30. دى 1393 - 9:22   |   کد مطلب: 4631
هیئت تیراندازی استان همدان با وجود دارا بودن سلاح های مخصوص رشته تراپ از داشتن زمین مخصوص این رشته بی بهره است که این مشکل فعالیت ورزشکاران را با چالش روبرو کرده است.
تیراندازی همدان در جستجوی زمین برای رشته تراپ

 به گزارش شبنم ها به نقل از همدان ورزش،رشته ورزشی تیراندازی از از رشته هایی است که در دین اسلام به انجام این رشته تاکید شده و پیامبر گرامی اسلام نیز فرموده اند: "تیراندازی را بیاموزید که موجب سرشکستگی دشمن است" از همین رو این رشته ورزشی یکی از بهترین رشته های ورزشی است.

فدراسیون تیراندازی از سال ۱۳۳۷ در ایران تاسیس شد و از سال ۱۳۴۲ در مسابقات جهانی شرکت کرد اما در آن زمان بیشترین نفرات تیرانداز از مسئولان ارتش بودند و در ۱۴ سال شرکت مداوم در مسابقات جهانی چندین‌بار به مقام اول و نایب قهرمانی دست پیدا کردند.

رشته تیر اندازی خود به رشته هایی نظیر تفنگ، تپانچه، تفنگ ساچمه ای و اهداف پروازی تقسیم می شود که باعث تنوع در این رشته شده است.

در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی رشته تراپ به عنوان اولین رشته از گروه اهداف پروازی در انگلستان ایجاد شد بطوریکه در ابتدا این ورزش با تیراندازی به کبوتران زنده ای انجام می شد که از قفسی رها می شدند.

نام تراپ به معنی تله نیز از همان زمان باقی مانده است و اکنون نیز به دستگاه های پرتاب بشقابک در هر سه رشته اصلی یعنی تراپ، تراپ دوتایی و اسکیت ماشین تراپ می گویند.

در این ۳ رشته (تراپ، تراپ دوبل و اسکیت) بشقاب هایی صورتی رنگ از پایین رها شده و تیر اندازان باید بشقابها را بزنند که در تراپ بشقاب ها بصورت تکی و در تراپ دوبل بصورت جفتی هستند.

در تیراندازی به اهداف پروازی به طور معمول با متغیرهای بسیار زیادی مواجهیم و به نظر می رسد کنترل همه آنها اگر نگوییم غیر ممکن بسیار دشوار است و قصد تیرانداز در یک مسابقه کسب امتیاز کامل است و این بدان معنی است که باید با کارایی کامل عمل کند.

اگر تیرانداز در شروع حرکت خود برای تعقیب هدف یک اشتباه هر چند بسیار کوچک انجام دهد مجموعه عوامل دست به دست هم خواهد داد و فاجعه خطا در "اصابت ساچمه به هدف" رخ خواهد داد.

از سوی دیگر تیراندازی به اهداف پروازی در زمره ورزشهای حاضر در المپیک به شمار می رود.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما در همدان با اشاره به وضعیت رشته تیراندازی در همدان اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ نفر به طور سازمان یافته و دارای بیمه ورزشی در رشته تیراندازی در استان همدان فعالیت می کنند.

علیرضا شمسی پور افزود: همچنین شهرستان های فعال استان همدان در این رشته ورزشی کبودرآهنگ، بهار، ملایر و نهاوند هستند که هیئت های شهرستانی آن از بازوان اصلی هیئت استان محسوب می شوند.

وی با اشاره به زیرساخت های این رشته در استان همدان گفت: در سطح استان بیش از ۱۵۰ خط تیراندازی وجود دارد که به لحاظ استانداردها نیز در سطح بسیار خوبی قرار داریم.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان یادآور شد: سالن اختصاصی تیراندازی همدان نیز دارای ۲۴ خط استاندارد است که این قابلیت را فراهم کرده تا میزبانی مسابقات و اردوهای مختلف ملی را داشته باشیم.

شمسی پور با بیان اینکه ارگان های دیگر نیز خط تیراندازی خصوصی دارند، بیان کرد: نهادهایی مانند آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، سپاه، شرکت گاز و دانشگاه آزاد نیز دارای خط تیراندازی هستند.

وی عنوان کرد: از نظر سلاح نیز مشکل خاصی وجود ندارد و سالن اختصاصی نیز در اختیار هیئت همدان قرار دارد که از این نظر نیز دارای استقلال هستیم.

زمین رشته تراپ در همدان وجود ندارد
رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه تنها مشکل در رشته تراپ(اهداف پروازی) است، بیان کرد: ما سلاح های مخصوص این رشته را در اختیار داریم و تنها مشکل ما نداشتن زمین برای فعالیت در رشته تراپ است.

شمسی پور با اشاره به وضعیت بانوان در رشته تیراندازی گفت: در ارزشیابی بانوان در وضعیت مناسبی قرار داریم و تمامی امکانات هیئت نیز به طور کاملا برابر در اختیار بانوان قرار دارد.

وی درباره استعدادیابی در این رشته بیان کرد: امسال مدارس استعدادیابی برای بانوان و آقایان در استان تشکیل و نفرات مستعد شناسایی شدند و در حال حاضر زیر نظر مربیان توانمند هیئت آموزش می بینند.
رئیس هیئت تیراندازی استان همدان عنوان کرد: مهمترین مسئله در بخش ورزش توجه به امر رده های پایه و استعدادیابی است که بتوان آینده ورزش را تامین کرد.

شمسی پور با بیان اینکه از نظر مربی و داور در این مشکلی نداریم، گفت: کلاس های مربیگری و داوری سعی شده در طول سال در استان برگزار شود.

وی همچنین یادآور شد: یک دوره کلاس آموزش داوری درجه ۲ و ۳ تیراندازی بهمن ماه در استان همدان برگزار خواهد شد.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با اشاره پتانسیل تیراندازان همدان گفت: همدان در این رشته از استعدادهای درخشانی برخوردار است که باید با پشتوانه سازی تیراندازان خوبی را در سطح ملی و جهانی معرفی کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار