28. فروردين 1398 - 10:36   |   کد مطلب: 22673
کارشناس ناظر مراکز روزانه توانبخشی استان همدان گفت: ۱۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم در همدان شناسایی شده است که ۱۲۰ مددجو در این خصوص از بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

معصومه سیاوشی کارشناس ناظر مراکز روزانه توانبخشی استان همدان با اشاره به اینکهغربالگری اوتیسم برای کودکان ۲ تا ۵ سال در همدان انجام می‌شود، افزود:خصوصیات اصلی اختلال طیف اوتیسم با نشانه‌های با دو زمینه رفتاری مشخص شده‌است.

وی با اشاره به دو زمینه رفتاری در این طیف، بیان کرد: نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود از جمله ین رفتارهاست؛ اصطلاح «طیف» به این موضوع اشاره دارد که علایم این اختلال، بسته به شدت آن‌ها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر است.

کارشناس ناظر مراکز روزانه توانبخشی استان همدان گفت: این کودکان دارای طیف وسیعی از اختلالات روانشناختی و پزشکی هستند و تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر بیشتری دارد.

وی با تأکید بر اینکه علائم اختلال طیف اوتیسم از حدود ۲ سالگی مشهود است، ابراز کرد:، اما همیشه مدت زمانی طول می‌کشد تا خانواده و نیز فرد متخصص، اختلال را تشخیص دهد؛ با اینکه اختلال طیف اوتیسم مادام العمر هستند، اما فرد مبتلا با آموزش‌های مستمر می‌تواند از زندگی طبیعی‌تری برخوردار شود.

سیاوشی افزود: هر چقدر زودتر بتوان این اختلال را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می‌شود از برنامه‌های درمانی برای کمک به این کودکان بهره برد، همچنین هرچه برنامه درمانی منظم‌تر و دارای ساختار دقیق‌تری باشد، می‌توان نتایج بهتری را به دست آورد.
وی بیان کرد: اکنون برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اوتیسم در تمام استان‌های دارای مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم، آغاز شده است.

کارشناس ناظر مراکز روزانه توانبخشی استان همدان اظهار داشت: در این برنامه، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در سطح استان‌های کشور در خصوص اختلال طیف اوتیسم، تمام کودکان ۲ تا ۵ سال مراجعه‌کننده به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص آن استان، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش‌دیده از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، مورد سنجش و غربال (آزمون هیوا) قرار می‌گیرند. 

وی ابراز کرد: سپس در صورت مشکوک بودن کودک به ابتلای این اختلال، توسط کارشناسان تخصصی آموزش‌دیده، در این مورد اجرای آزمون تشخیصی (گارس ۲) انجام و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزش و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم استان جهت مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور، ارجاع می‌شود.

سیاوشی اظهار داشت: با عنایت به اینکه خانواده به عنوان عامل مهمی در افزایش سطح مداخلات در این اختلالات به حساب می‌آید، این برنامه به عنوان برنامه‌ای خانواده‌محور در نظر گرفته شده و پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اوتیسم برای تمام خانواده‌هایی که دارای کودکان مبتلا به این طیف، برنامه و بسته آموزشی «روزنه» ارائه می‌شود، تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده همپای هم پیش رود.

وی با بیان اینکه تاکنون مطالعات و آمار قطعی در مورد تعداد مبتلایان به اوتیسم ارائه نشده است، عنوان کرد: تعداد ۱۸۰ کودک تا کنون در استان مورد شناسایی قرار گرفته است و تعداد ۱۲۰ مددجو از سازمان بهزیستی به طور مستقیم و غیر مستقیم خدمات دریافت می‌کنند.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار