1. آبان 1394 - 18:38   |   کد مطلب: 7739
یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: تک خوانی یک زن در ارکستر «اپرای عاشورا» در تالار وحدت آغازگر حرکتی است که ابتذال بسیاری را به دنبال دارد؛ این تک خوانی ضربه سهمگینی را به فرهنگ عاشورا وارد می کند.
تک خوانی یک زن در ارکستر «اپرای عاشورا» مقدمه ای برای ایجاد ابتذال در فرهنگ عاشورا

به گزارش شبنم ها به نقل از طنین یاس، مریم ورزدار کارشناس مسائل فرهنگی در گفت وگو طنین یاس در خصوص بدعت آوازخوانی زنان در تالار وحدت در ایام سوگواری امام حسین(ع)، اظهار داشت: در حقیقت بحث اجرای کنسرت در تالار وحدت، در خصوص واقعه عاشورا آن هم در قالب هنر جای بحث ندارد و اصل کار قابل تقدیر است تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرموند هر پیامی در قالب هنر مطرح شود، ماندگارتر است.

وی ادامه داد: اما این قالب هنر، آلوده به بخشی شده است که نمی‌توان از آن دفاع کرد، عاشورا سنبل نجابت است و حضرت زینب (س) با مصیبت‌ها و سختی‌هایی که در این قیام متحمل شدند اما تأکید بر حفظ نجابت اهل بیت(ع) دارند، تک خوانی یک زن در اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است به هیچ وجه قابل قبول نیست و بیشتر به فرهنگ عاشورا ضربه وارد می کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه تالار وحدت مرکز فرهنگی برای ارائه هنر اصیل ایران – اسلامی است، تصریح کرد:  اینکه در این تالار یک زن به تک خوانی در ارکستر آن هم در خصوص بحث عاشورا پرداخته است، باید پی‌گیری شود و متولیان خصوصاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ‌گو باشد که چرا که این اتفاق آن هم در ایام حزن اهل بیت (ع) اتفاق افتاده است.

ورزدار ادامه داد: در برخورد با چنین مسائلی تنها اعتراض کردن کافی نیست وقتی این دسته قضایا اتفاق می‌افتد، آسیب جدی به فرهنگ جامعه وارد می‌کند که قابل جبران نیست؛ باید هوشیار باشیم و اجازه وقوع چنین مسائلی را ندهیم.
 

وی تصریح کرد: مسئولان باید پاسخ‌گو باشند که آیا از روی جهل و نادانی و یا تعمداً چنین مسئله ای در تالار وحدت رخ داده است در هر دو حالت قابل قبول نیست، متولیان و مدعیان فرهنگ باید به ارزش‌های جامعه که نشأت گرفته از ارزش‌های اسلامی است، احترام بگذارند.
 

این کارشناس مسائل زنان و خانواده، افزود: بحث عرف جامعه را نمی‌توان با مباحث فقهی و شرعی لحاظ کرد، بحث فرهنگی و تک خوانی یک زن در ارکستر سمفونیک «اپرای عاشورا» در تالار وحدت آغاز کاری است که ابتذال بسیاری را به دنبال دارد؛ صرفاً بحث تک خوانی زن نیست بلکه تک خوانی زن در خصوص عاشورا است که ضربه سهمگینی را به این فرهنگ وارد می کند و به همین خاطر صداهای اعتراض را بلندتر کرده است چرا که این مسئله مقدمه‌ای است که وضعیت دیگری در فرهنگ عاشورا به وجود بیاید.

ورزدار در ادامه این مطلب تصریح کرد: فرهنگ عاشورا اصیل و پاک است که حساسیت جامعه به این فرهنگ بسیار بالا است از این رو نباید پاکی و اصالت آن با تک خوانی یک زن و دیگر مسائل حاشیه‌ای به دور از عُرف و شرع خدشه دار شود.

 
گفتنی است اجرای «اپرای عاشورا» که یکی از تازه‌ترین آثار ارکستر سمفونیک تهران است با تک‌خوانی خواننده زن این گروه تبدیل به حرمت‌شکنی در روزهای محرم‌الحرام انجام شد.
 

مشخص نیست معاون هنری ارشاد بر اساس کدام آموزه دینی و حجت شرعی دست به تخریب باورها و ارزشهای قاطبه جامعه زده است.

این شب‌ها بی حرمتی به سید و سالار شهیدان در تالار وحدت در حالی رخ می‌دهد که معتقدین به دیگر ادیان الهی نیز در این ایام احترام ویژه‌ای قایل هستنند و بر حرمت این ایام تاکید دارند.

علی مرادخانی در حالی به تک خوانی زن در اپرای عاشورا مجوز داده است که به خوبی از احکام شرعی و نظر علما و حساسیت مردم آگاه است. به نظر می‌رسد معاون هنری ارشاد که همواره به حرکت‌های آوانگارد از نوع هنجارشکن و محیرالعقول علاقه دارد این‌بار مرتکب اشتباه بزرگی شده است که قابل بخشش و جبران نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار