12. خرداد 1394 - 9:47   |   کد مطلب: 6093
به مناسبت رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی
انديشه‌هاي ناب امام(ره)، چراغ راه انقلاب اسلامي
26 سال از عروج ملكوتي امام راحل عظيم‌الشأن مي‌گذرد و اين روزها در حالي ملت بزرگ ايران اسلامي در تدارك مراسم و آيين‌هاي ويژه سالگرد ارتحال بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي هستند كه هنوز هم ناگفته‌هاي فراواني پيرامون شخصيت، منش، رفتار و آراء و انديشه‌هاي امام(ره) وجود دارد.
انديشه‌هاي ناب امام(ره)، چراغ راه انقلاب اسلامي

به گزارش شبنم ها؛ شايد يكي از دلايل اين امر چندبعدي بودن شخصيت امام(ره) و انديشه‌هاي ايشان باشد كه چه بسا پرداختن به هريك از اين ابعاد ضرورتي اجتناب‌ناپذير براي جامعه امروز ما است؛ زيرا معتقديم كه اندیشه‌هاي امام خمینی(ره) چراغ راه جامعه جهت تعالي و پيشرفت و به نوعي کسب معرفت و معنویت است و سيره عملي ايشان نيز الگويي مهم براي همه كساني است كه در مسير كمال و سعادت در ابعاد فردي و اجتماعي گام برداشته‌اند.
البته بعد سياسي شخصيت امام(ره) براي دنيا شناخته‌شده‌تر از ديگر ابعاد شخصيتي ايشان است و به طور طبيعي ملت‌هاي جهان امام خميني(ره) را به عنوان يك رهبر بزرگ انقلابي كه پايه‌گذار نظامي مردم‌سالار مبتني بر ارزش‌ها و قوانين الهي بود، مي‌شناسند. هرچند كم و بيش تلاش‌هايي نيز جهت معرفي ديگر ابعاد شخصيتي و انديشه‌هاي چندجانبه امام(ره) صورت گرفته است، اما اگر در همين بعد سياسي و رهبري ايشان دقت كنيم، 3 شكل عمده از رهبري بي‌نظير ايشان مشاهده مي‌شود كه براي ملت‌هاي دنيا و همين‌طور نخبگان، انديشمندان و تحليلگران سياسي مايه شگفتي بوده است.
امام خميني(ره) هم به عنوان ايدئولوگ انقلاب، هم رهبر مبارزات انقلابي و هم در جايگاه رهبري نظام جمهوري اسلامي موفق بود.
امام(ره) به عنوان ايدئولوگ انقلاب اسلامي نه تنها ايدئولوژي را براي مردم تبيين و در واقع هدف اصلي را مشخص كرد؛ بلكه راه رسيدن به آن هدف را نيز به نوعي به مردم نشان داد.
از طرفي ايشان در جايگاه رهبري مبارزات انقلابي با شناخت دقيقي كه از شرايط زمان داشت و مديريت شجاعانه حركت انقلابي مردم، كِشتي انقلاب اسلامي را به ساحل پيروزي رساند.
همچنين بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در طول 11 سال زعامت و رهبري خود به‌رغم مسائل و چالش‌هاي فراوان، نه تنها از نظام پاسداري و پايه‌هاي آن محكم شد؛ بلكه آثار و بازتاب‌هاي فراواني در منطقه و جهان داشت و به طور مشخص الگوي مردم‌سالاري ديني مبناي بسياري از حركت‌ها و جنبش‌ها به‌ويژه در جهان اسلام قرار گرفت.
علاوه بر بعد سياسي شخصيت امام(ره)، بايد از ديگر ابعاد شخصيت ايشان نيز سخن گفت از جمله عرفان امام(ره)، اخلاق و رفتار حسنه ايشان، ساده‌زيستي، توجه به حقوق ملت، پافشاري بر خدمتگزاري به مردم و جامعه و موارد متعددي از اين قبيل كه هر يك مي‌تواند الگويي ماندگار براي عام و خاص به‌ويژه مسئولان باشد.
از طرفي انديشه‌ها و آراي امام راحل(ره) نيز كه سيره عملي ايشان منبعث از همان انديشه‌ها بود، در ابعاد گوناگون سياسي، فقهي، عرفاني، فلسفي و حتي ادبي قابل بررسي است و اين نشان‌دهنده نگاه همه‌جانبه امام(ره) به فرد و جامعه از يك سو و تسلط ايشان در هر يك از حوزه‌هاي مذكور است.
از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه مباني انديشه امام(ره) كه ريشه در جهان‌بيني، معرفت‌شناختي، هستي‌شناسي و انسان‌شناسي ايشان دارد به خوبي نشان مي‌دهد كه آنچه موجب ماندگاري نام و ياد امام(ره) شده است، تكليف‌گرايي و حركت در مسير الهي و تلاش براي كسب رضاي خداوند بوده كه در دوره‌هاي مختلف زندگي پربركت بنيانگذار جمهوري اسلامي نمود داشت.
براين اساس مي‌توان گفت كه زندگي امام(ره) در 3 عنوان خلاصه مي‌شود: «خدا»، «اسلام» و «مردم» و اين راز نگاه همه جانبه و فراگير امام خميني(ره) به زندگي و موضع‌گيري شجاعانه، صلابت و ايستادگي، احساسات و عواطف خالصانه، هدفمندي در همه گام‌ها، خيزش و انقلاب ايشان در برابر همه دنياست.
در مجموع امام بزرگوار(ره) دارای شخصیتی چندبعدی است، ابعادی که در کنار هم تشکیل‌دهنده‌ یک کل واحد و یک ساختار منسجم‌ هستند و چه بسا غفلت از هریک از این ابعاد موجب شود که در شناخت ايشان با مشكل مواجه شویم.
واقعيت اين است كه امام(ره) فقیهی جامع‌الشرایط، مجتهد، شجاع، عارفی به تمام معنا و سیاستمداری زبده و شخصیتی بود که در همه حوزه‌ها اشرافیت کامل داشت و تمام وجود خود را صرف اسلام و خدا کرد.
بدون شك اندیشه‌ها و سيره و رفتار عملي امام راحل روشنگر راه تعالي و پيشرفت جامعه در ابعاد گوناگون و نيز اعتلاي نظام اسلامي است و در اين راستا معرفي شخصيت، آراء و انديشه‌هاي امام(ره) به نسل امروز و نسل‌هاي آينده ضرورتي اجتناب‌ناپذير است؛ زيرا هرچه زمان از طرح اندیشه‌های ناب امام(ره) می‌گذرد، اهميت آن بیشتر به اثبات می‌رسد و اين بيانگر آن است كه نه تنها انديشه‌ها، آرمان‌ها و اهداف امام(ره) کهنه شدنی نیست؛ بلكه براي تحقق اهداف بزرگ انقلاب و نظام و رشد و بالندگي جامعه بيش از پيش نيازمند اين انديشه‌ها و همين‌طور توصيه‌هاي امام(ره) هستيم كه در قالب‌هاي گوناگون از جمله مكتوبات، سخنراني‌ها، نامه‌ها و در نهايت وصيت‌نامه الهي‌سياسي ايشان خطاب به قشرهاي مختلف آمده است.
شايد يكي از مسائل مهم در شرايط فعلي چگونگي عمل به توصيه‌هاي امام(ره) در حوزه‌هاي مختلف و حركت در مسير آرمان‌ها و انديشه‌هاي ايشان باشد كه چه بسا لازم باشد قشرهاي مختلف از جمله مسئولان و كارگزاران نظام در خصوص آن تأمل بيشتري داشته باشند تا مشخص شود چقدر در خط و مسير امام(ره) گام برداشته و به ضرورت‌هاي مورد تأكيد ايشان توجه شده است؛ زيرا راه امام(ره) همان مسير سعادت و تعالي است و نام و ياد ايشان چراغ راه انقلاب و نظام جمهوري اسلامي است و اين هر 2 ماندگار و پايدار است و هيچ‌گاه رنگ كهنگي به خود نخواهد گرفت. از اين‌رو گام نهادن در راه امام(ره) و عمل به توصيه‌هاي ايشان در حوزه‌هاي مختلف و همين‌طور الگو قرار دادن سيره و رفتار عملي آن پير سفر كرده ضرورتي اجتناب‌ناپذير وهميشگي است.

منبع:همدان پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار