27. خرداد 1394 - 22:16   |   کد مطلب: 6228
یک کارشناس تغذیه گفت: نوشیدن شربت آب‌لیمو با شیرینی کم می‌تواند برعطش روزه‌دارن غلبه کند، نباید در سحر از شیرنجات استفاده شود زیرا موجب افزایش انسولین و احساس گرسنگی بیشتر در روز می‌شود.
شربت آب لیمو، بهترین نوشیدنی در رفع عطش روزه داران/ مصرف شیرینجات در سحر باعث گرسنگی بیشتر در روز

به گزارش شبنم ها،نسرین عاقلی دکترای تخصصی تغذیه و عضو هیئت علوم پزشکی دانشگاه گیلان گفت: افراد روزه دار باید به اندازه کافی با نوشیدن آب بین افطار تا  سحر، مایعات مورد نیاز بدن خود را تأمین کنند، افراد روزه‌دار در کنار نوشیدن آب با نوشیدن مایعات دیگر همچون چای کم رنگ، دوغ کم‌نمک و تناول  5 عدد از میوه‌های تابستان یا 300 گرم خوردن هندوانه، می‌تواننداز کمبود آب بدنشان در مدت طولانی روزه‌داری جلوگیری کنند.

وی خوردن زولبیا و بامیه را به علت شیرینی زیاد منع کرد و گفت: روزه‌داران به هیچ وجه در سحر مواد شیرین نخورید زیرا باعث بالا رفتن انسولین در بدن و موجب احساس گرسنگی شدید در افراد روزه دار می‌شود.

این دکترای تخصصی تغذیه،  نوشیدن یک لیوان شیر ولرم همراه یک تا دو عدد خرما برای افطار  توصیه کرد و افزود: سعی کنید غذای افطارتان سبک و از مواد تشکیل شده با تخم مرغ مانند انواع کوکوها باشد، همچنین از غذاهای درست شده با شیر مانند فرنی و شیربرنج یا تشکیل شده از حبوبات مثل آش استفاده کنید.

وی خوردن غذاهای گوشتی و برنجی را در سحر لازم دانست و گفت: از خوردن سبزی و سالاد غافل نشوید.

این دکترای تخصصی تغذیه برای کسانیکه احساس عطش فراوان می کنند و عجله دارند که افطار خود را  با آب لیوان سرد تگری باز کنند، توصیه کرد و اظهار داشت: این کار سلامتی روزه دار را به مخاطره می‌اندازد و موجب می‌شود فرد تشنگی‌اش بیشتر شود! چون معده با آب پر می شود، حالت خوبی به شخص دست نمی‌دهد و  باعث پدید آمدن مشکلات جسمی در زمان روزه‌داری آن‌ها می‌شود.

دکتر عاقلی افزود: در چنین شرایطی فرد نه ‌تنها خیلی زود سیر می‌شود و نمی‌تواند غذا بخورد بلکه دچار مشکلات گوارشی نیز خواهد شد.

وی در ادامه، خوردن سس همراه با غذا و نوشابه های گازدار را منع کرد و گفت: نوشیدن نوشابه  در تشدید  تشنگی موثر است و باید جوانان  و نوجوانان روزه دار شبی 14 عدد بادام پسته و فندق را برای تقویت جسمی خود داشته باشند.

دکتر عاقلی با بیان اینکه افرای که  چاق هستند در ماه مبارک رمضان نباید با ولع بیشتری غذا از افطار تا سحر بخورند، ادامه داد: باید به اندازه کافی با دریافت کالری غذا بخورند  و تا جای ممکن است فعالیت فیزیکی نیز داشته باشند و اما افراد لاغر می‌توانند با برنامه‌ریزی درست و افزایش دریافت کالری در بین ساعت‌های افطار تا سحر برای جلوگیری از ضعف خود اقدام کنند و روزه بگیرند.

 انتهای پیام /

طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار