16. مرداد 1396 - 14:29   |   کد مطلب: 18011
در اولین جشن نفس استان همدان مطرح شد:
استان همدان در اهداء عضو در غرب کشور پیشگام است
استاندار همدان بیان کرد: استان همدان در اهداء عضو در غرب کشور پیشگام است. قطعا ایثار و جانفشانی بزرگی نیاز است تا پدر و مادری رضایت بدهند که تک تک اعضای عزیزانشان به دیگران اهدا شود. این عمل نیاز به سخاوت و گذشت و نوع دوستی دارد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, جشن نفس

به گزارش شبنم ها،

اولین جشن نفس در استان همدان با حضور چهره های شاخص سیاسی و عبادی و خانواده های دریافت کننده عضو و افراد گیرنده عضو در سالن همایشهای دانشگاه علوم پزشکی همدان در روز دوشنبه 16 مرداد ماه برگزار شد .

محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان   اظهار داشت : در مقابل خانواده هایی که با رضایت به اهداء اعضای عزیزانشان به دیگران جان بخشیدند تعظیم می کنم.

وی افزود : در ایام دهه کرامت شاهد تنفیذ  دولت دوازدهم بودیم دولت یازدهم در اجرای طرح تحول نظام سلامت گامهای بسیار ارزشمندی برداشته است که در تاریخ ایران بسیار ارزشمند بوده است.

وی در خصوص تحول شلامت در استان گفت: در دولت یازدهم  هزار میلیارد تومان اعتبار به استان همدان تعلق گرفت. 400میلیارد تومان برای تجهیز بخش های درمانی , 100 میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است که می بایست از جیب مردم پرداخت می شد.  هزار و صد تخت بیمارستانی به تخت های بیمارستانی افزوده شده است بیمه همگانی که  همه افراد جامعه را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده است .

نیکبخت افزود : بزرگواری و ایثار  بستگان افرادی که رضایت داده اند اعضاء عزیزانشان اهداء شود تا  دیگران زنده بمانند ستودنی است.

وی خطاب به خانواده های اهدا کننده عضو بیان داشت: شما شادی را به خانواده های گیرنده اعضاء بخشیده اید. مطمئنا روح  عزیزان در خاک آرمیده شمانیز شاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضربیست و هفت هزار مورد منتظر عضو در کشور وجود دارد و این در حالی است که هر ساله3 هزار نفر مرگ مغزی در کشور  داریم. ما باید در ایمن سازی جاده ها و مسائل راهنمایی, رانندگی پیش بینی های لازم را انجام بدهیم و نباید به استقبال مرگ برویم. استان همدان در اهداء عضو در غرب کشور پیشگام است.قطعا  ایثار و جانفشانی بزرگی نیاز است تا    پدر ومادری رضایت بدهند که تک تک اعضای عزیزانشان به دیگران اهدا شود نیاز به سخاوت و گذشت و هم نوع دوستی دارد .

آیت الله غیاث الدین طه محمدی امام جمعه استان همدان اظهار داشت : نفس، به معنای نفس تازه ای بر کالبد کسی دمیدن است  که دیگر نفس ندارد.  بسیاری از افراد رضایت نمی دهند که عضو عزیزانشان را اهدء کنند بیشترین مانع در کسب اجازه از وابستگان افراد مرگ مغزی  مانع عاطفی است که بر مبنای آن مادر یک جوان رضایت بدهد سینه عزیزش را بشکافند هر دو مخلوق خدا هستند پادزهر مانع عاطفی مهربانی و عاطفه است کسی که به خلق خدا رحم نکند خداوند نیز به او رحم نخواهد کرد قرآن می گوید اگر یک نفر را زنده کنی گویی بشریت را زنده کرده ای اهداء عضو فعل  بسیار مقدسی است زیرا عضوی که در زیر خاک پوسیده می شود جان عزیزی را نجات می دهد و چه بسا به یک نسل جان می بخشد .

کاظمینی رئیس مرکز اهداء عضو کشور اظهار داشت :بخش پیوند از سال 62 در کشور راه اندازی شده است. هر چند در سالهای پیش از انقلاب نیز به صورت موردی وجود داشته است. سال گذشته بیش از 3500 عضو پیوند در کشور انجام شده است.

وی افزود: از پیوندهای اتنجام شده در کشور، پیوند کلیه  بیش از  57 درصد و کبد بیش از 90 درصد و قلب 100درصد  از اعضا  افراد مرگ مغزی پیوند شده  است. همچنین  11 طفل که نارسایی قلبی داشته اند از پیوند قلبی بهره مند شده اند اهداء عضو  در استان همدان با توجه به فرهنگ غنی مردم این شهر روند رو به رشدی را داشته است .

 

حبیب اله موسوی بهار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان داشت : در کشور ما آمار بالایی از مرگ مغزی هر ساله رخ می دهد باید مدیران سلامت در کشور تلاش خود را در تامین سلامت مردم افراد جامعه به کار ببرند.

موسوی بهار تصریح کرد : کشور ایران در زمینه پیوند اعضا پیشرفت شایانی داشته است .  مر کز پیوند کبد شیراز در جهان پیشتاز است و خدمات شایسته ای در کشورهای نیازمند ارائه می دهد. کشور ما در رتبه بندی سازمان جهانی رتبه 15 جهان را دارد.علوم پزشکی از سال 57 تا امروز پیشرفت بسیار چشم گیری داشته است. متوسط زندگی ایرانیان در سال 57 ، 56 سال بود و هم اکنون به 76 سال رسیده است وامید داریم امید به زندگی را به سن 80 سال ارتقا دهیم .

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود : انتظار می رود همه مردم جامعه اهدا عضو را سرلوحه خود قرار دهند. همراهی جمعی داشتن کارت اهدا عضو به منزله این نیست که هر لحظه که اتفاقی برای رخ داد بخواهند اعضاء مان را اهدا کنند بلکه به منزله رضایت خاطر اهداء کننده و اینکه بتوانند با طیب خاطر به اهداء عضو عزیزانشان اقدام نمایند .

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار