13. آبان 1398 - 17:38   |   کد مطلب: 6599
كشورهاي همسايه معمولاً تحت‌تأثير الگوي غذايي هم قرار گرفته و بعضي از غذاهاي كشورهاي همجوار را با اندكي تغييرات و به‌ صورتي كه با ذائقه‌شان هماهنگ باشد در فهرست غذايي خود قرار مي ‌دهند. اين اتفاق در مورد باقلاپلوي ايراني براي كشورهاي پاكستان و هندوستان تا حدودي افتاده است. آنها اين غذاي خوشمزه را به طريق زير مي ‌پزند. بد نيست اين بار شما اين روش را امتحان كنيد.
طرز تهيه باقلا پلوي پاکستاني و هندي

مواد لازم براي 4نفر:

 

برنج باسماتي  275 گرم يا يك و يك ‌دوم پيمانه

 

آب  3 پيمانه

كره 40 گرم يا 3 قاشق سوپ‌خوري

باقلاي تازه و ريز 175 گرم يا يك و يك‌ دوم پيمانه

شويد تازه خرد شده 6 قاشق سوپ‌خوري

دارچين يك قاشق چاي‌خوري

زيره سبز يك قاشق چاي‌خوري

زعفران ساييده شده نصف قاشق چاي‌خوري

نمك به مقدار لازم

مقداري شويد تازه براي تزئين

پودر فلفل قرمز يك قاشق چاي‌خوري

طرز تهيه:
1- قابلمه‌اي را آماده كرده و برنج را همراه با آب در آن بريزيد. مقدار كمي نمك هم به آن اضافه كنيد. سپس قابلمه را روي حرارت قرار دهيد تا آب آن به جوش آيد. پس از آن، مدت 10 دقيقه صبر كنيد تا برنج كاملاً در آب بجوشد، سپس آن را در سبدي آبكش كنيد.

2- قابلمه ديگري آماده كرده و يك‌ سوم از كره را در آن بريزيد و روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد تا آب شود. سپس كف قابلمه را با لايه‌اي از برنج آبكش‌شده پوشانده و يك ‌چهارم از ميزان باقلا و مقدار كمي شويد تازه خرد شده را روي آن بريزيد.

3- حالا لايه ديگري از برنج را روي شويد ريخته و همين‌طور ريختن مواد را به‌ صورت لايه‌لايه ادامه دهيد تا مواد به پايان برسد، البته لايه پاياني بايد برنج باشد. نصف استكان آب داخل برنج بريزيد، سپس قابلمه را به مدت 8 دقيقه روي اجاق‌گاز قرار دهيد.

4- پس از اين مدت، باقيمانده كره را آب كرده و روي برنج بريزيد. در پايان، دارچين، زيره و فلفل قرمز را روي برنج بپاشيد و دم‌كني را روي قابلمه بگذاريد.

حرارت اجاق‌گاز را پايين آورده و 25 تا 30 دقيقه صبر كنيد تا برنج دم بكشد. از طرفي ديگر، پودر زعفران را در آب حل كرده و مقداري برنج را به آن آغشته كرده و پس از كشيدن برنج، سطح آن را با برنج زعفراني و چند برگ شويد تازه تزئين كنيد.

نكته:
در اين باقلاپلو از باقلاي خام استفاده شده است، اگرچه باقالاي مصرفي خيلي ريز و زودپز است ولي اگر در پخت كامل آن مردد هستيد بهتر است ، باقلا را به صورت مجزا پخته و سپس لابه‌لاي برنج بريزي

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار