاد امنیت اجتماعی از جمله مهم ترین این کارکردها است، چرا که نوع پوشش و حجاب، نشان دهنده سنت ها، ارزش ها و باورهای ملی یک جامعه است.

با بروز و ظهور اسلام، دین مقدس اسلام حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی در جامعه معرفی و چالش ها، زمینه ها و راهبردهای بسیار مهمی را برای شکوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است.

بنابراین، پوشش اسلامی به منزله یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم، قلمداد می شود که مصونیت اخلاقی، خانوادگی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی و از همه مهم تر امنیت اجتماعی را فراهم می سازد و پیشینه آن به اندازه تاریخ آفرینش انسان است. چرا که پوشش و لباس هر بشری، پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که وی بر خانه وجودش نصب کرده است و با آن اعلام می دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می کند.

امنیت اجتماعی، هدف اساسی وجوب حجاب: آیات قرآن مجید و روایات وارده،به خوبی مشخص و معین می کند که هدف از تشریع وجوب حکم حجاب اسلامی،دست یابی به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی جهت استحکام و گسترش امنیت اجتماعی است.

به واقع هدف از وجوب حجاب اسلامی علاوه بر موارد مذکور، ایجاد صلاح و پیشگیری از فساد، جهت تأمین و گسترش امنیت اجتماعی است.

امنیت اجتماعی، فلسفه حقیقی وجوب حجاب:یکی از فلسفه های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی با توسعه آن می باشد،زیرا نفس آدمی، دریایی مواج از تمایلات و خواسته های اوست که مهم ترین آنها به نیازهای جسمی، مال، جاه و مقام مربوط می شود.

آن چه می تواند از این ناامنی پیشگیری کند، پوشش زنان از نگاه نامحرمان است که با حجاب کامل اسلامی، عملی خواهد شد.

پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی یک بانوی مسلمان است. در جامعه ای که زنان آن حجاب و عفاف را پوشش خود قرار داده اند در نتیجه مردان نیز عفیف خواهند بود در چنین جامعه ای زنان محجبه و عفیفه نه تنها در سنگر حجاب خود، از تیر نگاه های زهرآلود، سخنان آزاردهنده و برخوردهای نادرست جامعه در امان خواهند بود، بلکه امنیت و آرامش درونی خود و اجتماع خویش را برقرار خواهند کرد.

بنابراین به صراحت می توان گفت:پایه های تحقق امنیت اجتماعی در سایه های حجاب بانوان محقق است، پوششی که اسلام آن را به عنوان یک حکم شرعی اعلام کرده است، یک عمل ظاهری و گسسته از عوامل و پایه ها نیست، بلکه حجاب، خیمه عفاف بانوانی است که آن را بر پایه های خود استوار نموده و باعث ترویج ارزش امنیت اجتماعی می گردند و به تحقق آن در جامعه اسلامی، کمک می نمایند.

پایگاه خبری پلیس ایران

دیدگاه شما

آخرین اخبار