28. فروردين 1398 - 10:41   |   کد مطلب: 22674
یک جامعه شناس اظهار داشت: انتظار می رود صدا و سیما با برنامه های درست و استفاده از جامعه شناسان و روانشناسان مجرب جامعه را به سمت ازدواج آسان سوق دهد اما متاسفانه گاه دیده می شود که صدا و سیما با مهندسی معکوس ازدواج ساده را در اقشار کم درآمد و ضعیف نشان می دهد.
ازدواج آسان , مهریه سنگین , آداب و رسوم غلط ,  ,

به گزارش شبنم ها،

یازدهم شعبان  روز میلاد حضرت علی اکبر (ع)، جوان کاروان حماسه و ایثار  و روز جوان نام گرفته است. جوان به عنوان بخش پویا پر انرژی و موثر در جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردارند و این بیروهای قدرتمند برای مثمر ثمر بودن نیازمند آرامش و طیب خاطر هستند که بخشی از ارامش جوانان در سایه ازدواج و تشکیل زندگی بدست می آید.

والدین  آرزو دارند سر و سامان یافتن فرزندانشان را مشاهده نمایند. ازدواج امر بسیار مهم و سفارش شده در دین اسلام است و با توجه به اینکه در روز جوان قرار داریم در ارتباط با سختی ها و موانع ازدواج گفتگویی  با چند زوج انجام دادیم .

 

یکی از موانع ازدواج آسان اداب و رسوم غیر ضروری مراسم عقد و عروسی است

نگار عروس جوان به سختی ها و موانع ازدواج اشاره داشت و گفت :من و همسرم هر دو دارای تحصیلات دانشگاهی هستیم و از طریق خواستگاری سنتی با یکدیگر اشنا شدیم و پس از انجام تحقیقات اولیه و رسیدن به توافق, تصمیم گرفتیم تا انجا که می توانیم از هزینه های غیر ضروری مراسم عقد و عروسی  بکاهیم. سعی کنیم  هزینه ها را در جهت صحیح و ضروری بکار بگیریم .متاسفانه این تصمیم  با مخالفت شدید خانواده های ما مواجه شد. در واقع  یکی از موانع ازدواج آسان اداب و رسوم غیر ضروری مراسم عقد و عروسی است که در بین خانواده ها وجود دارد. به عنوان مثال خرید های غیر ضروری که قبل از عقد برای عروس و بستگان درجه یک او انجام می شود، مراسم بله برون، مراسم نامزدی یا همان شیرینی خوران که پیش از عقد انجام می شود .از سوی دیگر اگر عروس و داماد چند ماه نامزد بمانند و در طی این دوران  خانواده داماد باید در اعیاد مذهبی  و مراسمات مختلف  کادو ها و هزینه های سنگینی متقبل شوند و اگر در این بین  موفق به جلب رضایت خانواده عروس نشود باعث ایجاد دلخوری و کدورت در بین خانواده ها می شود.

 

مهریه های نجومی  و  عندالمطالبه !!

این عروس جوان از مهریه های این دوره شکایت می کند و می گوید:  به عنوان  یک فرد تحصیل کرده در رشته حقوق برایم قابل قبول نیست که مهریه عروس به نحوی باشد که داماد با وجود عند المطالبه بودن توانایی پرداخت آن را نداشته باشد. یک جوانی که به تازگی استخدام شده است ایا واقعا توانایی پرداخت 300سکه بهار آزادی با توجه به تورم قیمت سکه و طلا در بازار را دارد. به نظر من جوانان امروزی به خوبی موقعیت مالی طرف مقابل را درک می کنند اما متاسفانه خانواده ها درگیر پرستیژ و حواشی ازدواج می شوند .

 

محسن یوسفی دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک جامدات در مورد ازدواجش گفت : من و همسرم بسیار ساده پس از مراسم عقد و سفر به مشهد مقدس زندگی ساده خود را آغاز کردیم لازم به ذکر است که بگویم خانواده ها همکاری فوق العاده ای در این بین با ما داشتند و از تصمیم ما حمایت کردند .

 

نداشتن شغل ثابت و استقلال ملی سدی بر سر راه ازدواج

یوسفی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی که گریبانگیر اکثر دوستان من در امر ازدواج است نداشتن شغل ثابت و استقلال مادی است با توجه به هزینه های سنگین ازدواج و درامد کم  والدین و خرده فرهنگ های دست و پا گیر  چگونه می توان به تسهیل امر ازدواج پرداخت . در امر ازدواج همراهی وهمفکری و همکاری  اعضای خانواده دو طرف نقش بسیار مهمی ایفا می کند .

 

فاطمه  عروس دیگری است که از رسومات غلط و فرهنگ تجملاتی شکوه دارد و می گوید: متاسفانه خانواده عروس و داماد در مساله ازدواج دچار نوعی رقابت کاذب با یکدیگر می شوند و هریک سعی می کنند در این رقابت کاذب از دیگری عقب نمانند به عنوان مثال خانواده عروس سعی می کند برای دخترش بهترین جهیزیه را فراهم اورد بدون انکه بی اندیشد برخی از لوازم غیر ضروری هستند و ممکن است در زندگی یک زوج کارایی نداشته باشد .

 

این عروس جوان ادامه داد :عشق و اخلاق و رفتار حسنه اغاز کننده زندگی مشترک است اما متاسفانه گاهی  نگرش نادرست بعضی از افراد نسبت به ازدواج  موجب می شود گمان کنیم ازدواج را مثل یک معامله می پندارند در حالی که ازدواج از نظر من امری بسیار مقدس و مهم است ,خانواده دو طرف باید در نهایت احترام و محبت نسبت به یکدیگر به راهنمایی فرزندان خود بپردازند.

 

در ارتباط با خرده فرهنگ های ازدواج گفتگویی با مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث انجام دادیم .

 

دکترای جامعه شناس: عدم برنامه ریزی صحیح نهادهای حکومتی مشکل عمده جوانان است

سرکانی اظهار داشت :دوران جوانی یک موهبت بسیار ارزشمند است اکثر جوامع به دنبال جوان گرایی در جامعه خود هستند و سعی در افزایش جمعیت جوان خود دارند .متاسفانه در کشور ما دهه شصتی ها به عنوان معضل تلقی می شوند و باعث بروز مشکلات اقتصادی  هستند .مشکل عمده جامعه امروزی ما کم توجهی به جوانان و ایده های آنان است ضعف از سوی نهاد حکومتی است که نمی تواند برای جوانان برنامه ریزی صحیحی داشته باشد .

 

سرکانی تصریح داشت : خرده فرهنگ ها باید با یک تعامل ملی و وفاق اجتماعی و اتحاد بین آحاد مردم ایجاد شود. صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی از طریق مشورت با جامعه شناسان و روانشناسان می تواند الگوی صحیحی برای ازدواج آسان ارائه نماید و فرهنگ صحیح ازدواج را در بین خانواده ها ترویج  نماید. افراد ذیصلاح و سر شناس و روحانیون می توانند سردمدار فرهنگ صحیح ازدواج ساده جوانان باشند .

 

مهندسی معکوس صداوسیما و فرهنگ سازی غلط

سرکانی ادامه داد :گاهی اوقات شنیده می شود که فلان سیاستمدار برای فرزند خود عروسی بسیار مجللی برگزار نموده است. در چنین جامعه ای افراد سرشناس  چگونه می توانند الگوی صحیح ازدواج آسان باشند .از سوی دیگر صدا و سیما با مهندسی معکوس ازدواج ساده را در اقشار کم درآمد و ضعیف نشان می دهد. ازدواج اسان با افزایش وام ازدواج میسر نخواهد شد. ازدواج در ابتدا به عشق و علاقه نیاز دارد و در ادامه نیز برای استمرار به عشق و علاقه نیاز دارد .

 

سرکانی تصریح داشت :برای ازدواج اسان باید وفاق واتحاد ملی برای از بین بردن خرده فرهنگ های دست و پاگیر ایحاد شود.

منبع: نافع

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار