19. دى 1393 - 16:19   |   کد مطلب: 4600
یک کارشناس جهان اسلام درباره راهکارهای تحکیم وحدت گفت: باید ملل توجیه شوند چه وظایفی دارند و چه تهدیداتی در پیش رو است و چه فرصت‌هایی فرا روی ما قرار دارد که اگر این امور به درستی و دقیق انجام شود تازه در ابتدای راه خشت اول بنیان مرصوص در جهت رشد مسلمانان نهاده شده است و در اینجا همت و عزم دینی مسلمانان باید برای تحکیم وحدت به جریان بیفتد.
سه راهکار تحقق وحدت مسلمین؛ توجیه وظایف، شناخت تهدیدات و استفاده از فرصت ها

سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد جهان اسلام  اظهار داشت: کشورهای اسلامی و جهان اسلام باید برای ترویج وحدت بین مسلمین هماهنگ و در یک جهت با تهدیدها و ارعاب دشمن مبارزه کنند تا به اهداف عالی اسلام که امت واحده است برسند.

وی در ادامه عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ» بنیان مرصوصی که در قرآن به آن اشاره‌ شده است باید به بهترین وجه در بین مسلمانان تحکیم و اجرا شود که البته برای رسیدن به این بنیان مرصوص یک سری راهکارها و شناسایی بسترهایی را نیاز داریم که اگر این‌ها محقق شد و علمای اسلام که متولی تعاریف مفاهیم اسلامی، بیان دشمن‌شناسی و جریان‌های ضد وحدت هستند باید مجدانه در راه  ایجاد اتحاد بکوشند.

این کارشناس ارشد جهان اسلام گفت: فرض ما بر این نیست که ما در فضایی به نام خلاء در حرکت هستیم، بلکه شاهدیم که در مسیر حرکت امت اسلام و ملت‌های مسلمان برای تحقق اهداف اسلامی چه در بستر بیداری اسلامی و یا گسترش فرهنگ اسلامی برای گذشتن از موانع و کمبودها و ناهماهنگی‌ها و توطئه‌ها باید علما روشنگری گسترده ای داشته باشند.
 

سید افقهی همچنین افزود: این روشنگری‌ها باید هم در کشور خودمان و هم در کشورهای عربی و بعضاً حتی کشورهای اروپایی که اقلیت‌های مسلمان دارند به گونه ای باشد که ملل مسلمان باید به سمت محوریت جهان اسلام باشد نه در محوریت جهان و تمدن غرب و یا این‌طور نباشد که در اختیار مکاتب الحادی مانند لیبرالیسم و کمونیسم و غیره قرار بگیرند که آنان را به هر طرف بخواهند ببرند.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان جهان نباید پیروی از کشورهای استعماری مانند آمریکا و دیگر کشورهای غربی را در پیش به گیرند، اظهار کرد: ما مسلمانان قبله واحد داریم یعنی کعبه آمال مسلمانان محور توحیدی به نام کعبه است و قبله نماد و سمبل مسلمین جهان است که در  هر کجا حضور دارند رو  به ‌سوی یک  قبله نماز  می‌خوانند.

کارشناس ارشد جهان اسلام ادامه داد: این دارای مفهوم و پیام است یعنی این‌که امت واحده چه فرد باشد و چه جماعت باید به یک سمت و محور نظر داشته و حرکت کند و این مستلزم ورود دقیق و دینی مراجع تقلیدی که به حق مرجع هستند و بر اساس حکم خدا و اسلام در حرکت‌اند لازم می‌شود، تا مردم را هدایت نموده و دشمن و دوست و راه درست و غلط را برای ملت‌ها نشان دهند.

سید افقهی به راهکارهای چگونگی تحکیم وحدت اشاره و تصریح کرد: باید ملل توجیه شوند چه وظایفی دارند  و چه تهدیداتی در پیش رو است و چه فرصت‌هایی فرا روی ما قرار دارد که اگر این امور به درستی و دقیق انجام شود تازه در ابتدای راه خشت اول بنیان مرصوص در جهت رشد مسلمانان نهاده شده است و در اینجا همت و عزم دینی مسلمانان باید برای تحکیم وحدت به جریان بیفتد.

وی همچنین اظهار کرد: امروز بر کسی پوشیده نیست که امت اسلام به دلیل توطئه دشمن و سرسپردگی برخی حکام وابسته به غرب و آمریکا، مانند کشورهای حوزه جنوب خلیج‌فارس و حکام دیگر چه بلایی بر سر امت اسلام آمده است که نمونه و نماد بارز این مسئله مردم فلسطین هستند که زخم کهن جهان اسلام است و همچنان خون‌چکان است و دیگر ملل مسلمان برای فلسطین چه کردند؟

کارشناس ارشد جهان اسلام در ادامه افزود: چرا بیش از ۱٫۵میلیارد امت اسلامی نمی‌توانند از پس ده میلیون تروریست صهیونیست بربیایند؟ این بسیار دردناک است و به دلیل تفرقه ای که در میان مسلمانان وجود دارد؛ این مسائل رنج‌آور به وجود می‌آید چرا که هر کس مسیر خاص خود را پیش گرفت و ساز خودش را زد و در مسیر ائتلافی اسلام پیش نرفتند «واعتصموا بحبل الله» را طور دیگری پیاده کردند، یعنی یکی حبل انگلیس را و دیگری حبل آمریکا را گرفت.

سید افقهی گفت: وقتی این‌ گونه می‌شود دنیای اسلام دچار تشتت و چند پارگی می‌شود و خروجی این چنددستگی‌ها  موجب به وجود آمدن تروریست‌ها و افراطیون مذهبی می‌شود که به‌ صورت رادیکال یکی تکفیری یکی وهابی دیگری سلفی و یا در نهایت شیعه و سنی تند رو می‌شوند پس وظیفه ما است که مسلمین را به مسیر اعتدال باز گردانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش این است که امت اسلام هوشیار و آگاه باشد و دشمن شناسی را در خود تقویت کند و با شناختن دوست و دشمن قطعاً از توطئه‌ها و ترفندهای آنان آگاه شده و به‌ سادگی دل به آنان و وعده‌های دروغینشان نخواهد سپرد؛ زیرا باید بدانیم این وعده‌های دروغین صدها سال از طرف استعمار بریتانیا، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و امروز استعمار آمریکا در قالب پیمان ناتو به مردم داده‌شده است همه دروغ و تزویر برای نفاق بین ملل مسلمان است، چراکه عملکرد آنان نشان‌گر نیت پلیدشان بوده است.

 منبع ,طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار