5. شهريور 1394 - 6:30   |   کد مطلب: 7138
این روزها میدان وسیع و با شکوه حج، خود آزمونی بزرگ برای حاجیان ایرانی است که با تحریم کالاهای سعودی، در عمل همبستگی خود را با مردم یمنی اثبات نمایند و با یک حرکت دسته جمعی و هوشمندانه از خرید کالاهای سعودی دست شسته و برای در دفاع از مظلومان یمنی سنگ تمام بگذارند.
سوغات سعودی یا تیر و ترکشی برای یمنی ها !

به قلم: سمیرا خطیب زاده

به گزارش  شبنم ها به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،هنوز هم صدای ناله‌های آن کودک یمنی در گوشمان زمزمه می‌شود و ضجه‌های مادرش که جسم بی‌جان و خون آلود فرزند را از زیر آوار بیرون می‌کشد کابوس شب‌های ما شده است. این سوال مدام در ذهن ما تکرار می‌شود که آیا آن کودک یمنی نفس می کشد؟!

در این جنگ نابرابر و ظالمانه چه بسیار کودکانی که در آغوش مادر به خواب ابدی فرو رفتند و و چه مادرانی که در راه دفاع از آرمان‌ها، دفاع از خانه و کاشانه خود جان دادند!

398 کودک و  214 زن آمار کشتگان این واقعه دردآور است.

اما آتش این جنگ را چه کسی شعله‌ور ساخته و بر علیه شیعیان مظلوم یمن برپا ساخته است؟

پاسخ روشن است. عربستان سعودی‌. آنان که در این جنگ روی هر چه نامردی و ناجوانمردی را سپید کرده‌اند. سعودی‌هایی که جیبشان پر است از دلار‌های امریکایی و این روزها نفت خامشان را با ذوق‌زدگی هر چه تمام‌تر با سلاح‌های رنگ و وارنگ آمریکایی ها معاوضه می‌کنند. سلاح‌هایی که خانه و کاشانه مسلمانان مظلوم یمنی را بر سرشان آوار می‌کند.

 اما براستی وظیفه مسلمانان در برابر این ملت مظلوم و بی‌دفاع چیست؟! چگونه می‌توان از آنان حمایت کرد و به مسلمان بودن خود افتخار نمود؟ آنچنان که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) فرمودند:« ما از همه‌ی مظلومان دفاع می‌کنیم.... ما برای مردم مظلوم بحرین، برای مردم مظلوم یمن غصّه می‌خوریم، برایشان دعا می‌کنیم، هر کمکی بتوانیم بهشان می‌کنیم. امروز حقیقتاً مردم یمن و ملّت یمن، مظلومند؛ یک کشور را دارند ویران می‌کنند به‌خاطر اهداف استکباری و سیاسی، همراه با حماقت؛ هدفهای سیاسی را جور دیگر هم می‌شد دنبال کنند، اینها دارند این اهداف سیاسی را با حماقت دنبال میکنند. برای ما حوادث یمن دردناک است....اینها را بایستی دنیای اسلام با بیداری و بصیرت علاج بکند.

مرم مسلمان ایران هم به تبعیت از فرمایشان گرانقدر رهبر و مولایشان در دفاع از مظلوم خط قرمز نمی شناسند و در این راه تمامی مستکبرانی که که عربستان سعودی‌ را به جنگ نیابتی با ملت یمن تشویق و تغذیه می‌نمایند را به مبارزه می طلبد.

اما این مبارزه ابعاد متفاوت و متنوعی دارد. گاه با راهپیمایی اعلام انزجار از امریکا و اسرائیل و ایادیشان در منطقه بروز و ظهور می یابد و گاه در عرصه اقتصادی جلوه‌گر می‌شود.

این روزها میدان وسیع و با شکوه حج، خود آزمونی بزرگ برای حاجیان ایرانی است. حاجیانی که با تحریم کالاهای سعودی، در عمل همبستگی خود را با مظلومان یمنی به اثبات نمایند. چه نیکوست که حاجیان ایرانی با یک حرکت دسته جمعی و هوشمندانه از خرید کالاهای سعودی دست شسته و با لبیک گویی به ندای ولی امر مسلمین جهان در دفاع از مظلوان یمنی سنگ تمام بگذارند.

اینجاست که می توان ادعا کرد حج حاجیان به تمام معنا مورد قبول درگاه خداوند است.

باورش سخت است ولی این موضوع واقعیت دارد که بخش اعظمی از گرمی بازارهای مکه و مدینه از خرید زائران ایرانی است!!

کافی است خود زائر خانه خدا باشی و به هنگام بازگشت در فرودگاه و زمان تحویل بار، شاهد چمدان‌های مملو از اجناس زائران همسفر خود باشی، مگر نه اینست که حاجی واقعی در بازگشت از سفر معنوی حج باید دستی پر از معنویت داشته‌ باشد و تهی از مال دنیا؟

جای تاسف است که گاه زائران ما آنقدر در ظواهر دست و پاگیر مادی و دنیایی زمانه غرق می‌شوند که معنوی‌ترین سفر زندگی و زیباترین سفر طریق حق مملو از رنگ و بوی غیر الهی می‌گردد و چه زیبا رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خویش در دیدار با کارگزاران حج یکی از آفت‌ها را سرگرمی زائران به زرق و برق‌های مادی و منحرف شدن از جاذبه عظیم معنوی خانه خدا و اماکن شریف و متبرکه مکه و مدینه دانستند و فرمودند: « خیلی بی‌سعادتی میخواهد که کسانی این را رها کنند بروند در بازار، درِ این دکّان، درِ آن دکّان. حالا فرمودند که جلوی بازارگردی را گرفته‌اند، [امّا] خب گزارشهایی که به من میرسد، این است که متأسّفانه نه، بعضی از حجّاج ما باز گرفتار این بیچارگی هستند: برو در این بازار پهلوی این دکّان‌دار، پهلوی آن کاسب -زن یک‌جور، مرد یک‌جور- یک جنس بُنجُلی را به دو برابر قیمت بخر، سوار هواپیما کن بردار بیاور تهران یا فلان شهر دیگر؛ [این‌] غلط است؛ خیلی غلط است. مردم ما باید این را توجّه کنند که کار غلطی است. خرید را همه‌جا می‌شود کرد، بازار را همه‌جا میشود رفت، جنس را همه‌جا میشود خرید، پول را این‌جوری همه‌جا میشود دور ریخت -این پولْ دور ریختن است دیگر؛ همه‌جا می‌شود پول را انسان دور بریزد- برو سراغ آن کاری که جاهای دیگر نمی‌شود کرد و آنجا میشود کرد؛ آن، نگاه کردن به کعبه است؛ آن، نماز گزاردن در مسجدالحرام است؛ آن، بوسیدن جای پای پیغمبر است. پیغمبر اکرم در این شهر راه رفته است، حرف زده است، این فضا پر از امواج صدای نبیّ مکرّم اسلام است؛ حیف نیست انسان در این فضا تنفّس نکند! این دیگر کجای دنیا پیدا میشود؟ اینها را حجّاج ما قدر بدانند، والّا بازار رفتن و گردش کردن و مانند اینها که خب همه‌جای دنیا میشود این کارها را انجام داد؛ در تهران هم میشود انجام داد، در اصفهان هم میشود انجام داد، در تبریز هم میشود انجام داد، درمشهد هم [می‌شود]! همه‌جای دنیا میشود این کارها را انجام داد. برو سراغ آن کاری که در این جاها نمی‌شود انجام داد و مخصوص حج است؛ اینها توصیه‌های ما است.»

اما امروز دیگر این خرید و پولی که توسط زائران ما هزینه می‌شود تیر و ترکش و خمپاره‌هایی را می‌سازد که خانه‌های مردم یمن را بر سرشان خراب خواهد کرد!!

آری در این میان وظیفه فرهیختگان، علماء و بخصوص روحانیت کاروان‌ها بسیار سنگین است. جهت دادن به افکار عمومی و تقویت باورهای دینی زائران و غنی‌سازی و پر بار نمودن این سفر بی شک از مهم‌ترین وظایف دست‌اندرکاران و مسئولین امر است.

کوتاه سخن اینکه:

باید در راستای برپایی حجی واقعی، با معرفت کامل اقدام نمود. خود حاجی شد و دیگران را نیز به حجی واقعی رساند. باید...

انتهای پیام/خ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار