27. ارديبهشت 1394 - 12:25   |   کد مطلب: 5925
کارشناس تغذیه در گفتگو با شبنم ها:
دیابتی ها نان سبوس دار مصرف کنند
سپیده غزلانی کارشناس تغذیه با اشاره توصیه های تغذیه ای در خصوص بیماری دیابت گفت : بهتر است دیابتی ها در سبد غذایی خود از نان سبوس دار استفاده کنند.

 به گزارش شبنم ها، سپیده غزلانی با بیان اینکه گاهی اوقات بسیاری از انسانها به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب، كم تحركی و... در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون و از جمله دیابت هستند افزود: تغذيه نامناسب برايي افرادي كه مستعد ابتلا به اين بيماري هستند، نقش مهم و موثری دارد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که  بیماران دیابتی و یا افرادی که در معرض چنین بیماری قرار دارند و  باید نسبت به رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند گفت: اولين قدم براي انتخاب رژيم سالم، خوردن انواع مواد غذايي و به مقدار متعادل است.

 

وی در ادامه افزود: دیابتی ها باید از مصرف قند و شكر، عسل،مربا،نوشابه،آب ميوه هاي صنعتي (راني و....)،نقل و نبات، پولكي، كيك و كلوچه، شكلات و شيريني، نان باگتنان سفيد،  نان تست و... خودداري کنند.

غزلانی گفت: این افراد باید حد المقدور از نان سبوسدار مصرف نماييد که این نان می تواند  لواش سبوسدار و یا تافتون و بربري باشد.

 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه این افراد می توانند پودر سبوس گندم را به غذاهاي مصرفي خود اضافه نماييد گفت: بهتر است افراد دیابتی برنج را به مقدار كم و در تركيب با  حبوبات مصرف نماييد و در صورت مصرف سيب زميني ، سرخ شده باید از مقداربرنج مصرفي كسر نماييد(يك سيب زميني متوسط 90 گرمي مساوي است با 5 قاشق غذاخوري سرصاف برنج پخته).

وی افزود: این افراد روزانه باید  2-3 لیوان شیر یا ماست کم چرب و یا  2-3 واحد میوه مصرف نمایید.(ترجیحاً هر میان وعده 1 واحد میوه مصرف شود)

 

غزلانی درخصوص مصرف سبزیجات نیز توصیه هایی  را بیان کرد و گفت: مصرف سبزیجات برای این افراد آزاد  می باشد: و خوردن  (خیار،  گوجه فرنگی، کاهو،  کلم، قارچ، فلفل دلمه ای،  کدو، بادمجان، سبزی خوردن و...) برای آنان ممنوعیتی ندارد؛ اما  در مصرف هویج پخته، چغندر(لبو)، نخودفرنگی، باقلا، کدو حلوایی زیاده روی کنند.

  وی افزود :مصرف انواع روغن های گیاهی و مغزها در صورت نداشتن اضافه وزن آزاد  برا ای افراد می باشد؛ اما از مصرف لبنیات پرچربی و گوشتهای پرچربی (گوسفند چرب، دنبه و...) خودداری کنند و حداقل هفته ای 2 بار ماهی بخارپز یا آب پز (تفت داده شده با مقدار کم روغن ) یا کبابی مصرف کنند.

 این کارشناش تغذیه نقش ورزش و پیاده روی روزانه را در سلامت تمام  افراد ضروری دانست و افزود: با توجه به شرایط زندگی های امروزی و ماشینی شدن بیشتر کار ها  ورزش می تواند در سلامت افراد نقش مهم و اساسی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار