21. دى 1398 - 23:47   |   کد مطلب: 7710
کتاب «زیتون سرخ» شامل خاطرات ناهید یوسفیان که از وی به عنوان نخستین زن اتمی ایران در دوران دفاع مقدس یاد می‌شود، به کوشش سید قاسم یاحسینی تدوین، به زبان انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد.
«زیتون سرخ»؛ خاطرات نخستین زن اتمی ایران

به گزارش شبنم ها به نقل از مهر، کتاب «زیتون سرخ» شامل خاطرات ناهید یوسفیان که از وی به عنوان نخستین زن اتمی ایران در دوران دفاع مقدس یاد می‌شود، به کوشش سید قاسم یاحسینی تدوین، به زبان انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد.

 
ترجمه این کتاب را محمد قانون‌پرور انجام داده است و ناشر این کتاب در ایالات متحده نیز انتشارات مزدا است.
 
این کتاب دربرگیرنده خاطرات ناهید یوسفیان همسر شهید علی امینی است که در ۱۹ فصل از زمان تولد تا سال ۱۳۸۵ را در بر می‌گیرد و توسط انتشارات سوره مهر به فارسی منتشر شده بود.
 
ناهید یوسفیان که متولد سال ۱۳۳۱ در شهر اراک است، دوران ابتدائی و راهنمایی و دبیرستان را در این شهر سپری کرده و برای ادامه تحصیلات راهی دانشگاه جندی شاپور اهواز شده است. سال ۱۳۵۴ از دانشگاه اهواز در  رشته فیزیک فارغ التحصیل می‌شود.
 
در همین زمان با پسری به نام علی آشنا و دلباخته وی می‌شود که همین آشنایی مسیر زندگی او را تغییر می‌‌دهد. وی بعد از گرفتن مدرک کارشناسی از دانشگاه جندی شاپور بلافاصله تحصیلاتش را در رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه تهران آغاز می‌‌کند. همزمان در جریان مبارزات انقلاب به مبارزات خود ادامه می‌دهد. سال ۱۳۵۷ و در سن ۲۴ سالگی با علی امینی ازدواج می‌کند و مرداد ماه همان سال در رشته فیزیک هسته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران فارغ التحصیل می‌شود.
 
روای خاطرات کتاب تعریف می‌کند که چگونه با ماجراهای پر پیچ و خم زندگی‌اش کنار آمده و رمز موفقیت‌هایش در این زندگی چه بوده است. البته او اغلب روی این نکته تاکید دارد که روزهایی که در این زندگی پرتنش سپری شده پر از تجربه‌ها، تلخی‌‌ها و شیرینی‌‌ها است. به بیان دیگر، در عین زندگی است که امید معنای واقعی خود را می‌‌یابد. تصمیم و اراده برای ادامه زندگی آن هم در دل جنگ، گونه‌ای تحقیر جنگ به شمار می‌رود که ناهید یوسفیان با داشتن عالی‌‌ترین مدارج علمی و دانشگاهی بر همه پیامدهای جنگ غلبه می‌‌کند و چراغ زندگی‌‌اش را با داشتن دو فرزند روشن نگه می‌دارد.  
 
این کتاب در قالب طرح ترجمه آثار انتشارات سوره مهر به سرپرستی محسن سلیمانی در دست ترجمه قرار گرفته بود که به تازگی منتشر و در معرض فروش قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار