10. خرداد 1394 - 13:58   |   کد مطلب: 6078
امیدواریم جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد بتواند در امور فرهنگی هم پیشگام و پیشتاز باشد. البته ما به‌تبع مسایل کشور و مسایل اجتماعی، مسایل سیاسی هم را خواهیم داشت و حضور زنان– همان‌طور که تاکنون مسبوق به سابقه بوده است- بسیار می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و فعالیت‌های سیاسی مؤثر واقع شود. همچنین زنان ما در مسایل مختلف اجتماعی که پیش‌گام بوده‌اند نیز باید هرروز به این مسایل رنگ ببخشند و توسعه دهند.
همدلی و همزبانی,اصول گرایان,وحیده دستجردی,

به گزارش شبنم ها، اولین نشست جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد دیروز در فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) با حضور زنان فعال و تأثیرگذار اصولگرا برگزار شد. 
 در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام موحدی‌کرمانی؛ خطیب جمعه موقت تهران، بابیان این‌که در برابر دشمن باید دفاع کرد، گفت: اگر دفاع نباشد، فساد عالم‌گیر می‌شود و تمام آثار دین و خداپرستی به دست مفسدین و طواغیت نابود می‌گردد؛ پس وظیفه بسیار مهم است. آن‌چه در جبهه اصولگرایان مطرح است، این است که هماهنگ، به‌سوی هدف واحد، در محور ولی‌فقیه حرکت کنند. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، در آیه پایانی سوره آل‌عمران «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.»، می‌فرمایند که این آیه عصاره تمام سوره است. در این آیه چند دستور آمده است: این‌که شما مؤمنین خودتان صادق باشید؛ یعنی خود را بسازید. دشمنی دارید که به شما رحم نمی‌کند و از هیچ ایذائی صرف‌نظر نمی‌کند، باید بکوشید خودتان را ثابت کنید و بایستید؛ اگر ایستادید ما هم یاری‌تان می‌کنیم. این صبر فردی است، بعداً می‌فرماید «وَصَابِرُوا» این صبرهای فردی باید به‌صورت مجموعه دربیاید؛ یک امت صابر. ممکن است این امت صابر گروه‌های مختلفی داشته باشد و در ادامه می‌فرماید «وَرَابِطُوا» این گروه‌ها باید با یکدیگر مرتبط باشند، برنامه‌ریزی کنند، کار تکراری نکنند، چیزی از برنامه را زمین نگذارند و «وَاتَّقُوا اللَّهَ» هدفشان فقط خدا باشد. 
همه موجودات مرآت یک واحدند، مرآت خدا هستند
وی با بیان این‌که تمام ذرات عالم خداجو هستند و به‌سوی خدا حرکت می‌کنند و این انسان است که باید خود را با نظام هستی مرتبط کند، تصریح کرد: همه موجودات مرآت یک واحدند، مرآت خدا هستند. از آن‌طرف شرک این عالم را تکه‌تکه می‌کند و هر بخشی از عالم را به نیرویی ارتباط می‌دهد و عالم را به فساد می‌کشاند. 
خطیب جمعه موقت تهران گفت: دانشمندان می‌گویند اسلام دو کلمه بیشتر نیست؛ «بنی الاسلام علی کلمتین، کلمه التوحید و توحید الکلمه.» کلمه اول کلمه توحید و لااله الا الله و نفی طاغوت است و دوم توحید کلمه است و یک‌هدف را داشتن و یک‌فکر داشتن و یک‌سخن را گفتن.
اسلام، هم در قرآن و هم روایات، در مورد خطر پراکندگی و تفرق بیانات عجیبی دارد
موحدی‌کرمانی در ادامه بیان داشت: اسلام، هم در قرآن و هم روایات، در مورد خطر پراکندگی و تفرق بیانات عجیبی دارد. خداوند می‌فرماید: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ یبْعَثَ عَلَیكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یلْبِسَكُمْ شِیعًا وَیذِیقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَیفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ لَعَلَّهُمْ یفْقَهُونَ.» سه نوع عذاب ممکن است به‌سوی شما بیاید، از بالای سر ممکن است عذاب بیاید، از پایین ممکن است عذاب بیاید و عذاب سوم گرفتار تفرق و تششت شدن است. آیه دیگر می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحبل‌الله جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا.» حبل به معنی ریسمان است؛ چرا گفته‌شده به حبل‌الله نگفته به اسلام؟ این درواقع نوعی تشبیه است که آدمی که ته چاه می‌افتد، اگر ریسمانی از بالا رها کنند، و او به آن چنگ زند، نجات پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید نجات بیابید، باید به حبل‌الله متمسک شوید. 
وی بابیان این‌که قرن‌ها شیعه و سنی در کنار هم بودند و روابط بین علمای شیعه و سنی بسیار گرم و صمیمی و بر پایه احترام بود، گفت: اختلافی که بین شیعه و سنی است، به دست طواغیت به وجود آمده است. وهابیت، گروه خطرناکی است که درون یک کشور اسلامی در کنار اهل تسنن به وجود آمده، که کشتن شیعه را واجب می‌دانند. این در حالی است که مسلمین در ثروتمندترین کشورهای جهان هستند، ازنظر موقعیت استراتژیکی دریکی از حساس‌ترین مناطق هستند و ازنظر تاریخی پرسابقه‌ترین‌اند. خورشید وحی در این منطقه طلوع کرده است، اما ببینید به دلیل تفرقه، زیر چکمه مستکبران تفرقه‌انداز به چه وضعی درآمده است. 
دنیای غرب ارزش وحدت را فهمیده‌اند و باهم شده‌اند
موحدی‌کرمانی با اشاره به این‌که سخنی که در ابتدا در مورد وحدت جهان داشتم، یک‌سخن سیاسی نیست و سخنی اصلی از فلسفه اسلام است، افزود: دنیای غرب،‌ استکبار و استعمار ارزش وحدت را فهمیده‌اند، باهم شده‌اند و مجامعی تشکیل می‌دهند که منافع خودشان مطرح است، برنامه‌ریزی می‌کنند و برای نابودی مستضعفان عالم و به‌ویژه مسلمین و خاصه شیعیان دست‌به‌دست هم می‌دهند. در این مجامع خبری از مردم نیست، این دولت‌های غارت‌گر هستند که برنامه‌ریزی می‌کنند؛ بله ادعا وجود دارد، ولی از اعمالشان می‌فهمیم که در این ادعا دروغ می‌گویند و علیه مردم مظلوم برنامه‌ریزی می‌کنند.
خطیب جمعه موقت تهران ادامه داد: از همه تأسف‌آورتر این است که اگر کشورهای اسلامی باهم باشند، می‌تواند قدرت زیادی در جهان شوند، اما در این کشورها روحیه ضعف و عدم اعتماد ایجاد می‌کنند که ضعیف هستید و نمی‌توانید کاری کنید و اگر می‌خواهید قدرتمند شوید باید وابسته به آمریکا شوید. 
در کشور ما جمع فراوانی هستند که تابع اصول‌اند و آن‌ها را اصولگرا می‌نامند
موحدی‌کرمانی خاطرنشان ساخت: الحمدلله در کشور ما جمع فراوانی هستند که تابع اصول‌اند و آن‌ها را اصولگرا می‌نامند؛ ایشان اسلام، امام، رهبر گران‌قدر و ارزش‌های انقلاب اسلامی را قبول دارند؛ البته در کنار این‌ها افرادی هستند که احیاناً گروهی هم کار می‌کنند، اما این ابعاد را ندارند؛ می‌توانیم بگوییم آن‌ها نسبت به ولی‌فقیه وفادار نیستند و ولایت‌فقیه را آن‌طور که باید و شاید قبول ندارند و از همه مهم‌تر شخص ولی‌فقیه را قبول ندارند. 
وی گفت: فکر می‌کنم آن‌ها آرزویشان آن است که مجلس خبرگانی تشکیل دهند که مانند خبرگان فعلی وفادار به ولی‌فقیه نباشد. البته تا زمانی که شخص مقام معظم رهبری هستند، نگران نیستیم؛ اما اگر خدای‌ناکرده بعد از ایشان اتفاقی افتد و خبرگان مانند این خبرگان وفادار نباشد، معلوم نیست وضعیت ولی‌فقیه و ولایت‌فقیه چه خواهد بود، کما این‌که در مورد مجلس هم همین‌طور است. مجلس، بعد از خبرگان مقتدرترین جایگاه است؛ چراکه این مجلس است که قانون وضع می‌کند و قانون کشور را اداره می‌کند؛ مجلس است که به وزرا رأی اعتماد می‌دهد. اگر در رابطه با مجلس شورای اسلامی غفلتی ایجاد شود، باز هم فاجعه خواهد بود. 
تجمع امروز جبهه متحد بانوان اصولگرا، مایه امید است
موحدی‌کرمانی با اشاره به آیه «اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ» توصیه کرد که اصولگرایان بر اساس باید سعی کنند با یکدیگر مرتبط باشند و ادامه داد: تجمع امروز جبهه متحد بانوان اصولگرا مایه امید است. ما خواهران ارزنده، دانشمند، عارف، دلسوز، فعال، آماده‌به‌کار، تلاشگر، جدی در کشور زیاد داریم. ان‌شاء‌الله که در تجمع امروز، نطفه وحدت بانوان منعقد گردد و همه موفق باشند.
وی ادامه داد: نقش زنان در جامعه نقش کمی نیست؛ از قبل از پیروزی انقلاب، زنان در مبارزات دوشادوش مردان فعال بودند و کار می‌کردند. البته خداوند مصونیتی را به زنان داده که آن‌ها می‌توانند کارهایی را انجام دهند که مردان نمی‌توانند. مثلاً در جریان کربلا می‌بینیم، در سفر اسارت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها کلماتی را به ابن‌زیاد گفت که اگر آن کلمات یا کمتر از آن کلمات را حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام می‌فرمود، قطعاً محکوم به شهادت می‌شد.
باید برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی داشته باشیم
در پایان، خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای برای انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی داشته باشیم. 

 در ادامه دکتر مرضیه وحید‌دستجردی؛ وزیر بهداشت دولت دهم، به‌عنوان میزبان مراسم به ارائه توضیحاتی در مورد این نشست پرداخت. دستجردی زنان حاضر در جلسه را عصاره فعالیت‌های زنان در کشور دانست و گفت: در سال‌های اخیر که شاید دوران آخرالزمان باشد، در هر دهه به‌اندازه یک قرن تجربه دیده‌ایم؛ و این عصاره تلاش به‌راحتی به دست نیامده است؛ و تمام این عصاره‌ها و تجربیات ثمره خون شهدا است. ما خون شهدا را ارج می‌نهیم و امیدواریم رهرو راه شهیدان باشیم.
وزیر اسبق بهداشت، تصریح کرد: اگر بخواهیم به پیروزی‌ای درخشان‌تر از آن‌چه هست، نایل شویم، همدلی و وحدت و هم‌زبانی هرچه بیشتر آحاد جمعیت کشور را طلب می‌کند. 
زنان اصولگرا این ظرفیت را دارند که پرچم‌دار همدلی و هم‌زبانی باشند
وی با تأکید بر این‌که زنان خصوصیات خاص خود را دارند، به فعالیت‌های پیش از انقلاب زنان و نقش آن‌ها در پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و استمرار انقلاب اشاره کرد و گفت: زنان در سازندگی بعد از جنگ و پایه‌گذاری دانش و تحقیقات و هم‌چنین پیروزی نهایی انقلاب اسلامی و ان‌شاءالله وصل آن به ظهور حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف نقش مهمی دارند. 
وحیددستجردی با اشاره به نام‌گذاری امسال توسط رهبر انقلاب، ابراز امیدواری کرد: همدلی و هم‌زبانی را ابتدا در جبهه متحد اصولگرایان و ابتدایی‌تر از آن در جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد شاهد باشیم. 
وی با تأکید بر این‌که زنان می‌توانند، گفت: زنان اصولگرا و کارآمد این ظرفیت و توان را دارند که سردمدار و پرچم‌دار همدلی، هم‌زبانی و وحدت،‌ اخوت،‌ خواهری و برادری در جامعه باشند. 
میزبان مراسم، بابیان این‌که امسال رهبر انقلاب، طلیعه‌دار وحدت در همه زمینه‌ها بودند، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در همه صحنه‌ها، در صحنه‌های سازندگی، در صحنه‌های بسط و توسعه عدالت، در صحنه‌های رسیدگی به محرومین و پیش‌گیری از استضعاف، درصحنه‌های رسیدگی به همه اقشار ملت به‌خصوص زنان، در صحنه‌های کارهای خیر، درصحنه‌هایی که خیرین زنان باید سردمدار و پرچم‌دار خیر باشند، شاهد حضور آن‌ها باشیم. 
وی افزود: ما امیدواریم زنان، سردمدار و پرچم‌دار فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های رو به رشد فرهنگی، فعالیت‌های علمی، فعالیت‌های تحقیقاتی و فعالیت‌هایی که با پیشرفت کشور و سازندگی و رضایت زنان و مردان کشور ما همراه است، باشند؛ همان‌طور که تاکنون در همه فعالیت‌ها پیشرو بودند. 
تعریف اصولگرایی
دستجردی به سخن امام که زنان را رهبر انقلاب دانسته و فرمودند من زنان را به رهبری قبول دارم و سخن رهبر انقلاب که فرمودند اگر زنان وارد حوزه‌ای نشوند و وارد صحنه‌ای نشوند و وارد اجتماع نشوند، آن فعالیت به پیروزی نخواهد رسید، اشاره کرد و در تعریف اصولگرایی گفت: اصولگرایی، اعتقاد و ایمان به چهار اصل اسلام،‌ انقلاب و ارزش‌های انقلاب، ایمان به آن‌چه امام راحل (ره) به خاطر آن قیام کردند و هم‌چنین شناخت و اعتقاد به ولایت‌فقیه و چهره شاخص آن یعنی مقام معظم رهبری است. 
وی تأکید کرد: این چارچوبی است که ما سعی داریم خود را در آن جای دهیم و امیدواریم که بتوانیم چتر وحدت را بر سر همگی زنان اصولگرا و کارآمد داشته باشیم.
نخستین وزیر زن کشور ادامه داد: چند سال قبل، دو تشکل حوزه زنان که تاحدی جدا از هم بودند، خدمت رهبر رفتند و به هر دو تشکل در یک‌زمان وقت داده شد. مقام معظم رهبری فرمودند که من با این تشکل‌ها مخالف نیستم؛ چراکه شما ممکن است طریقیت‌تان متفاوت باشد، ولی در هدف واحدید. 
تمام زنان اصولگرا در یک مسیر واحد قرار دارند
وی درخصوص زنان اصولگرا گفت: تمام زنان اصولگرا، چه چهره‌های حقیقی و چه چهره‌های حقوقی، چه زنان اصولگرایی که خودشان به‌شخصه اصولگرا و کارآمد و تأثیرگذار در امور کشور هستند و چه زنان اصولگرایی که تشکل و برنامه‌ای برای خودشان دارند و در حقیقت بنیادی را بنا نهادند و در رأس آن یا بدنه آن قرار دارند، همه این زنان در یک مسیر وحدت قرار دارند و آن هدف اصولگرایی است؛ هرچند ممکن است طرق و راه‌های مختلفی را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کرده باشند.
وحید‌دستجردی با اشاره به مشکلات حوزه زنان گفت: ما در کشور مسایل زنان کم نداریم. وقتی به مشکلات کشور مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم خانواده‌های مشکل‌دار، آن‌هایی که نیاز به حمایت و مشاوره دارند، زنانی که نیاز به حمایت و مشاوره دارند، کودکان و فرزندانی که نیاز به هدایت و حمایت دارند، در کشور کم نداریم. ما نیاز داریم زنان به‌عنوان خیرین اساسی کشور درصحنه حضورداشته باشند؛ چراکه قلب زنان قلب رئوف و رحیمی است و آن قلب رئوف و رحیم آماده برای هدایت، حمایت و کمک به سایر مردم است. زنان به خاطر همین روحیات انسان‌دوستانه در قدم اول و صف اول جبهه کارهای خیر قرار می‌گیرند. کارهای خیر فقط کارهای مالی نیست، هرچقدر که از وقت، از تخصص، از حرفه و از فنی که زنان ما آگاهی دارند، بتوانند در اختیار جامعه و به خصوص زنان قرار دهند، خیر محسوب می‌شود. 
ضعف کارهای فرهنگی و نیاز به پرداختن به اقدامات فرهنگی و مشاوره‌ای 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عمده‌ترین ضعف را ضعف فرهنگی در کشور دانست و گفت:‌ ضعف کارهای فرهنگی و نیاز به پرداختن به اقدامات فرهنگی و مشاوره‌ای به‌شدت در کشور احساس می‌شود و زنان به خاطر روحیات لطیف و احساسی که در وجودشان به ودیعه گذاشته‌شده است، می‌توانند در خط مقدم این کارها قرار بگیرند. 
امیدواریم جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد بتواند در امور فرهنگی پیشگام و پیشتاز باشد/ توجه به مسایل سیاسی
وی خاطرنشان ساخت: امیدواریم جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد بتواند در امور فرهنگی هم پیشگام و پیشتاز باشد. البته ما به‌تبع مسایل کشور و مسایل اجتماعی، مسایل سیاسی هم را خواهیم داشت و حضور زنان– همان‌طور که تاکنون مسبوق به سابقه بوده است- بسیار می‌تواند در حوزه‌های سیاسی و فعالیت‌های سیاسی مؤثر واقع شود. همچنین زنان ما در مسایل مختلف اجتماعی که پیش‌گام بوده‌اند نیز باید هرروز به این مسایل رنگ ببخشند و توسعه دهند.
باید به سمت جامعه‌ای پیش رویم که تا حد امکان در آن نظم و انضباط تربیتی و اخلاقی وجود داشته باشد
وحیددستجردی با بیان این‌که آن‌چه خداوند از عقل و تدبیر در زنان به ودیعت نهاده این است که زنان وقت اساسی را به خانه و خانواده اختصاص می‌دهند، ادامه داد: امروز بعد از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده‌ایم که کارهای کوتاه‌مدت و مقطعی بسیار مهم و اساسی هستند، اما آن‌چه نباید فراموش شود، کارهای زیربنایی و تربیتی است. تربیت کودکان، تربیت نوجوانان، تربیت جوانان و تربیت انسان‌ها وظیفه زنان است و آن‌ها باید به این امر مهم بپردازند؛ و ما باید این قضیه را جدی بگیریم، برای آن فکر کنیم، ‌کار کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم. باید به سمت جامعه‌ای پیش رویم که تا حد امکان در این جامعه نظم و انضباط تربیتی و اخلاقی وجود داشته باشد. برای چنین کاری لازم است که حتماً نقش زنان در تربیت را جدی بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، هرچند که باید سعی در پررنگ‌شدن حضور اجتماعی زنان بیش‌ازپیش هم باید داشته باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: امروزه به عینه می‌بینیم کشوری که به دست ولی‌فقیه و مصداق شاخص آن مقام معظم رهبری اداره شود،‌ نه‌تنها برای خود سرنوشت‌ساز خواهد بود و سکان تثبیت را در منطقه بر عهده خواهد داشت و امنیت در آن موج می‌زند، بلکه برای سایر کشورها و ملت‌های اطراف خود و جهان نیز امنیت را به ارمغان می‌آورد. این‌ یکی از فاصله‌های میان کشور دارای ولی‌فقیه و سایر کشورهاست. ما باید شکر این نعمت را به‌جا بیاوریم تا خداوند نعمت‌مان را افزون کند. ما می‌بینیم در بسیاری از مسیرها و جریاناتی که سیاهی و ظلمت فتنه‌ای را ایجاد می‌کند، ولی‌فقیه است که راه را روشن می‌کند. 
 در این نشست حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی؛ رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات، این نشست را اعلام آغاز یک حرکت بیان کرده و با تجلیل از همت بانوان متدین و ارزشی برای تشکیل این جبهه اظهار داشت: همیشه کارهای خوب و ماندگار نتیجه فعالیت‌های انسان‌ها یا مجموعه‌های اثرگذار است و اگر بخواهیم در جامعه تحولی را به‌وجود بیاوریم، گره‌هایی را بازکنیم یا مشکلاتی را حل کنیم، باید اثرگذار باشیم؛ چه فرد ما و چه جمع ما.
همه تحولات بشری مدیون انسان‌های اثرگذار بوده است
وی تأکید کرد: همه تحولات بشری مدیون انسان‌های اثرگذار بوده و تمدن‌ها را انسان‌های مؤثر پایه‌گذاری کردند و ساختند. گاهی یک انسان آن‌قدر می‌تواند در یک جامعه اثر بگذارد که مسیر جامعه را تغییر دهد؛ البته این‌ها انسان‌های استثنایی هستند و توانایی آن‌ها در انسان‌های معمول نمی‌تواند متمرکز باشد. هرچند انسان‌های معمول هم با در کنار هم قرار گرفتن می‌توانند اثرگذار باشند.
رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم تأثیرگذار و نقش‌آفرین باشیم، باید تمام این استعدادها را کنار هم قرار دهیم و متحد شویم تا موج عظیمی ایجاد کنیم. تنها باید برخی خودخواهی‌ها و نفسانیات و خودشیفتگی‌ها را کنار بگذاریم. 
انتهای پیام/

منبع: مهر خانه

دیدگاه شما

آخرین اخبار