10. بهمن 1393 - 22:10   |   کد مطلب: 4725
رئیس انجمن علمی مامایی ایران
دلایل خونریزی در سه ماهه اول بارداری چیست؟
رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: تهدید به سقط، بچه‌خوره یا مول، خونریزی خارج از رحم و جفت سر راهی دلایل خونریزی در سه ماهه اول بارداری هستند که در صورت عدم درمان احتمال اختلال رشد داخل رحم و کم‌خونی وجود دارد.
دلایل خونریزی در سه ماهه اول بارداری چیست؟

به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس،ناهید خداکرمی، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره دلایل خونریزی در 3 ماهه اول بارداری، اظهار داشت:  دلایل خونریزی دوران بارداری در 3 ماهه اول، دوم و سوم متفاوت است.

* شایع‌ترین دلایل خونریزی در 3 ماهه اول بارداری تهدید به سقط است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شایع‌ترین و بیشترین علت خونریزی در 3 ماهه اول بارداری، تهدید به سقط جنین است هر چند ممکن است سقط در برخی زنان اتفاق نیفتد.

وی افزود: بچه‌خوره یا مول و خونریزی خارج از رحم نیز دیگر علت‌های خونریزی در اوایل بارداری است.

* خونریزی روشن و بدون درد نشانه جفت سرراهی در 3 ماهه اول

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: چسبیدن جفت در پایین رحم یا جفت سرراهی در 3 ماهه اول بارداری می‌تواند عامل خونریزی باشد که ممکن است با خونریزی روشن و بدون درد همراه باشد.

وی افزود: بیشتر جفت‌های سرراهی در 3 ماهه اول بارداری تا پایان حاملگی به بالای رحم مهاجرت می‌کنند و از وضعیت سرراهی خارج می‌شوند بنابراین جای نگرانی نیست.

* عدم درمان خونریزی دوران بارداری موجب اختلال رشد داخل رحم و کم‌خونی می‌شود

خداکرمی گفت: به طور کلی وجود خونریزی طی بارداری علامتی غیرطبیعی است و مادران گرامی باید بدانند که علت اصلی لکه‌بینی و خونریزی احتمالاً جفت‌ها یا عروق جفت‌های سرراهی است بنابراین لزوم مراجعه به متخصص زنان وجود دارد چرا که در صورت ادامه خونریزی احتمال اختلال رشد داخل رحم و کم‌خونی وجود دارد.

وی تأکید کرد: زنانی که در 3 ماهه اول تهدید به سقط شده‌اند اما خونریزی آنها برطرف شده است مشکلی ندارند و می‌توانند به محض شروع دردهای زایمان به زایشگاه مراجعه کنند و زایمان طبیعی داشته باشند.

* لزوم  شرکت در کلاس‌های پیش از زایمان

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به تمام مادران عزیز که اولین بارداری را تجربه می‌کنند توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از چنین عوارضی، در کلاس‌های پیش از زایمان شرکت کنند تا به امید خدا فرزندشان تولدی طبیعی و بدون عارضه تجربه کند.

وی خاطرنشان کرد: همه هم و  غم مادر باید زایمان فرزند سالم به روش طبیعی باشد بنابراین لزوم مراقبت در دوران بارداری و شرکت در کلاس‌های پیش از زایمان اهمیت بسزایی دارد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار