2. اسفند 1393 - 12:40   |   کد مطلب: 5026
معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان خبرداد:
اجرای طرح پایش سلامت بانوان شاغل در همدان
طرح پایش سلامت بانوان شاغل در شهرداری و تشکل های ورزشی فعال به مدیریت امور بانوان شهرداری همدان و مشارکت هلال احمر در مجتمع عین القضات همدان اجرا شد.
اجرای طرح پایش سلامت بانوان شاغل درهمدان

به گزارش شبنم ها، معاون اجتماعی، فرهنگی و  گردشگری شهرداری همدان با بیان این مطلب گفت: طرح پایش سلامت ویژه بانوان در محیط کار با هدف  ارزیابی وضعیت سلامت و پیشگیری از مشکلاتی است که هنوز به مرحله بیماری نرسیده است

 محمد رضا بیاناتی افزود: این طرح برای 150 نفر از بانوان شاغل در شهرداری همدان و بانوان ورزش صبحگاهی فرهنگسرای عین القضات  اجرا و راهکار های تشخیصی و درمانی لازم به آنها ارائه شد.

وی تصریح کرد: افزایش اشتغال بانوان در حیطه های کاری مختلف از جمله شرایط جامعه امروزی است.

وی افزود: این اشتغال روز افزون دلایل متعدد فردی، اقتصادی و اجتماعی داشته است و در بسیاری مواقع اجتناب ناپذیر بوده است. اشتغال بانوان، مانند هر پدیدة اجتماعی دیگر، پیامد ها و تأثیرات اجتماعی خاص خود را دارد. اشتغال بانوان  تبعات مثبت و منفی  متعددی بر سلامت زنان و حتی کیفیت زندگی خانواده ها گذاشته است.

گرچه اشتغال چه برای مردان و چه زنان می تواند توام با خطراتی باشد اما این خطرات به دلایلی چون تفاوت شغل مردان و زنان، تفاوت های جنسیتی، و تفاوت مسئولیت های خانوادگی  متفاوت است. در ضمن زنان بطور خاص با چالش ایجاد و حفظ تعادل وظایف عاطفی خانوادگی و  اجتماعی و وظایف شغلی مواجه هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اهداف این  کارگاه گفت: آموزش مهارتهای زندگی و  آگاه سازی در خصوص سبک زندگی اسلامی، تبیین جایگاه سلامت زنان در محیط کار، آگاهی از وضعیت سلامت فرد و اقدام برای تشخیص یا درمان بیماری های احتمالی و خاموش، آسیب شناسی سلامت  زنان  در محیط کار، تدوین راهبرد های ارتقای سلامت زنان  در محیط  کار و  ارتقای سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی و ارتقای سطح سلامت کارمندان زن شاغل در شهرداری همدان از مهمترن این موارد است.

بیاناتی ادامه داد: به همین منظور در كنار معاینات پزشكی و شغلی، آموزش‌های لازم برای اصلاح سبک زندگی نیز به این افراد داده شده است.

وی اضافه کرد: بدیهی است میزان کارایی و بهره وری فرد سالم بسیار بیشتر از فرد بیمار است، هزینه های پزشکی فرد سالم بسیار کمتر از فرد بیمار است و نقش فرد سالم در مناسبات اجتماعی و رفتارهای فردی بسیار موثرتر و سازنده تر از فرد بیمار است، رفتارهای متقابل فرد سالم نسبت به فرد بیمار، درمحل کار و زندگی خانوادگی نیز بسیار شایسته تر، با نشاط تر و مثبت تر است وامکان اخذ نتایج آماری از وضعیت سلامت جمعیت تحت پوشش برای مدیران مجموعه و استفاده از آن در تصمیم گیری های کلان سازمانی را فراهم می نماید.

بیاناتی ادامه داد: در این برنامه، نیروهای كار به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند که گروه اول افراد سالم هستند كه خطری سلامت ‌آنان را تهدید نمی‌كند، برای این گروه آموزش‌های لازم برای حفظ سلامت ارائه می‌شود.

وی افزود: گروه دوم كسانی هستند كه هنوز بیمار نشده‌اند، اما در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. به این افراد نیز آگاهی‌های لازم داده می‌شود تا از بیماری شان پیشگیری شود و مجبور نباشند سال ها دارو مصرف كنند.

بیاناتی بیان کرد: گروه سوم نیز افرادی هستند كه دچار بیماری هستند و باید با رعایت نكاتی به آنان كمك كرد تا درمان شوند و سلامت خود را به دست آورند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار