11. مرداد 1399 - 12:52   |   کد مطلب: 7836
یک کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو عنوان کرد:
هشدار جدی به بانوان در خصوص استفاده از مواد شوینده
یک کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در همدان گفت: بانوان هنگام استفاده از مواد شوینده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنند و از مخلوط نمودن شوینده ها و مواد شیمیایی به شدت پرهیز نمایند زیرا ماده موثر مواد پاک‌کننده دارای ترکیباتی مانند کلر است که به سرعت تبخیر شده و منجر به آسیب به حنجره می‌شود.
 هشدار جدی به بانوان در خصوص استفاده از مواد شوینده

مجید حنیفه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبنم ها  گقت: به دلیل شیوع مسمومیت دارویی در کشور  شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری " با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم " می باشد.

 حنیفه افزود: از آنجایی که بسیاری از مسمومیت ها در در منازل اتفاق می افتد و در عرف جامعه ما بانوان مدیریت امور منزل را به عهده دارند نقش بسیار پر رنگی در پیشگیری از حوادث ناگواری چون مسمومیت را دارند .

وی تصریح کرد:از جمله عواملی که در منزل منجر به مسمومیت می شود در آشپز خانه ها اتفاق می افتد واگر مواد شوینده ها را در کابینت های پایینی و قابل دسترس برای کودکان قرار دهند خطر ابتلا به مسمومیت خصوصا در کودکان زیر 5 سال افزایش می یابد.

وی ادامه داد: همچنین قرار دادن برخی دارو ها در طاقچه های اتاق ها و مکان های قابل دسترس کودکان و نیز عدم نظارت صحیح بر لوازم گاز سوز و همچنین وجود و نگهداری از برخی گلها و گیاهانی که حساسیت زا هستند از جمله عواملی است که موجب بروز مسمومیت و حوادث ناگوار می شود.

این کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو همچنین در خصوص نحوه  نگهداری برخی مواد از جمله آفت کش ها و حشره کش ها و نیز رنگ ها و مواد صنعتی و بهداشتی همچون سفید کننده و جوهر نمک ها در انباری ها و حمام ها هشدار داد و افزود: با توجه به اینکه بیشتر این مسومیت ها برای کودکان و افراد زیر 5 سال اتفاق می افتد توصیه می شود به جهت پیشگری از این حوادث نا گوار حتما این مواد دور از دسترس کودکان و در طبقه های فوقانی کابینت ها نگهداری شود؛ قرص ها ودارو ها داخل جعبعه مخصوص در طبقات میانی یخجال و در محل مشخصی قرار داده شود مواد شیمیایی به هیچ عنوان در ظروفی غیر از ظروف اصلی خود همچون قوطی های مواد خوراکی و بطری های نوشیدنی نگهداری نشود و در خصوص نگه داری از گلها و گیاهان حد المقدور سعی شود به صورت آویز باشند.

وی در رابطه با مصرف دارو های مجاز و تجویز شده توسط پزشک نیز گفت: افراد باید در هنگام خرید دارو به نکاتی مهمی همچون زمان و میزان مصرف دارو دقت کنندو از استفاه دارو ها به صورت خود سرانه به شدت پرهیز کنند.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو یاد آور شد: مردم باید توجه داشته باشند که دارو را فقط از مکان های مجاز توزیع دارو یعنی دارو خانه ها تهیه کنند و از خرید دارو های دست ساز و مکمل های چاقی و لاغری و ... از فروشگا های غیر مجاز ،باشگا های ورزشی ، آریشگا های زنانه و ... خود داری کنند و در صورت نیاز به استفاده از دارو های گیاهی آنها را به صورت خام  استفاده کنند.

 وی خاطر نشان کرد: در دهه 80 استان همدان به لحاظ مسمومیت دارویی منجر به فوت  رتبه هفتم را داشته و به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در این دهه در رتبه دوم کشوری قرار داشته است.

این  کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما هشداری در خصوص مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز داد و گفت: با توجه به سردسیر بودن  استان همدان، این استان  در دهه 80 با 21.6 در رتبه ششم مسمومیت بر اثر گاز منوکسید کربن قرار گرفته است لذا مردم از مردم خواست تا هنگام نصب لوازم گاز سوز و گرمایشی دقت لازم را داشته باشند.

حنیفه در پایان اشاره ای به تمایل مردم همدان به استفاده از قرص برنج کرد و افزود:متاسفانه در شهر همدان بسیاری از مردم می خواهند برنج را برای مدت طولانی در منزل نگه داری کنند و به همین منظور از قرص برنج استفاده می کنند که این بسار اشتباه و آسیب زاست و توصه می شود که به هیچ وجه مردم در منزل از قرص برنج استفاده نکنند و نهایت برای نگه داری طولانی مدت برنج از حبه های سیر و مقداری نمک استفاده کنند.

 انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار