12. اسفند 1393 - 10:56   |   کد مطلب: 5127
در واکنش به خبر امتناع یک قاضی کانادایی از برگزاری جلسه دادرسی یک بانوی مسلمان به خاطر داشتن حجاب، کمک‌های مالی مردمی برای حل مشکل وی سرازیر شد.
سیل کمک‌های مردمی برای بانوی محجبه کانادایی

به گزارش شبنم ها، هفته گذشته قاضی شهر مونترال در ایالت کبک کانادا جلسه دادرسی «رانیه العلول» را به خاطر داشتن حجاب به تعویق انداخت.

رانیه که یک مادر تنهاست در دادگاه حضور داشت تا اتومبیل خود را از اداره بیمه پس بگیرد. اداره بیمه اتومبیل وی را به خاطر رانندگی پسرش با گواهینامه تعلیق شده، توقیف کرده است.

الیانا مارنگو، قاضی شهر مونترال به «رانیه العلول» اعلام کرد که یا حجابش را بردارد و یا تقاضای تعویق جلسه دادرسی برای مشورت با یک وکیل را تسلیم دادگاه کند.

وی پس از آنکه رانیه اعلام کرد، استطاعت پرداخت حق‌الزحمه یک وکیل را ندارد و نمی‌خواهد که پرونده‌اش به تعویق بیفتد، دادگاه را به تعویق انداخت.

اقدام این قاضی کانادایی با محکومیت گسترده از سوی شهروندان، سیاستمداران و گروه‌های حقوق بشری این کشور مواجه شد.

در پی انتشار خبر این اتفاق، پویشی برای کمک به این بانوی مسلمان برپا شد.

در حالی که برگزارکنندگان این پویش به هیچ وجه انتظارش را نداشتند، بیش از 400 خیّر در آن مشارکت کردند و مبلغ 20 هزار دلار در عرض 24 ساعت جمع‌آوری شد که این بانوی مسلمان بتواند هم هزینه دادگاه را بپردازد و هم برای خود یک اتومبیل دیگر تهیه کند.

رانیه که ساکن مونترال است، در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه CBC گفت: «از همه طرف برای من کمک می‌رسد و می‌دانم برای آن است که حقیقت را گفتم». وی افزود: «حجاب، انتخاب من و عقیده من است».

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر کانادا نیز روز جمعه اعلام کرد که داشتن حجاب در دادگاه مادامیکه صورت را نپوشانده باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بنابر قوانین کانادا، داشتن حجاب در دادگاه غیرقانونی نیست و قانون فقط می‌گوید که حاضران در دادگاه باید لباس مناسب داشته باشند.

در سال 2013 حزب «پارتی کبکوآ» تلاش کرد تا قانونی به تصویب برساند که براساس آن استفاده از نمادهای دینی در اماکن عمومی ایالت فرانسوی‌زبان کبک را ممنوع کند، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

 منبع: جام نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار