5. آذر 1398 - 6:18   |   کد مطلب: 7040
کلسترول ماده ای غلیظ در خون است. برخی کلسترول های خون مفید می باشند و برای بدن لازم و ضروری هستند و به ساخت سلول های سالم کمک می کنند، اما داشتن کلسترول بد خون تاثیر منفی روی سلامت قلب دارد و باعث بروز بیماری های قلبی می شود. در برخی موارد کلسترول باعث تجمع چربی در رگ های خونی شده و مانع از جریان مناسب خون می شود. حتما می دانید که کلسترول بالای خون خطرناک است. خبر خوب اینکه می توان با اندکی تلاش، کلسترول خون را کنترل کرد. البته قبل از هر چیز لازم است که در خصوص عوامل ایجاد کننده ی این مشکل اطلاعات لازم را داشته باشید. در این مطلب در خصوص این عوامل بیشتر توضیح می دهیم.
6 عامل بالا رفتن کلسترول خون

کلسترول خون بالا در سایه ی تغذیه ی نامناسب
داشتن یک تغذیه ی سرشار از چربی های مضر می تواند خطر ابتلا به چربی خون بالا و بیماری های قلبی را افزایش دهد. به همین دلیل لازم است از مصرف مواد غذایی سرشار از چربی های مضر پرهیز کنید.

چربی های ترانس موجود در اکثر غذاهای فست فود و همچنین شیرینی جات و انواع کیک ها و دونات ها و غیره سلامتی قلب را با مشکلات جدی روبرو می کنند.

برای مقابله با کلسترول بهتر است از غلات کامل مانند نان و پاستاهای تهیه شده از آرد سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

همچنین می توانید مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و به جای آن انواع ماهی ها را مصرف کنید، چون سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند که برای سلامت قلب مفید است.

 

اضافه وزن
داشتن اضافه وزن یکی از عوامل اصلی ابتلا به کلسترول بالای خون است. اکثر افراد چاق به دلیل مصرف چربی زیاد و داشتن تغذیه ای حاوی چربی های ترانس چاق شده اند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که ورزش کردن و افزایش تحرک بدنی به کاهش کلسترول کمک می کند. در واقع ورزش و تحرک بدنی منظم و ملایم باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

محققان بر این عقیده هستند که می توان با گنجاندن ورزش در برنامه ی روزانه، وزن و میزان کلسترول خون را کنترل کرد. توصیه می کنیم قبل از انتخاب ورزش های سنگین با پزشک تان مشورت کنید.

اگر دچار اضافه وزن هستید و می خواهید کلسترول خون تان را کاهش دهید، ابتدا با ورزش های ملایم مانند دوچرخه سواری یا پیاده روی تند شروع کنید.

برخی افراد تغذیه ی سالمی دارند، وزن شان متعادل است، تحرک بدنی خوبی دارند و سیگار نیز نمی کشند، اما با این حال چربی خون شان بالاست. در این موارد چربی خون بالا، عامل ژنتیکی دارد

مصرف دخانیات
مصرف دخانیات هیچ سودی برای سلامتی ندارد و بدن را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد.

بهتر است از اثرات نامطلوب دخانیات روی کلسترول خون غافل نباشید، چون دخانیات باعث کاهش میزان کلسترول خوب خون شده و به دیواره رگ های خونی آسیب می زند.

با گذشت زمان نیز ترکیبات سمی موجود در دخانیات باعث افزایش خطر بروز لخته های خونی شده و به تصلب شرایین منجر می شود.

بهتر است بدانید که سیگاری های غیرفعال یعنی افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار دیگران هستند نیز از مضرات سیگار در امان نیستند. بنابراین اگر از  کلسترول خون بالا رنج می برید حتما باید هر چه سریع تر سیگار را ترک کنید.

نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که ترک سیگار تاثیر مثبتی در کنترل میزان کلسترول خون دارد.

 

سن 
هر چه سن شما بالاتر برود، بیشتر در معرض ابتلا به کلسترول خون بالا خواهید بود. به خاطر اینکه در این سنین میزان فعالیت بدنی کاهش پیدا می کند. نتایج پژوهش های محققان آمریکایی که روی مردان بالای 45 سال و خانم های بالای 55 سال انجام شده است نشان می دهد که این افراد بیشتر در معرض ابتلا به کلسترول خون بالا هستند.

خبر خوب اینکه حتی افراد مسن نیز می توانند کلسترول خود را کاهش دهند. ورزش و همچنین مصرف مواد غذایی سالم (غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات)، کاهش وزن و ترک سیگار کمک زیادی به کاهش کلسترول خون می کند.

 

جنسیت
آقایان بیشتر از خانم ها در معرض ابتلا به کلسترول بالای خون قرار می گیرند. به همین دلیل نیز خطر بروز سکته ی قلبی در آقایان بیشتر از خانم هاست.

نتایج پژوهشی که روی چهل هزار مرد و زن کمتر از شصت سال انجام شده است نشان می دهد آقایان سه برابر خانم ها در معرض ابتلا به چربی خون بالا قرار دارند. به همین دلیل توصیه می شود که آقایان بعد از 45 سالگی به طور مرتب آزمایش خون داده و کلسترول خود را کنترل کنند.

در صورت تشخیص چربی خون بالا لازم است که به طور جدی تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کرده و نسبت به اصلاح تغذیه، ورزش، کاهش وزن و ترک سیگار اقدام کنند.

 

سابقه خانوادگی
برخی افراد تغذیه ی سالمی دارند، وزن شان متعادل است، تحرک بدنی خوبی دارند و سیگار نیز نمی کشند، اما با این حال چربی خون شان بالاست. در این موارد چربی خون، عامل ژنتیکی دارد.

اگر یکی از اعضای خانواده ی شما دچار کلسترول خون بالا باشد، این احتمال وجود دارد که شما نیز دچار این مشکل شوید.

طبق آمارهای جهانی از هر پانصد نفر، یک نفر دچار کلسترول خون بالای ارثی است، به این معنی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عروق کرونری و سکته مغزی قرار دارد.

به همین دلیل توصیه می شود که اهمیت بیشتری به تغذیه خود بدهید، ورزش کنید، به طور مرتب آزمایش بدهید و از استرس و فشارهای روحی دور بمانید. 

فاطمه مهدی پور
بخش سلامت تبیان

دیدگاه شما

آخرین اخبار