29. دى 1398 - 10:39   |   کد مطلب: 7614
مسمومیت دوران بارداری در واقع نوعی اختلال در فشار خون است.
 دلایل زایمان زودرس چیست؟

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر فرهادی جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: یکی از مشکلات دوران بارداری که تقریبا از هفته ۲۰ بارداری انتظار شروع آن می‌رود مسمومیت بارداری است. این مشکل به صورت بالا رفتن فشار خون و دفع پروتئین در ادرار و سردرد و سوزش سردل و تاری دید و دردهای تیرکشنده‌ای که در قسمت‌های بالای شکم به سمت راست می‌رود خود را نمایان می‌کند. 

 
فرهادی افزود: در صورت شدت گرفتن این نشانه‌ها امکان وقوع تشنج هم وجود دارد. 
مسمومیت بارداری ۲دسته است: ۱ به صورت تشنج (اکلامپسی) ۲ قبل از تشنج (پره‌ اکلامپسی) 
 
وی تصریح کرد: خانم‌های بارداری که با علائم قبل از تشنج به پزشک مراجعه می‌کنند فشار خون آن‌ها اندازه گیری می‌شود که اگر از ۱۴روی ۹بالا‌تر باشد و در آزمایش ادرار دفع پروتئین داشته باشند باید تحت نظر قرار بگیرند به فشار خون خود توجه داشته باشند. 
 
فرهادی گفت: بهتراست که خانم‌های باردار بعد از‌ ظهر‌ها بعد از ۵ تا ۱۰دقیقه نشستن فشار خون خود را از دست چپ اندازه‌ بگیرند که جواب درست را بگیرند. بحث تشنج‌های حاملگی به دنبال مسمومیت حاملگی اتفاق می‌افتد هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است ولی چیزی که هست می‌توان این بیماری را با یک برنامه غذایی خوب کنترل کرد و از وقوع آن پیشگیری کرد. دیده می‌شود خانم‌هایی که میوه و سبزیجاتی مثل لیمو، کلم بروکلی، گریب‌فروت و... استفاده می‌کنند کمتر دچار مسمومیت بارداری می‌شوند. توصیه این است که از مکمل‌های کلسیم بیشتر استفاده کنند. 
 
وی با بیان اینکه خانم‌هایی که تقریبا حدود ۲۰۰۰ کلسیم با مصرف مکمل‌ها و لبنیات کم چرب به آن‌ها می‌رسد کمتر دچار این مسمومیت می‌شوند، گفت: خانم‌های باردار از روغن ماهی که حاوی امگا۳ است و نمک کمتر استفاده کنند و مصرف ویتامین ۳ و ویتامین E را بیشتر کنند و رژیم غذایی خود را با پزشک معالج‌شان در میان بگذارند. 
 
علائم نگران کننده در مورد مسمومیت حاملگی:
۱ – افزایش فشار خون
۲ – افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم ‌درهفته 
۳ – ورم به خصوص در ناحیه دست و صورت
۴ – سردردهایی که با مصرف استامینوفن ساده برطرف نمی‌شود. 
۵ – تاری دید به صورت یکسره و یا موقت
۶ – دوبینی و... 
 
فرهادی در پاسخ به اینکه اگر مسمومیت خفیف باشد امکان دارد تا بعد از متولد شدن جنین ادامه داشته باشد، گفت: اگر مسمومیت بارداری تشخیص داده شود باید حاملگی هر چه سریع‌تر خاتمه یابد و ترجیحا در مسمومیت قبل از تشنج سعی می‌شود که جنین تا ۳۷ هفته برسد ولی اگر به سمت تشنج پیش برود و مسمومیت شدید باشد در هر زمانی که جنین باشد حاملگی باید خاتمه یابد و درمان مسمومیت بارداری ختم حاملگی است. 
 
وی در پایان به خانم‌ها هشدار داد که دربارداری‌های بعدی مراقبت‌های لازم را انجام دهند و بین بارداری‌ها و‌زن و فشار خون خود را کنترل نمایند.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار