24. آبان 1398 - 15:09   |   کد مطلب: 7108
رئیس سازمان غذا و دارو با تشریح عوارض دو قرص ضد بارداری «یاز و یاسمین» گفت: با مراجعه به فهرست رسمی داروهای ایران مشاهده می‌کنیم که داروهای حاوی دروسپیرنون بر خلاف سایر داروهای ضد بارداری خوراکی در فهرست داروهای بدون نسخه (OTC) نیستند.
واکنش به دو قرص‌ ضدبارداری + عوارض و توصیه‌ها

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرگزاری تسنیم،  چندی قبل انتقاداتی درباره جولان قرص‌های ضدبارداری «یاز و یاسمین» مطرح شده بود مبنی بر اینکه در حالیکه طبق اسناد منتشر شده از منابع خبری دنیا، قرص‌های ضدبارداری «یاز و یاسمین» عوارض غیرقابل انکاری دارند که به دریافت 750 میلیون دلار غرامت منجر شده است؛ عنوان شد که این قرص‌ها در ایران، رتبه‌های نخست مصرف را در بین زنان دارد.

در این رابطه رسول دیناروند در پاسخ به این مسئله به تسنیم عنوان کرد: با مراجعه به فهرست رسمی داروهای ایران مشاهده می‌کنیم که داروهای حاوی دروسپیرنون بر خلاف سایر داروهای ضد بارداری خوراکی در فهرست داروهای بدون نسخه (OTC) نیستند.

وی ادامه داد: در بروشور داروی یاز و یاسمین که در بازار ایران و سایر کشورهای دنیا توزیع می‌شود در مورد خطر بروز ترومبوآمبولی هشدار داده شده است و افرادی که در معرض خطر بیشتر هستد (مانند زنان سیگاری بالای 35 سال، افراد چاق و کسانی که سابقه خانوادگی بروز عارضه مذکور را دارند) از مصرف دارو منع شدند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: همچنین منع مصرف دارو چند هفته قبل و بعد از عمل جراحی و تا 4 هفته بعد از زایمان تذکر داده شده است. در بروشور دارو نیز اشاره شده است که داروهای حاوی دروسپیرنون نسبت به داروهای حاوی لوونورژسترل خطر بیشتری در ایجاد عراضه ترومبوآمبولی وریدی دارند.

در این راستا محمد اسماعیل مطلق، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز درباره مصرف داروهای ضدبارداری «یاز و یاسمین» به تسنیم عنوان کرد: اصلاً این داروها در شبکه‌های بهداشتی کشور به زنان ارائه نمی‌شود و در کل وزارت بهداشت هیچ بودجه ای برای توزیع چنین داروهای ندارد و این داروها نیز در چرخه توصیه‌های دارویی و توزیع به زنان نیست و هر کس بخواهد تهیه کند باید خارج از این سیستم باید این داروها را تهیه کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار