24. اسفند 1393 - 13:19   |   کد مطلب: 5232
به همدان آمدید؛ از سوغاتی هایش نگذرید
پایتخت تاریخ و تمدن؛ مهد هنر و صنایع دستی
استان‌ همدان‌ از مناطقي‌ است‌ كه‌ فرآورده‌هاي‌ دستي‌ آن‌ از شهرتي‌ بسزا در سطح‌ كشور برخوردار است‌ و حتي‌در برخي‌ از صنايع‌ دستي‌ آن‌ مانند صنعت‌ سفالگري‌ اهميّت‌ صادراتي‌ و جهاني‌ دارد.

 به گزارش شبنم ها، همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین همواره در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی جزو استان‌های نمونه بوده است.

 میهمانان نوروزی پس از سفر به ديار الوند در حالي راهي شهر و ديار خود خواهند شد كه خاطرات خوشي از دامنه‌هاي سرسبز الوند در ذهنشان خواهند داشت.

 

صنایع‌دستی همدان همواره در سبد سوغات گردشگران

صنایع‌دستی یکی از دستاورد های  فاخر و ارزشمند درهر کشوری محسوب می‌شود که این امر می تواند موجب شهرت جهانی هر کشوری شود.

صنایع‌ دستی در همدان  با جذابیت و کاربردهای وسیعی که دارد همواره مورد عنایت شهروندان، مسافران و گردشگران است و می‌تواند منبع درآمدی خوبی نیز برای هنرمندان به شمار رود.

صنایع‌ دستی امروزه به عنوان سوغات در سفرهای داخلی و خارجی جای خود را باز کرده وعلاوه‌ بر جنبه‌ مصرفي‌، از ويژگي‌هاي‌ هنري‌ برخوردار است.

 برجسته‌ترين‌ صنعت‌ دستي‌ استان همدان ‌، سفالگري‌ و سراميك‌ سازي‌ است سفال لالجین، نخستین سوغاتی است که  هر مسافردر همدان به آن فکر می‌کند وزیبایی آن به گونه ای است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند . "لالجين‌" در ۳۰ كيلومتري‌ همدان‌  قرار دارد و مقصد بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی می باشد‌.

 همدان به غیر از سفال مشهورش سوغات و صنایع دستی دیگری نیز دارد که از جمله معروفترين‌ آنها می توان به ، فرش‌ بافی، گليم‌ بافي‌، قاليبافي‌ ، جاجيم‌، محصولات‌ و صنایع چرمي‌، و دوخت‌ لباس سنتی‌ كه‌ عمدتاً در ميان‌ عشاير مرسوم‌ است اشاره کرد‌.

 از آنجا همدان در بحث کشاورزی و دامداری نیاز فعالیت قابل توجهی دارد می توان محصولات کشاورزی و باغی و انواع فرآورده‌های دامی مرغوب مانند انگور، سیب، آلو و زردآلو، هلو، گردوی تویسرکان، بادام ، قیسی، مویز، حلوا زرده، انواع ترشی و مربا و تره‌بار را دراین استان تهیه کرد.

 

همدان داراي غذا‌هاي متنوع‌ و خوشمزه‌اي

غذاهاي محلي، مواد خوراکي و شيريني‌جات بخشي از فرهنگ و سبک و سياق زندگي مردم  هر شهری را نشان مي‌دهند و بايد در راستاي معرفي و ترويج آنها بين مردم تلاش شود.

آيين شيره‌پزي همدان به ثبت ملي رسيده است

شیرمال ، کماج، حلوا زرده و انگشت پیچ همدان سوغاتی هستند که به ثبت ملی در فهرست سوغات درآمده است .

در همدان اقسام شیرینی‌ها از جمله برساق، سوجوق، باسوق، پپکه چوک، نان نارگیلی و تهیه و مصرف انواع مربا‌ها نیز رواج دارد.

ترشی‌های مختلفی نیز در استان همدان تهیه می‌شود و به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ترشی خرفه ،ترشی بادنجان، ترشی هفته بیجار،ترشی هندوانه ، ترشی رب میوه، فلفل ترشی، شور فلفل از جملهٔ این چاشنی‌ها هستند.

دیدگاه‌ها

سلام ممنون از این که همدان رو به این قشنگی معرفی میکنید .سایت شبنم ها خیلی جالبه .

دیدگاه شما

آخرین اخبار