30. مرداد 1396 - 8:33   |   کد مطلب: 18204
حجت الاسلام و المسلمین محمد وحیدی کتاب «خانواده متعالی، معروف ها و منکرهای احکام خانواده» را تنظیم کرده است و توانسته فتاوای مورد وفاق بین مراجع عظام را گرد هم آورد.
معرفی کتاب,معروف ها و منکرهای احکام خانواده,همسرداریshabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از «بسیج زنان کشور» : خانواده از نهادهای مهم جامعه به شمار می رود و تاثیر آن در رشد و تکامل و تعالی جامعه قابل انکار نیست و یکی از تصمیمات بزرگ هر انسانی در زندگی که می توان گفت مهمترین تصمیم زندگی اش نیز هست، انتخاب همسر مناسب است؛ بر این اساس هر کسی با توجه به تجربه و تخصص خود راهکارهایی را برای انتخاب بهتر شریک زندگی ارائه کرده است.

روانشناسان و مشاوران با انتشار کتاب ها و مقالاتی به راه کارهای موفقیت در انتخاب همسر مناسب و پس از آن، شروع و تداوم یک زندگی را ارائه کرده اند.

در کنار مشاوران تربیتی، کارشناسان دینی نیز صاحب نظر هستند و راهکارهای دینی در زمینه انتخاب همسر و زندگی مشترک را بیان می کنند همانطور که همه ادیان درباره خانواده به واسط همین اهمیتی که دارد، حاوی آموزه ها و دستوراتی هستند که در این میان دین مبین اسلام حامل جامع ترین و مترقی ترین اصول و آموزه ها و دستورات نسبت به خانواده و ازدواج است.

در دین اسلام قوانین و توصیه های فراوانی به امر ازدواج و خانواده اختصاص یافته است و علاوه بر بیان اصول و مبانی و قوانین و دستورات مربوط به ازدواج و خانواده، ساختار مطلوب خانواده را نیز معرفی کرده است.

 

معروف ها و منکرهای همسرداری

کتاب خانواده متعالی و معروف ها و منکرهای احکام خانواده در قالب ساده و همه فهم، به بیان معروف ها و منکرهای احکام خانواده و آثار آن در دو بخش مجزای بانوان و آقایان پرداخته است.

این کتاب بخشی از مجموعه معارف مورد نیاز خانواده هاست که مبتنی بر مطالبه رهبر عظیم الشان انقلاب است و این مجموعه که در بر دارنده مباحثی عام در حوزه های اعتقادی، اخلاقی و احکامی خانواده است، با توجه به الگوی تربیتی اسلام و با نگاهی تطبیقی به روایات و احادیث اهل بیت(ع) در قالب 10 جلد کتاب و تاکید بر بحث امر به معروف و نهی از منکر و گفتمان سازی در این جهت تهیه و تنظیم شده است.

کتاب حاضر حاصل تلاش حجت الاسلام و المسلمین محمد وحیدی است که در این کتاب سعی شده است از فتاوای مطرح شده، موارد مورد وفاق بین مراجع عظام تقلید باشد، همچنین در مواردی هم که اختلافی وجود داشته لکن ذکر آن مفید تشخیص داده شده، اسناد مربوطه ذکر گردیده است.

نکته جالب توجه در تنظیم این دو کتاب، سرفصل های آن است که این دو کتاب شبیه به هم طراحی شده است و همانطور که برای مردها حقوقی را مشخص کرده است، متقابلا برای زنان نیز حقوقی را بیان کرده است.

هر دو کتاب که به همت سازمان فرهنگی خانواده پاسداران سپاه منتشر شده، دارای هفت بخش است که 4 بخش آن به منکرها و 3 بخش دیگر به معروف های احکام ازدواج پرداخته است.

در بخش اختتامیه آن آمده است: رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا (فرقان/ 74): پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنى چشم ما قرارده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان.

با اینکه امیر مومنان(ع) بسیار دعا می کردند ولی دعای فوق بیشترین دعای آن حضرت بوده که در آن یک چیز را برای همسر و فرزندان و ذریه و نسلشان و یک چیز را برای خود و همسر و فرزندان و نسلشان همیشه از خداوند درخواست می نمودند. (بحار الانوار، ج 90، ص 304 و ج 24، ص 132)

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار