18. فروردين 1394 - 12:03   |   کد مطلب: 5471
دکتر فریده دهقانی، استاد دانشگاه:
قبل از آرایش حتماً ضد آفتاب بزنید
در حال حاضر استفاده از لوازم آرایشی بین زنان رواج زیادی دارد، خیلی از خانم‌ها در طول روز برای مدت طولانی آرایش دارند که گاهی حتی آن را تمدید می‌کنند درحالی‌که این کار می‌تواند باعث آسیب رساندن به پوست شود.
قبل از آرایش حتماً ضد آفتاب بزنید/ استفاده مداوم از کرم پودر باعث ایجاد جوش‌های زیرپوستی می‌شود

 به گزارش شبنم ها، دکتر فریده دهقانی، متخصص پوست و مو با اشاره به این مسئله گفت: «امروزه استفاده از لوازم‌آرایشی رواج زیادی در بین زنان دارد ولی استفاده مداوم از آن‌ها عوارضی را به دنبال دارد. برای نمونه معمولاً کرم پودرها دارای ترکیباتی هستند که باعث ایجاد کومدون یا جوش‌های زیرپوستی می‌شوند. استفاده مداوم از کرم پودرها به‌خصوص در افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند، باعث بروز جوش‌های بزرگ چرکی می‌شود.»

وی در ادامه توضیح داد: «وقتی که سطح پوست برای مدت طولانی با مواد آرایشی مختلف پوشانده می‌شود منافذ پوستی بسته و راه اکسیژن‌رسانی به آن بسته می‌شود که همین مسئله، با تشدید جوش‌های صورت در افرادی که پوست‌های چرب دارند، همراه است.»

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد همچنین گفت: «علاوه بر این، بسیاری از خانم‌ها در طول روز بدون استفاده از ضد آفتاب و پس از آرایش در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند درحالی‌که با این کار شانس بروز آفتاب‌سوختگی و لکه‌های پوستی در آن‌ها افزایش می‌یابد.»

دهقانی با اشاره به اینکه استفاده از ریمل هم می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت چشم ایجاد کند، گفت: «آرایش چشم با استفاده از ریمل نیز می‌تواند عوارضی از قبیل التهاب و خارش پلک، ریزش مژه‌ها و عفونت چشم را به دنبال داشته باشد. به‌خصوص اگر برای تمیز کردن آرایش چشم از آب استفاده شود به دلیل فشار و دست‌کاری زیاد مژه‌ها خطر ریزش آن‌ها بیشتر می‌شود.»

این متخصص پوست و مو در پایان اظهار داشت: « به خانم‌ها توصیه می‌شود که در طول روز هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنند و در صورت تمایل از ضد آفتاب‌های دارای ترکیبات رنگی استفاده کنند. بلافاصله بعد از رسیدن به منزل و اتمام میهمانی نیز حتماً آرایش خود را با پاک‌کننده مناسب تمیز کنند تا کمترین آسیب به پوست وارد شود. توصیه می‌شود افرادی که پوست خشک دارند با پن‌های غیرصابونی یا شیرپاک‌کن و کسانی که پوست چرب دارند با صابون‌های مخصوص پوست چرب صورتشان را بشویند.»

 منبع:سلامانه

دیدگاه شما

آخرین اخبار