11. آبان 1396 - 16:11   |   کد مطلب: 19281
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از اجرای برنامه «مکمل‌یاری» توسط معاونت بهداشتی همدان در مدارس خبر داد.
تغذیه سالم,مکمل یاری,دانش آموزان,مدارس همدان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : آرزو کاوه‌ای با اهمیت به تغذیه سالم، اصل تغذیه را بر دو محور تعادل و تنوع استوار دانست و اظهار کرد: اصول تغذیه باید در تمام ایام سال رعایت شود.

وی رعایت این اصول را در تمام گروه‌های سنی مهم خواند و افزود: تعادل در تغذیه به این معنی است که از تمام مواد غذایی به میزان مناسب مصرف شود و در خوردن غذایی زیاده‌روی و کم‌خوری نشود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برای داشتن تنوع غذایی، خوردن تمام مواد باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دانش‌آموزان از آنجا که در حیطه رشد هستند باید چند ماده را بیشتر از سایرین دریافت کنند.

وی با تأکید به اینکه خصوصاً در سال‌های آخر دبیرستان که مقارن با جهش رشد دانش‌آموزان  است، آنها نیاز به انرژی بیشتری دارند، بیان کرد:  البته به ازای اندازه بدن، فعالیت و تحرک دانش‌آموزان انرژی متفاوتی سوخت شده و باید مواد غذایی مناسبی به بدن برسد که خانواده‌ها باید به این موضوعات توجه کنند.

کاوه‌ای با بیان اینکه استفاده از پروتئین توسط دانش‌آموزان به دلیل ساخت سلول‌ها و بافت‌های جدید بیش از سایرین باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: منابع خوب پروتئین انواع گوشت‌ها نظیر گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، تخم مرغ و... است و منابع گیاهی نیز ارزان قیمت بوده و شامل حبوبات می‌شود که باید به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اهمیت به مصرف ریزمغزی‌ها با توجه به نقشی که در یادگیری دانش‌آموزان دارد، اضافه کرد: مصرف ید و آهن بسیار مهم بوده که باید مورد توجه قرار بگیرد چراکه کمبود مصرف این مواد باعث کاهش هوش و یادگیری می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در دوره اول و دوم متوسطه اجرای برنامه «مکمل‌یاری» توسط مرکز بهداشت برای آموزش دانش‌آموزان مورد توجه است، افزود: در مدارس دخترانه مکمل آهن و ویتامین (D) و در مقطع دبستان برنامه توزیع شیر رایگان مورد توجه بوده و در کنار برنامه‌ها، آموزش تغذیه سالم  هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه مردم تصور می‌کنند وقتی چیزی رایگان در اختیار آنها قرار گیرد، فایده چندانی ندارند، گفت: عده‌‌ای از دانش‌آموزان در مدرسه با همین برداشت گاهی مکمل‌ها را دور می‌ریزند.

کاوه‌ای با تأکید به والدین اظهار کرد: اگر چیزی رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت این یعنی دولت یارانه بابت آن پرداخت کرده و حتماً فرزندان خود را به خوردن مکمل‌ها و شیر در مدرسه تشویق کرده و نسبت به خوردن این مواد، فرزندان خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار