1. مرداد 1399 - 11:56   |   کد مطلب: 8172
یک جامعه‌شناس بیان کرد:
نباید به آسیب‌ها برچسب زنانه زد
یک جامعه‌شناس گفت: نبود فضای مناسب برای زندگی در جامعه، بی‌کاری، کم‌رنگ شدن ارزش‌ها و هنجارها و فقر از عوامل بروز و بالا رفتن آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
نباید به آسیب‌ها برچسب زنانه زد

به گزارش شبنم ها به نقل از خبرنگار حورا، آسیب‎های اجتماعی هر روز در حال افزایش است  و زنان که قشر آسیب‌پذیرتری نسبت به مردان هستند از این قافله عقب نمانده‌اند، اگرچه هنوز آسیب‌ها در میان مردان بیشتر است اما افزایش سریع این موضوع در میان زنان نگران‌کننده است. اما این نکته که آسیب‌ها را زنانه یا مردانه کنیم شاید چندان درست نباشد.

به هر روی آسیب، آسیب است و زنان و مردان آسیب‌دیده اگرچه خود قربانی وضعیت زندگی خود هستند اما هر یک به نوبه‌ی خود، جامعه را دچار نابسامانی و تزلزل می‌کنند. بنابراین هر چند شرایط آسیب هایی زنان و مردان و مقیاس مشکلاتی که آنها در محیط پیرامونی خود ایجاد می کنند تفاوت های بسیاری دارد ولی هر کدام از یک جنس هستند؛ چه از منظر اعتیاد به آن بنگریم و چه از منظر خیابان خوابی و یا موارد دیگر.

بنابراین جنسیت بخشی به آسیب های اجتماعی راهکار درمان آن نیست، البته تفکیک می تواند به راهکاری درست منجر شود ولی اینکه همواره به دنبال این باشیم که بگوییم زنان محور آسیب های اجتماعی هستند شاید بدور از انصاف باشد.

مینا ترکاشوند با بررسی که نسبت به این وضعیت داشته است معقتد است که پدیده آسیب های اجتماعی در ایران فارغ از جنسیت رو به رشد است و این موضوعی نگران کننده است که تفکیک جنسیتی نیز به حل آن کمکی نخواهد کرد.

به گفته‎ این جامعه‌شناس از آن‌جایی که زنان دارای نقش بسیار حساسی در جامعه هستند به همین دلیل مشکلات آن‌ها بیش‌تر به چشم می‌آید و جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر زنان در جامعه‌ای که نقش مادری دارند فاسد شوند تمام خانواده و در نتیجه جامعه فاسد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: آسیب‌های اجتماعی، آسیب است و زنانه و مردانه ندارد اما به‌واسطه سن و جنس، انواع مختلف دارد. برای نمونه زنانی که قاچاق می‌کنند باید دارای سن خاصی باشند اما برای مردان این‌گونه نیست و یا زنانی که دست به جنایت می‌زنند از وسایل و شیوه‌هایی استفاه می‌کنند که کاملا با روش‌های مردانه متفاوت است.

به‌نظر می‌رسد آسیب‌های اجتماعی با برچسبی زنانه یا مردانه چندان درست نباشد و این مسئله تنها می‌تواند در آمار به کار بیاید و نه جای دیگر.

بنابراین باید فارغ از نگرشی جنسیتی به این بیاندیشیم که افزایش چه مسائلی موجب گره های موجود شده است، این استاد جامعه شناس نبود فضای مناسب برای زندگی در جامعه، بیکاری، کم‌رنگ شدن ارزش‌ها و هنجارها و فقر را از عوامل بروز و بالا رفتن آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌داند.

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: فقر در مسئله‌ی آسیب‌ها بسیار مهم و تعیین‌کننده است. جیب مردم هر روز از روز پیش خالی‌تر است و همه‌ی این‌ها به مسائل سیاسی و محدودیت‌هایی که تحریم‌ها به‌وجود آورده‌اند مربوط است.

به گفته ترکاشوند هر فرد در جامعه داری خط تعادلی است که اگر مشکلات جامعه مانند بی‌کاری، فقر، طلاق و... او را احاطه کند این تعادل به‌هم می‌خورد که مسبب ناهنجاری‌های گوناگون می‌شود.

ایجاد شغل یکی از روش‌های بازدارنده فقر و فحشا

از آن‌جا که فقر همواره عامل اساسی و مهم در سوق‌دادن افراد به سمت آسیب‌های اجتماعی است، شاید با ریشه‌کن شدنش بتوان تااندازه‌ای از گسترش آن‌ها جلوگیری کرد.

این جامعه‌شناس یکی از روش‌های بازدارنده فقر و فحشا را تولید شغل دانست و گفت: بیکاری و نبود شغل عامل مهمی در ازدیاد آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

امروز ما 10 میلیون جوان آماده ازدواج داریم که نمی‌توانند ازدواج کنند، ما باید به فکر آینده‌ی جوانان‌مان باشیم، اگر کار تولید شود آمار ازدواج بالا می‌رود و این خود مشکلات زیادی را حل می‌کند.

ترکاشوند از موضوع دیگری نیز سخن گفت که اگرچه موضوع تازه‌ای نیست اما نگران‌کننده است. 

وی هم‌چنین ادامه داد: شادکردن و شاد بودن جامعه موجب پیشرفت و توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و خانوادگی جامعه می‌شود و  از بسیاری مسائل و بروز انواع آسیب‌های جامعه، جرم و بزه‌کاری، طلاق، نابسامانی خانوادگی و سایر مسائل جلوگیری می‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار