20. فروردين 1394 - 13:33   |   کد مطلب: 5491
یک دندانپزشک در همدان گفت: دندان عقل معمولا چهار عدد بوده که در قسمت خلفی دندانهای دیگر می روید و از سن 17 سالگی به بعد ظاهر می شود.
آیا دندان عقل را باید کشید؟

 به گزارش شبنم ها،دکتر محمدهادی شفق در گفتگویی با خبر نگار ما  اظهار کرد: دندانهای عقل به طور معمول از نظر مواد معدنی غنی نبوده همچنین دسترسی به آنها برای انجام بهداشت سخت تر است و مورفولوژی آنها تغییرات فاحشی نسبت به سایر دندانها دارد به این ترتیب زودتر از سایر دندانها دچار پوسیدگی و تخریب می شود.

وی افزود: دندانهای عقل گاهی در حفره دهان به صورت نهفته باقی می ماند که لازم است حتما از داخل دهان خارج شوند.

دکتر شفق تصریح کرد: گاهی دندانهای عقل در موقع رویش باعث ایجاد التهاب و عفونت می شود که در این شرایط بیمار به سختی دهان خود را باز می کند.

این دندانپزشک تاکید کرد: گاهی دندانهای عقل در حفره دهان وجود داشته که از همه نظر شبیه به دندانهای مجاور بوده و کاملا قابل استفاده است که مانند سایر دندانها باید نگهداری و مراقبت شود.

وی یادآور شد: در صورتیکه دندانهای عقلی که در داخل فک به صورت نهفته هستند، بهتر است هر چه زودتر درمان شود که در این شرایط درمان موفق تر است.

دکتر شفق ادامه داد: اگر دندانهای نهفته درمان نشود در صورت وارد شدن ضربه به فک احتمال شکستگی فک وجود داشته و ممکن است در بزرگسالی موجب بروز کیستهای تکاملی شود همچنین موجب آسیب به دندان های مجاور دور از انتظار نیست.

این دندانپزشک خاطرنشان کرد: گاهی دندان عقل به صورت نیمه نهفته ظاهر می شود به گونه ای که تاج این دندان مشخص بوده و یا روی آن پوششی از بافت نرم لثه وجود دارد همچنین گاهی دندانهای عقل به صورت کامل نهفته است و با گرفتن عکس از فک توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود.

وی گفت: دندان عقلی که به صورت نیمه نهفته باشد نسبت به دندانهای عقل کاملا نهفته راحت تر درمان می شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار