20. خرداد 1399 - 9:13   |   کد مطلب: 20111
فضای مجازی باید بتواند ما را در فضای واقعی به خداوند نزدیک کند، تنوع و زیبایی محتوا از فرصت هایی است که فضای مجازی در اختیار ما نهاده است.
نماز و فضای مجازی,نزدیکی به خدا,ترویج نماز,فضای مجازی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از همدان : امروزه اهمیت فضای مجازی و گستردگی آن در ابعاد مختلف حیات بشری بر کسی پوشیده نیست،آمار ظریب نفوذ اینترنت و میزان استفاده کاربران از این محیط، حقیقتی انکار نا پذیر است.

دامنه تاثیر گذاری و تاثیر پذیری در عرصه های گوناگون سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... از طرفی و شتاب فزاینده فن آوری های نوین عصر ارتباطات از سوی دیگر باعث شده تا حاکمان، اندیشمندان و نخبگان جوامع برای برخورد عالمانه و هوشمندانه با این پدیده، چاره جویی نمایند و به منظور فرهنگ سازی در بطن جامعه، تهدید ها، فرصت ها و آسیب های پیش روی کاربران را به شکل مدیریت شده ای برنامه ریزی نمایند.

با توجه به اهمیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و میزان نفوذ و تاثیر آن بر آحاد جامعه و اینکه می توان از این بستر، حرف حقی را به سرعت به افراد زیادی در جهان منتشر ساخت و در عرصه تبلیغ مفاهیم ارزشی، آموزنده، آگاهی بخش، بصیرت آفرین می توان به نحو شایسته و بایسته ایی بهره برد، ما را بر آن داشت تا در سال جاری با تمرکز بر فرهنگ نورانی نماز و تبلیغ،ترویج،توسعه و تعمیق فرهنگ نورانی، انسان ساز، مکتب ساز و هویت آفرین، بتوانیم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی نسبت به تحقق اهداف عالیه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداریم.

بنابراین با توجه به مخاطبان بسیار زیاد فضای مجازی در کشورمان و به ویژه در سنیین جوان بر این شدیم تا گفتگویی با رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان در راستای افزایش سطح آگاهی استفاده از فضای مجازی و نماز داشته باشیم.

لزوم افزایش سطح آگاهی کاربران فضای مجازی

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان حجت‌الاسلام سید‌مرتضی حسنی‌حلم با اشاره به اهمیت فضای مجازی از آن به عنوان یک فرصت و تهدید بزرگ یاد کرد و اظهار داشت: فضای مجازی یک فرصت کم نظیر است که باید بتوانیم از این فرصت کم نظیر محتوای مورد نظر مباحث فرهنگی را در قالب‌های متنوع و جذاب بر اساس ذائقه مخاطب در سریع‌ترین زمان ممکن به مخاطبین در اقصی نقاط کشور اسلامی انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به سبب رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور افراد در فضای مجازی بیشتر شده است، افزود: با توجه به این مهم، اکثر افراد جامعه و به خصوص جوانان زمان بسیاری از وقت خود را با استفاده از ابزارهای مختلف تکنولوژی در سرگرمی، تفریحی، آموزشی و ... سپری می کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با تاکید بر افزایش سطح آگاهی کاربران فضای مجازی عنوان کرد: باید به این مهم اهتمام ورزید که آیا سطح آگاهی کاربران از نظر فنی و فرهنگی همزمان با پیشرفت تکنولوژی تکامل و پیشرفت داشته یا نه؛ و آیا خانواده‌ها می توانند به نحو احسن بر عملکرد فرزندان در فضای مجازی نظارت داشته و آیا مسئولین فرهنگی آموزشی به فکر مقابله با آسیب‌های فضای مجازی هستند؟

 

حسنی حلم با بیان اینکه در گذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود که برای والدین قابل کنترل و نظارت بود، گفت: امروز رفتار جوانان در فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی موبایل و ... شکل می گیرد که سبب شده والدین نتوانند نقش موثر و اساسی را در تربیت و شکل دهی رفتار فرزند خود داشته و بر او نظارت کنند.

گسترش فضای مجازی همراه با تغییرات اساسی در سبک زندگی خانوادها‌

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان گفت: در گذشته نهاد خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی و سپس آموزش و پرورش بر شکل‌دهی شخصیت افراد و تربیت او نقش موثر ایفا می‌کردند در صورتی که امروزه با وجود فضای مجازی نقش خانواده‌ها و آموزش و پرورش در این خصوص کمرنگ شده است و همین سبب شده جنبه‌های منفی برخی رسانه‌ها رفتار جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر خود قرار دهند.

 

حسنی حلم با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی عنوان کرد: گسترش فضای مجازی تغییرات اساسی در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد کرده به طوری که امروزه فرزندان در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رسانه‌های مدرن روبه رو هستند که هر کدام بخشی از فرایند تاثیرگذاری در خانواده را مورد هدف قرار داده که هدف مشترک همه آنها تخریب بنیان خانواده، ترویج اباحه‌گری، سبک زندگی غربی و... است.

حسنی حلم با اشاره به دیگر آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: اختلال در شکل گیری شخصیت جوانان، کم شدن روابط خانوادگی، بحران هویت، گسترش مسائل غیر اخلاقی، افتادن در دام روابط نامشروع، سوء استفاده‌های جنسی و تغییر در سبک زندگی افراد از دیگر آسیب‌های شبکه های اجتماعی است.

 

وی به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با آسیب های اجتماعی پرداخت و یادآور شد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، دریافت مشاوره از متخصصان مجرب و دلسوز، آموزش و اطلاع‌رسانی به جوانان در زمینه آسیب‌ها، برگزاری کارگاه های آموزشی همگانی با هدف آگاه سازی عمومی در خصوص فضای مجازی، افزایش آگاهی خانواده‌ها، برخورد جدی با متخلفان در فضای مجازی و برگزاری میزگردهای علمی از مهم‌ترین راهکارها برای مقابله با فضای مجازی است.

ضرورت شناخت حقیقت و اسرار نماز/ نماز بالاترین نمود بندگی

آیت الله غیاث الدین طه محمدی امام جمعه همدان با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز اظهار داشت: نماز عامل جدایی کفر از ایمان است.

وی با بیان اینکه ادای حق نماز کار هر شخصی نیست، گفت: ما نماز را آنچنان که باید نمی‌شناسیم، خدایی را ناشناخته بندگی می‌کنیم، پیامبر ناشناخته‌ای را امت هستیم، امامان ناشناخته ای را شیعه و دین ناشناخته‌ای را متدین و نمازی را که حقیقت آن را نمی دانیم به جا می آوریم و حل این مسئله به آسانی امکانپذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر شناخت حقیقت نماز بیان کرد: در صورت تجلی عینی بخشیدن به نماز، تاثیرگذاری قابل توجهی خواهد داشت به طوری که اگر از آن بخواهیم خود را معرفی کند جمله «هرکسی از ظن خود شد یار من» را می‌گوید.

محمدی با اشاره به تفاوت‌های آداب و اسرار نماز عنوان کرد: بزرگان دینی ما توانستند در عرصه نماز کتاب‌هایی مانند «آداب صلاه» و«اسرار صلاه» را خلق کنند اما باید به این اهتمام ورزید که چه تفاوتی بین آداب و اسرار نماز وجود دارد چراکه پرداختن به این موضوعات نوعی سیر و سلوک است.

 

وی آداب نماز را چهره زیبا و برونی نماز دانست و بیان داشت: آداب نماز چهره زیبای بیرونی نماز را نشان می دهد و در مقابل اسرار نماز، حقیقت نورانی و معراجی نماز را تعیین می‌کند که خود یک سیر و سلوک است و در احادیث آمده که اگر کسی یک رکعت نماز قابل قبول داشته باشد، به طور قطع اهل بهشت خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان نماز را عاملی مهم در راستای پیشرفت دانست و تصریح کرد: باید اندیشید که آیا توانسته ایم در زندگی خود یک رکعت نماز مورد قبول خداوند متعال ادا کرده باشیم؟

وی ادامه داد: انسان‌های بزرگ به واسطه نماز به تمام آرمان‌های خود دست یافته و افرادی که درمانده و از همه چیز محروم شده‌اند به دلیل غافل ماندن از نماز و یا ادای ناقص این فریضه الهی بوده است.

وی با تأکید بر شناخت حقیقت و اسرار نماز؛ رستگاران را کسانی دانست که با وجود رعایت آداب نماز حقیقت آن را نیز دریافته و با‌ آداب و تشریفات به نماز ایستادند.

محمدی با اشاره به اثرگذاری شناخت اسرار نماز با بیان اینکه امام خامنه ای(مد ظله العالی) همواره جوانان را به تولید علم توصیه می‌کند، یادآور شد: آنهایی که به حقیقت نماز پی بردند و مقید به آداب و اسرار آن بودند به بالاترین نمود بندگی دست یافته‌اند که نمونه آن حکیم دانا بوعلی سینا یک نخبه و ممتاز بود که توانست با شناخت اسرار نماز به تنهایی به تولید علم عصر خود در حوزه های علمی، دینی و فلسفی بپردازد.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه نماز خواندن نباید همچون چریدن آهو و نشستن شتر باشد، خاطرنشان کرد: ما هنوز ندیدیم یک نفر از عرفای شامخ به چه شکل نماز را ادا می کند که از آن یاد بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه به استفاده هر چه بیشتر از فضای مجازی برای ترویج مبانی دینی و الهی تأکید کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرصت‌های فضای مجازی را بیشتر از تهدیدهای آن دانسته‌اند و ضروری است ما هم بیش از پیش فرصت‌های این حوزه را شناسایی و از آن بهره‌برداری کنیم.

 

محمدی اذعان کرد: استفاده بیشتر از فرصت‌های فضای مجازی و جلوگیری از تهدیدهای آن، مستلزم این است که جوانان را با فرهنگ و برکات نماز بیشتر آشنا کنیم و با این اقدام می‌توانیم فضای مجازی را فرصتی برای ترویج نماز و احکام دینی قرار دهیم.

اقامه واقعی نمازباعث می شود یک کاربر مومن و معتقد با ورود به دنیای دیجیتال، از آسیب های این فضا در امان باشد و با امنیت کامل هم بهره ببرد و هم به دیگران بهره برساند، یکی از عواملی که می تواند باعث بهره وری و افزایش کارامدی آنان در فضای سایبری گردد، اهتمام به نماز می باشد.

اگر امروز اقدام شایسته و بایسته را انجام ندهیم یقیناً فردا دیر خواهد بود. و همه ما در مقابل خداوند که صاحب اصلی نماز است مسئولیم و روز قیامت باید به عنوان اولین پرسش، پاسخگوی خدای سبحان باشیم.پس تا از نعمت حیات و امکانات مختلف و دانش کافی برخورداریم، نیت قرب و خالصانه کرده و برای تبلیغ و ترویج نماز در فضای مجازی و شبکه ی اجتماعی اقدام عاجلی را برنامه ریزی نمائیم، باشد که ذخیره و توشه ایی برای آخرت خود برداشته و در دنیا و آخرت نزد پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و اهل بیت طاهرینش سربلند و روسفید بوده باشیم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار