5. بهمن 1398 - 9:18   |   کد مطلب: 7412
یک روان پزشک گفت: افرادی که به دنبال پوشش هایی غیر عرف و یا خالکوبی های متعدد و ... هستند از شخصیت سالمی برخوردار نبوده و عمدتا خودشیفته و شیدا طلقی می شوند، از این رو به دنبال پوششی برای کمبودهای خود به اینگونه آرایش‌های غیر متعارف روی می آوردند .

به گزارش شبنم ها، دکتر محسن راز افشا، ‌روانپزشک و استاد دانشگاه در گفت وگو با طنین یاس، در خصوص آرایش و میل به زیباتر شدن در افراد خاطر نشان کرد: دلیل اصلی آرایش در بین افراد میل به زیباتر شدن و جلوه‌گری هر چه بیشتر است که در زن و مرد مشاهده می‌شود .

وی افزود: در فرهنگ‌های مختلف با توجه به ساختار روحی و فکری متفاوت شیوه‌های قابل قبولی از آرایش برای آن جوامع مطرح می‌شود که سازگار با ساختار فکری و روحی در آن جوامع است .

راز افشا در خصوص آرایش‌های غیر متعارف که در سطح شهر دیده می‌شود گفت: باید ابتدا عرف و خارج از عرف برای افراد یک جامعه  مشخص شود، اما به طور کلی هر عملی که به افراد از جنبه جسمی و ورحی آسیب برساند غیرطبیعی محسوب می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشورهای آفریقایی برخی از کارهایی که جهت زیباتر شدن انجام می شود آسیب به جسم فرد وارد می‌کند، افزود: این اعمال برای افراد آن جامعه عرف محسوب می‌شود و به علت اینکه آسیب به فرد وارد می‌شود غیر طبیعی است .

این روانپزشک گفت: امروزه بسیاری از خالکوبی‌هایی که دیده می شود آغاز بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی محسوب شده و این در حالی است که بسیاری از افراد آگاهی در این خصوص ندارند .

وی تأکید کرد : بیماری‌های نظیر ایدز، هپاتیت، بیماریهای پوستی و .. با این خالکوبی‌ها انتقال پیدا می کند و صدمات غیر قابل جبرانی برای افراد ایجاد می شود .

راز افشا ادامه داد: باید دانست به هر قیمیتی نمی‌بایست زیبایی را تعریف کرد، به طور مثال کسی که برهنه بیرون می رود آسیب روانی اش محرز است چرا که به طور غیرطبیعی تمایل به دیده شدن دارد .

این روانپزشک تصریح کرد: شخصیت‌های ضد اجتماعی و اغلب خود شیفته دست به آرایش های غیر طبیعی دست می‌زنند آرایش‌های غیر متعارف نشان از عدم سلامت روح یک انسان دارد که در بسیاری از موارد خود این انسان‌ها نمی دانند .

وی گفت: در بسیاری ازافراد چنانچه بدانند چه مشکلاتی در آینده به دنبال این گونه آرایش‌های غیر متعارف است، هیچگاه به دنبال این گونه کارها نمی‌روند .

این استاد دانشگاه ادامه داد: به طور مثال در بسیاری از موارد مراجعانی داشته‌ام که به علت خالکوبی‌های متعددی که در بدن خود ایجاد کرده اند یا می‌بایست همیشه لباس‌های آستین بلند بپوشند و یا از دیده شدن همواره  واهمه داشته اند .

این روانپزشک گفت: عزت نفس و باور داشتن خود به طوری که خود را با همین داشته‌ها و نداشته‌ها و به رسمیت بشناسیم از بسیاری از اختلالات شخصیتی می‌کاهد .

وی ادامه داد: افرادی که به دنبال پوشش هایی غیر عرف و یا خالکوبی های متعدد و ... هستند از شخصیت سالمی برخوردارنیستندو عمدتا خودشیفته و شیدا طلقی شده ، از این رو به دنبال پوششی  برای کمبودهای خود به اینگونه آرایشهای غیر متعارف روی می آوردند .

دکتر راز افشا به عنوان یک روانشناس راهکاری در این خصوص پیشنهاد کرد و گفت : چنانچه این گونه رفتارها کنترل نشود آسیب‌های جدی به قشر جوان وارد خواهد شد اما آنچه کاملا مشخص است اینکه راهکار همراه با خشونت هیچ گاه مورد تایید نیست .

این روانپزشک، ادامه داد: چنانچه صدا و سیما از افرادی که خالکوبی‌های متعدد انجام داده‌اند و امروز پشیمان هستند و هیچ راه بازگشتی نیز برای آنان وجود ندارد مصاحبه‌هایی انجام دهد می‌تواند از هر چه پیش رفتن این موارد جلوگیری به عمل آورد .

وی خاطر نشان کرد: صدا و سیما بسیار زیبا و زیرکانه این موضوع را می‌توانند به جوانان القا کنند که هیچ کدام از شخصیت‌های برجسته در تمام زمینه ها به اینگونه آرایش‌ها روی نمی‌آوردند و افرادی که  دچار مشکلات شخصیتی هستند  این راه‌ها را انتخاب می‌کنند .

وی در پایان تاکید کرد: همگان در مقابله با این گونه آسیب‌های اجتماعی مسئول هستیم و از پیش رفتن آن می بایست جلوگیری  کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار