24. فروردين 1399 - 10:33   |   کد مطلب: 8200
فاصله بلوغ تا یائسگی بانوان در سلامت و طول عمر آنها موثر است.
 سلامت و طول عمر بانوان را با این فرمول‌ها تضمین کنید
 به گزارش شبنم ها، فریده موحد متخصص زنان و زایمان در گفتگو با  خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران  با اشاره به اینکه فاصله بلوغ و آغاز تغییرات هورمونی تا یائسگی در سلامت و طول عمر آنها موثر است. اظهار کرد: تومورهای بدخیم تخمدان یکی از مهم‌ترین مسائل سلامت بانوان است. 
در این عارضه و بیماری هر چه بانوان زودتر به بلوغ برسند و زمان تغییرات هورمونی آنها زودتر آغاز و دیرتر یائسه شوند به دلیل اینکه زمان و تعداد تخمک‌گذاری آنها بیشتر است به طبع بیشتر در معرض بیماری‌های سرطان و تومورهای بدخیم قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: فاکتورهای مختلفی شامل سن بالا، سابقه ناباروری، داروهای تحریک تخمک‌گذاری، بلوغ زودرس و پایین‌تر از 8 سالگی و یا قبل از 12 سالگی، یائسگی در سن بالای 55 سالگی در شیوع تومورهای تخمدان به ویژه نوع بدخیم آن موثر است. 
 
موحد تصریح کرد: تغذیه در پیشگیری کیست تخمدان نقش چندان مهمی ندارد اما در خصوص تومورهای بدخیم تخمدان تا حدودی رژیم‌های چربی نقش دارد. 
 
این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: استفاده از پودر پالک که در گذشته در دستکش‌های جراحی وجود داشت، رژیم‌ غذایی پرچربی، مصرف گالاکتور، سن زودرس بلوغ و سن بالای یائسگی در بروز ‌سرطان‌های تخمدان موثر است. 
 
وی ادامه داد: هر چه بانوان تخمک‌گذاری متعدد داشته باشند، زمان تغییرات هورمونی بیشتر شود و یا هنگام تخمک‌گذاری دچار تغییرات و جهش ژنتیکی شوند در شیوع وبروز سرطان‌های تخمدان موثر است. 
 
موحد توصیه کرد: مصرف قرص ضد بارداری و جلوگیری از بارداری به دلیل اینکه از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند و بستن لوله‌ها در پیشگیری از سرطان تخمدان موثر است. 
 
راز شیردهی مادران و سلامت تخمدان 
این متخصص زنان و زایمان در پایان گفت: در زمان بارداری و شیردهی تخمک‌گذاری متوقف و یا کمتر تخمک‌گذاری می‌شود پس هر چه تعداد زایمان بیشتر باشد تخمدان سلامت‌تر خواهد بود. 
 
مادرانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند به دلیل اینکه در زمان شیردهی تخمک‌گذاری متوقف و یا کمتر می‌شود تخمدان‌های آنها سالم‌تر خواهد ماند. 
 
رژیم مشخص مواد غذایی کم‌چرب، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، پیاده روی، ورزش، داشتن فرزند به عنوان اثر محافظتی ، تعداد فرزندان و زایمان از بروز سرطان تخمدان جلوگیری می‌کند. 
 
انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار