6. بهمن 1398 - 11:00   |   کد مطلب: 7775
برخی از مواد آرایشی که به دلیل داشتن سرب زیاد به لوازم آرایشی 24 ساعته معروف هستند و به خاطر ماندگاری زیاد مورد توجه بانوان قرار دارند از عوامل مهم در ابتلای زنان به سرطان و نازایی محسوب می‌شوند.
سرطان، بیماری پوستی و نازائی هزینه سنگین آرایش‌های افراطی

منیره غلامی توکلی

آمارها نشان دهنده استفاده زیاد بانوان ایرانی از لوازم آرایش است. بنابر برخی از گزارشات ایران با داشتن 67 درصد مصرف کننده لوازم آرایشی و گریم رتبه ششم جهانی و رتبه دوم خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این موضوع تکان دهنده که ایران جزء ده رتبه اول استفاده از لوازم آرایش در دنیا است آنقدر مهم است که می‌توان از آن به عنوان یک تهدید نه تنها برای فرهنگ بلکه برای اقتصاد نیز نام برد.

زنان ایرانی رتبه دوم خاورمیانه در ظاهرسازی!

بانوان ایرانی بیش از 30درصد لوازم آرایشی خاورمیانه را مصرف می‌کنند و این درحالی است که بنابر برآوردهاي صورت گرفته 25 درصد تا 30 درصد مواد آرايشي و مكاپ در ايران تقلبي و غيراستاندارد است كه از طريق مبادي غيررسمي و به صورت چمداني وارد مي‌شود.

هر چه بر روند اشتیاق بانوان ایرانی برای استفاده از لوازم آرایش جهت جلوه‌گری و خیابان‌گردی افزوده می‌شود، گزارشات رسمی و عینی، حکایت از کاهش سن استفاده از این لوازم زیبا کننده اما پرخطر دارد به طوری که سن استفاده از این لوزام در میان دختران کشورمان به زیر 14 سال رسیده است.

حال با توجه به اینکه متأسفانه علاوه بر قشر زنان به عنوان مصرف کنندگان اصلی لوازم آرایشی، باید آمار برخی مردان را نیز به این جمعیت افزود، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نه چندان دور بتوانیم حائز رتبه اول در منطقه خاورمیانه باشیم!!

آمار سرسام آور از هزینه مواد آرایشی زنان ایرانی

زنان ایرانی در سال گذشته با هزینه 10 تریلیونی خود علاوه بر ایجاد موج عجیبی در استفاده از لوازم آرایش؛ به بازار 850 میلیون دلاری قاچاق لوزام آرایشی رونقی وصف ناشدنی بخشیده‌اند! رونقی که اگر چه ظاهر بانوان را زیبا کرده است اما با هنجارشکنی‌های بسیار، چهره شهرها و حتی روستاهای کشو را زشت و در عین حال سلامت روانی جامعه و سلامت شخصی خود آنها را به خطر انداخته اند.

ابتلای بانوان به عوارض پوستی مانند بروز جوش، لک‌های پوستی، پیری زودرس، کک و مک به دلیل استفاده مکرر از لوازم آرایشی به ویژه لوازم آرایشی نامرغوبی مانند کرم پودرها و پنکک‌هایی که 90 درصد آنها از تولیدات کشورهایی مانند چین ترکیه، کره و امارات است از مهم‌ترین پیامدهایی است که گریبانگیر آنها می‌شود.

برخی از مواد آرایشی که به دلیل داشتن سرب زیاد به لوازم آرایشی 24 ساعته معروف هستند و به خاطر ماندگاری زیاد مورد توجه بانوان قرار دارند از عوامل مهم در ابتلای زنان به سرطان و نازایی محسوب می‌شوند.

قریب به اتفاق کارشناسان مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی بر این باور هستند که سرب موجود در رژلب از عوامل دیگر سرطان‌زا است چرا که سرب به عنوان عنصر پایدار در ترکیبات مواد آرایشی مانند رژ لب باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

خطر استفاده از لوازم آرایش در بارداری

استفاده افراطی و بیمارگونه از لوازم آرایش در بانوان علاوه بر اینکه برسلامت زن تأثیرگذار است برای بانوان شیرده و همچنین باردار نیز بسیار خطرناک است و این درست نقطه مقابل عملکرد بانوان ایرانی در دوران بارداری و شیردهی است.

متأسفانه در خیابان‌‌ها شاهد حضور مادران بارداری هستیم که برای تولد نوزاد خود بهترین امکانات را به عنوان "سیسمونی" فراهم میکنند یا در مراکز درمانی به دنبال بهترین بیمارستان‌ها و پزشکان برای وضع حمل ایمن می‌گردند اما در عین حال با استفاده بیش از حد از لوازم آرایش سلامتی خود و جنینشان را به خطر می‌اندازند!.

مریم الهامی زن جوان است که سه ماهه دوم بارداری خود را می‌گذراند او آرایش نسبتا غلیظی کرده و دلیل این آرایش را زرد بودن چهره خود در دوران بارداری می‌داند و می‌گوید: « دوران بارداری، وضعیت ظاهری‌ام را خراب کرده است! اگر به صورتم نرسم و این بینی گنده شده را با کرم گریم کوچکتر نشان ندهم دیگر کسی مرا نگاه هم نخواهد کرد!»

بهزاد کاظمی کارشناس مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در این باره معتقد است که سرب موجود در غذا و لوازم آرایشی، هم مادر ‏حامله و جنین و کودک شیرده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم باعث کاهش یادگیری، دشواری در زبان آموزی، اختلات ‏رفتاری می‌شود و از رشد تکامل جنین جلوگیری می کند‎.

90درصد محصولات آرایشی بازار ایران نامرغوب و قاچاق هستند

آمار سرانه مصرف مواد آرایشی و بهداشتی یک زن ایرانی در سال گذشته حدود 150 دلار تخمین  زده شده بود که بیشتر به خرید مارک‌های متفاوت و قاچاق اختصاص داشت. اغلب این خریدها از طریق دست  فروشان، خرید اینترنتی و به صورت تلفنی یا پیک موتوری و با تبلیغات گسترده شبکه‌های ماهواره ای صورت گرفته است و این در حالی است که 90 درصد این محصولات از کالاهای نامرغوب و قاچاق هستند.

شبکه‌های ماهواره‌ای که از هر فرصتی برای فروش محصولات نامرغوب خود با سریع‌ترین صورت ممکن مثلا، یک پیامک یا تماس تلفنی استفاده می‌کنند به عنوان اغوا گرانی حرفه‌ای در زمینه فروش لوازم آرایش، مهم ترین نقش را در تشویق بانوان به استفاده از لوازم آرایش ایفا می‌کنند.

تبلیغات حرفه‌‌ای، قیمت ارزان، دسترسی راحت خریداران به کلا و همچنین مشاوره‌های عجیب پزشکی که از طریق ماهواره برای  فروش این دست محصولات تولید می‌شود در میزان رشد روزافزون استفاده از لوازم آرایش توسط بانوان تأثیرفراوانی دارد.

 

لاک، رژلب و انواع کرم‌ها، از دلایل ازدیاد سرطان و نازایی در زنان ایرانی

به گفتند پزشکان و کارشناسان مواد آرایشی و بهداشتی، "پارابن" به عنوان ماده نگهدارنده در کرم‌های مرطوب کننده و مواد ‏موجود در لاک ناخن از عوامل رشد سلول‌های سرطان هستند از این رو به بانوان در استفاده دراز مدت از لاک ناخن به سبب اختلال ‏سیستم جنسی و نازایی هشدار زیادی داده اند.

روند صعودی میزا ناباروی

یکی از دغدغه‌های زندگی زناشویی، فرزندآوری و پروریش فرزندی سالم است، (دکتر محمدمهدی آخوندی رئیس مرکز فوق‌ تخصصی درمان ناباروری ابن‌ سینا، معقتد است که میزان باروری در سطح جهان در 50 سال اخیر تقریبا به نصف کاهش یافته و میزان ناباروری به طور مرتب در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه علل فیزیکی و شیمیایی مهم‌ترین عوامل محیطی این مسئله به شمار می‌آیند، افزود: دما، فعالیت های بدنی زیاد، فعالیت در محیط گرم، امواج موبایل، رادیوتراپی و پارازیت، از جمله علل مهمی‌ هستند که می‌توانند به‌ شدت بر باروری اثر بگذارند، عملکرد طبیعی هورمون‌ها را دچار اختلال کنند و سبب پایین آمدن کیفیت اسپرم‌ها و تعداد، حرکت و شکل آن‌ها شوند.

دکترآخوندی تصریح کرد: نوع تغذیه، سبک زندگی، فشارهای روانی، اضطراب‌های شغلی و به‌خصوص، آلاینده‌های محیطی در کیفیت اسپرم مردان تأثیرگذار است و تمام این عوامل دانشمندان را دچار نگرانی کرده است. از این رو، باید برای کاهش عوامل خطر، که سبب افزایش نازایی و کاهش قدرت باروری می شوند، برنامه‌ریزی کرد. )

بیش از 20 درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از آمار نگران کننده درباره زوج های نابارور در ایران خبر داد و گفت: متاسفانه ۲۰/۶ درصد از زوج های ایرانی نابارور هستند.

وی ادامه داد: دو علت مهم دربالا بردن این آمار در زوج های جوان تاثیر گذار بوده، یکی اختلالات و مشکلات هورمونی و دیگری بیماری های عفونی در روند افزایش آمار زوج های نابارور در ایران تاثیر گذار بوده است.

وجود بیش از 80 ماده مضر شیمیایی در انواع اسپری‌ها و لوزام آرایشی

از آنجایی که بازار مصرف لوازم آرایشی بهداشتی خاورمیانه در اختیار ایران است و موج عجیب استفاده از لوازم آرایشی آنهم نامرغوب و با بیش از 80 نوع ماده مضر شیمیایی، نقش این عامل را که ارتباط مستقیمی با " سبک زندگی"  فرد دارد، در عدم باروری زوجین پررنگ‌تر از گذشته می‌کند.

برای مثال، فاتالات‌ها به عنوان یکی از ترکیبات خطرناک موجود در لاک که نوعی حلال محسوب می‌شوند، سرطان‌زا و سمی بوده و باعث ناباروری می‌شوند. تحقیقی که در این زمینه در سال 2005 انجام شد نشان می‌دهد، 95 درصد نوزادان هنگام تولد در خون‌شان فتالات وجود داشته که در اثر تماس مادران‌شان با این ترکیب خطرناک بوده است.

یا "لانولین" به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد خطرناک در لوازم آرایشی مخصوصا "رژلب" با قابلیت حساسیت زایی به ویژه در بانوان باردار با جذف موادر مضر و جذب آن توسط پوست میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را وارد بدن می‌کند.

این واقعیت که استفاده افراطی و غیرعقلانی از مواد آرایشی به ویژه مواد آرایشی نامرغوب و تقلبی در بین زنان علاوه بر اینکه یک خودکشی تدریجی است در آینده می‌تواند به یک نسل‌کشی تبدیل شود، گزافه نیست! به طور قطع کشورهایی مانند آمریکا برای رسیدن به این هدف قطعا برنامه‌های گسترده را تدارک دیده‌اند.

لوازم آرایشی راه نفوذ غربی‌ها برای ایجاد بیماری

علی کرمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) ‌سومین همایش بیوتروریسم  با اشاره به اینکه مواضع دنیا در مقابل کشورمان دوگانه است از این رو تهدیدات در حال تغییر چهره هستند، گفت: تهدیدات دشمن به سمت موضوعاتی نظیر دستکاری ژنتیکی حرکت کرده است از این رو پروژه کنترل جمعیت، تغییر سبک زندگی، کنترل منابع آب و غذا، اختلال در سلامت، محیط زیست، فناوری و غیره از جمله تهدیدات نوین دشمنان است.

این موضوع همان جنگ نرمی است که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی از یاد کرده است. جنگی که تیزی پیکان آن زنان را مورد هدف قرار داده و لوزام آرایشی با سایه شومی که بر سلامتی زنان افکنده است، پنجه در پنجه عفاف و حیای جامعه گریبانگیر دنیای امروز زنانه شده است.

لوزام آرایشی با صفی طویل از انواع کرم‌های مطروب کننده و ضدچروک، کرم‌پودرها، کرم‌های گریم، لوزام آرایشی چشم ( خط چشم، ریمل، تتوی چشم)، لب ( رژلب، رژلب حجم دهنده و لاک لب)، گونه  و ... سربازان این جبهه ضدسلامت جسمی و روانی جامعه هستند.

محمد دریایی متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی، معقتد است که لوزام آرایشی راه نفوذ غربی‌ها برای ایجاد بیماری است،

وی سومین همایش بیوتروریسم با بیان اینکه بهترین برندهای لوازم آرایشی از روغن سوسک استفاده می‌کنند، گفت: در این زمینه می‌توان به آمار بالای ابتلا به بیماری سرطان در زنان به واسطه استفاده از لوازم آرایشی آلوده اشاره کرد،‌ بر اساس سخنان رهبر انقلاب باید جلوی نفوذ دشمنان به کشور گرفته شود، باید به طب سنتی ایرانی- اسلامی و تغذیه مردم توجه شود تا جلوی نفوذ گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار