13. آذر 1398 - 5:38   |   کد مطلب: 7240
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی با بیان اینکه بازی های رایانه ای در کودکان زیر 3 سال ممنوع است گفت: بازی های رایانه ای موجب خجالتی شدن کودکان و قطع ارتباط چهره به چهره کودک با اطرافیان می شود.
ممنوعیت بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان زیر سه سال/ اعتیاد 50 درصد کودکان به بازی های رایانه ای

به گزارش شبنم ها ،ناهید دیناروند کارشناس ارشد روان شناسی با لینی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس به خانواده‌ها توصیه کرد: کودکان زیر دوسال را نباید با بازی‌های رایانه ای از جمله با تبلت و کامپیوتر آشنا کنند، زیرا در افت ضریب هوشی کودکان تاثیر گذار است .

وی از دیگرعوامل  مخرب بازهای رایانه را در کم تحرکی کودکان دانست و گفت: آن جست و خیزی که باعث رشد کودک می‌شود از او گرفته شده و  همچنین کاهش روابط اجتماعی، کم رویی و خجالتی بودن در کودکان از دیگر معضلات بازی های رایانه ای است.

 تقویت ارتباط کلامی و چشمی خردسال و مادر با بازی های سنتی

این کارشناس ارشد روانشناسی با ذکر اینکه باید به کودکان در سنین  زیر 3 سال  اجازه دهیم بازهای سنتی خود را داشته باشند، تصریح کرد: چون در این سن کودکان در مقطعی هستند که در رفع نیازهایشان احتیاج به ارتباط چهره به چهره با اطرافیان دارند، باید اجازه داد کودک برای رشد و تربیت خود مملو از اطلاعات شود و برای بدست آوردن این بارش اطلاعات احتیاج است بازهایی همچون دویدن، توپ بازی کردن ، پارک رفتن و داخل شدن در بازی کودکان هم سن خود را تجربه کنند.

دیناروند به مادران توصیه کرد: برای کودکان خود بلند کتاب داستان  و شعر بخوانند و همچنین بازی با کلمات را که از لحاظ تقویت شنیداری و دیداری در رشد و تقویت ذهنی بچه ها بسیار موثراست، در برنامه تفریحی کودکان بگنجانند.

وی با اشاره به اینکه  بزرگترهای خانواده برای ساکت کردن کودکان خود و مسئولیتی که در مقابل آنان دارند، ترجیح می‌دهند کودک‌‌شان را ساعت‌ها در جلوی تصاویر تلویزیون رها کنند و یا اینکه با دادن تبلت در هر لحظه ذهن او را مشغول بازی کنند و به سراغ کارهای  خود بروند، خاطرنشان کرد: تمامی عوامل ذکر شده موجب می شود مادر هیچ ارتباط کلامی یا چشمی که لازمه رشد کودک درسن دو سال است با وی نداشته باشد و فرصت های طلایی ارتباط را فرزند خود را از دست بدهند.

با خردسان خود بازی های فکری و تحرکی کنیم

وی با تاکید بر اینکه ارتباط چهره به چهره ازعوامل مهم رشد کودک است، گفت: کودک احتیاج دارد، ارتباط از طریق لب و دهان و چهره به چهره با دیگران داشته باشد تا بتواند ارتباط موفقی را برقرار کند، اما متاسفانه بازی های رایانه‌ای این فرصت را از کودکان ما می‌گیرد، خانواده‌ها باید در نظر داشته باشند، برای رشد و اوقات فراغت کودک باید وقت گذاشت تا بتوانیم در تقویت ذهنی با آن ها انواع بازی های فکری و تحرکی را پیاده کرد.

بازی با کودکان جزء وظایف والدین است

این کارشناس ارشد روانشناس در پاسخ خبرنگار که مبنی بر این است که بیشتر مادران شاغل هستند و نمی توانند چنین وقتی را با کودکان خود داشته باشند اذعان داشت : چاره ای نیست و این جزوء مسئولیت پدر و مادر خانواده است و نمی شود از آن شانه خالی کرد.

 وی گفت: 50 درصد کودکانی که همیشه سر و کار با رایانه داشته‌اند و با این شیوه تربیت و بزرگ شده اند در آینده هم بازهای رایانه ای جزء عادت زندگیشان محسوب می شود.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار