30. آبان 1394 - 8:38   |   کد مطلب: 8132
معاون شورای‌ فرهنگی‌ اجتماعی زنان گفت:کاهش جمیعت تنها در ایران اتفاق نیفتاده، بلکه از 70ساله پیش کاهش باروری دربین مسلمانان برنامه‌ریزی شد،خیلی از افرادبحث کاهش‌ باوری را مشکلات اقتصادی می‌داننداما حرف اول دراین مسئله بحث فرهنگ است.
کنترل جمیعت،فرهنگ زاد و ولد را خدشه‌دار کرد/محرومیت سه میلیون زوج ایرانی از پوشش‌های حمایتی ناباروری

به گزارش شبنم ها به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، سلسله نشست‌های زنان فرهیخته انقلاب اسلامی با موضوع بحران جمعیت در مجتمع فرهنگی هنری، سرچشمه برگزار شد.

اکرم حسینی، معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در این نشست اظهارداشت: جمعیت از پایه‌های قدرت هر کشوری به شمار می‌رود با وجود اینکه امروز بیشتر قدرت نرم و تکنولوژی مطرح است اما تعداد جمعیت هر کشور مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: در کشورهای سطح بالا نظیر چین، به خاطر جمعیت در قرن اخیر دارای حق وتو شد و از سوی دیگر به دلیل استفاده صحیح از جمعیت توانست اقتصاد اول را در سال 2014 در سطح جهان داشته باشد، از این رو به این نتیجه می‌رسیم که مدریت و استفاده بهینه از جمعیت بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد مخالف کثرت جمعیت هستند و دم از کیفی زدن جمعیت می‌زنند، بیان داشت: مهم این است که چه مقدار سرمایه گذاری در بحث جمعیت داشته باشیم ما به لحاظ کشور اسلامی و دارای انگیزه‌های دینی باید پشتیبان جمعیت باشیم.

حسینی ادامه داد: نرخ باروی در هر کشوری تعیین کننده رشد و کاهش جمعیت است، کارشناسان معتقدند نرخ باروری یک به دو است یعنی اگر هر زوجی دو فرزند داشته باشند جمعیت ثابت خواهد بود اگر از این تعداد کمتر باشد، جمعیت کاهش خواهدیافت و در صورتی که از دو به بالا باشد جمعیت افزایش پیدا می‌کند.

معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با بیان اینکه در زمان پهلوی اول و دوم و پس از انقلاب برنامه کاهش جمعیت در کشور ما رخ داد، گفت: در دوره اول پهلوی این برنامه موفق نبود اما در پهلوی دوم با کمک مالی سازمان ملل، برنامه‌ریزی بسیار دقیق برای کاهش جمعیت شد که این کنترل تأثیرمهمی که داشت این بود که فرهنگ زاد و ولد خدشه دار کردند اما با پیروزی انقلاب کمی رشد جمعیت داشتیم ولی با بررسی که وزارت بهداشت انجام داد به این نتیجه رسیدند که باید کنترل جمعیت داشته باشیم و تصمیم گرفتند که نرخ جمیعت را کنترل کنند. در سال 1368 مجهز شدند به اجرای برنامه کنترل جمعیت که در این بین سازمان بین‌الملل کمک‌های بسیاری را به این برنامه اختصاص داد به طوری که قرار بود بحث کنترل جمعیت در 25 سال طی شود اما این مدرت برنامه به نتیجه قابل قبول رسید.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب 17 بار در خصوص بحران جمیعت و خطراتی که به وجود می‌آورند توصیه کرده‌اند.

حسینی ادامه داد: کشور ما از لحاظ فکر و نوآوری، منابع و معادن، هوش و نخبه‌گری غنی است ما یک صدم جمعیت جهان هستیم و 32 برابر سهمیه داریم اما در کشور ما سه برابر دیگر کشورها عقیم سازی صورت می‌گیرد و همچنین 60 درصد زایمان‌ها به روش سزارین است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی 85 درصد زایمان‌ها به صورت طبیعی است که این نوع زایمان برای آنها نوعی عرضه، کلاس و توانمندی به شمار می‌رود اما در کشور ما سزارین به فرهنگ تبدیل شده است و افرادی که پول دار، با کلاس هستند این زایمان را انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد ما سه میلیون زوج نابارور داریم که هیچ خدمتی در بحث بارور کردن آنها ارائه نمی‌شود (ضعف بیمه‌ها) .

حسینی ادامه داد: کاهش جمیعت تنها در ایران اتفاق نیفتاده است بلکه از 70 ساله پیش کاهش باروری خصوصا در بین مسلمانان برنامه ریزی شد ما کشوری هستیم که دغدغه فرهنگی داریم اما گام‌های بد فرهنگی بر می‌داریم، خیلی از افراد بحث کاهش باوری را مشکلات اقتصادی می‌دانند اما حرف اول در این مسئله بحث فرهنگ است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار