5. بهمن 1398 - 8:16   |   کد مطلب: 7406
یک روانشناس گفت: عزت نفس، استقلال، مثبت نگری، حس مسئولیت، ارتباط با همسالان از عوامل افزایش تاب آوری در کودکان است.
چه کنیم تا کودکمان در برابر ناملایمات جامعه دوام بیاورد/راه‌های افزایش استقامت در کودکان

به گزارش شبنم ها، ثریا دشتی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو، با بیان اینکه، آنچه که می¬تواند انسان‌ها تا اندازه زیادی در برابر سختی‌ها قوی نگاه دارد مفهومی به نام تاب‌آوری است، خاطر نشان کرد: تاب‌آوری، ظرفیت سرجای اول برگشتن پس از سر خوردگی‌ها، حرکت رو به جلو پس از عقب کشیدن‌ها، در راستای زندگی قدم برداشتن و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات است .

دشتی با اشاره به تاب‌آور بودن اغلب کودکان به طور طبیعی، ادامه داد: کودکان تقریبا به طور طبیعی تاب آور هستند اما والدین هم می¬توانند کارهایی انجام دهند تا به آنها کمک کنند تاب آوری خود را حفظ کرده و بسازند.

این روانشناس یزدی عوامل متعددی را برای تاب آوری کودکان موثر دانست و تصریح کرد: از جمله این عوامل می¬توان به احترام به خود و عزت نفس اشاره کرد؛ اگر کودکان خود را دوست داشته باشند بهتر با دیگران ارتباط برقرار می¬کنند.

دشتی پایگاه اصلی ساخت عزت نفس کودک را خانواده بیان کرد و افزود: والدین با توجه و دوست داشتن نامشروط کودک این عزت نفس را تقویت می‌کنند.

وی استقلال را عامل دیگر برای افزایش تاب آوری کودک برشمرد و اذعان کرد: والدین با کمک به کودکان در رشد و حفظ استقلالشان می¬توانند به تاب آوری آنها کمک کنند.

دشتی با اشاره به اینکه داشتن یک چشم انداز مثبت، تاب‌آوری را امکان پذیر می¬سازد، خاطر نشان کرد: والدین با القا این اصل که مشکلات را می¬توان حل کرد و دنیا اساسا مکان خوبی است، مثبت نگری کودکان را تقویت می¬کنند.

روانشناس یزدی داشتن حس مسئولیت را از دیگر عوامل نگهدارنده تاب‌آوری برشمرد و گفت: والدین با دادن مسئولیت‌هایی به کودکان، این احساس را به آنها می¬دهند که کودکان بخشی از یک کل هستند و نقش مهمی دارند این احساس، پشتکار آنها را افزایش می¬دهد و در تنیجه آنها را تاب آور می¬کند.

وی با بیان اینکه کمک به کودکان در جهت افزایش روابط با همسالان آنها را در تاب آوری یاری می¬کند، اذعان کرد:  از آنجایی که روابط خوب با همسالان احساس ارزشمندی و تعلق ایجاد می‌کند می تواند کودکان را در برابر مشکلات مقاوم تر کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار