23. دى 1394 - 20:43   |   کد مطلب: 8818
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از برگزاری كلاسهاي آمادگي براي زايمان یک میلیون نفر از زنان کشور تا کنون خبر داد.

به گزارش شبنم ها به نقل از شفا انلاین، دکتر اسماعیل مطلق گفت: اين كلاسها 8 جلسه هستند كه از 20 هفته بارداري آغاز و تا 37 هفته بارداری به پايان مي رسد. هر جلسه 90 دقيقه است در هرجلسه مطالب تئوري، ورزش، تن آرامي، تكنيك تنفس و ماساژ آموزش داده مي شود.

دکتر مطلق در ادامه گفت: مطالب تئوري عبارتند از : بهداشت فردي با تاكيد بر آناتومي و فيزيولوژي، تغذيه دوران بارداري، سلامت روان و بهداشت رواني، آموزش علائم هشدار، انتخاب روش مناسب زايمان و برنامه ريزي براي زايمان، روشهاي كاهش درد زايمان، مراحل زايمان، مراقبتهاي پس از زايمان، شيردهي، بهداشت نوزاد
وی گفت: اين آموزشها به مادر كمك مي كند تا آگاهانه در خصوص انتخاب روش زايمان تصميم بگيرد و بهترين روش زايمان با كمترين عوارض براي خود و نوزادش را انتخاب كند. انتخاب آگاهانه زايمان طبيعي سبب پذيرش و كنترل درد زايمان مي شود. مادر مي تواند با انتخاب خود روش بي دردي يا كم دردي را انتخاب كند.
دکتر مطلق ادامه داد: اين دوره آموزشي در دو جلسه براي همسران نيز برگزار مي شود همچنين مادر مي تواند به دلخواه خود يك همراه را در 8 جلسه كلاس به همراه بياورد.
وی هدف نهايي اين كلاسها را بهبود سبک زندگی در بارداری، حين زايمان و تولد نوزاد است که بر پايه حفظ حقوق طبيعی و سلامت مادر و جنين استوار دانست.
به گفته دکتر مطلق بارداري و زايمان يك فرآيند طبيعي و فيزيولوژيك است كه يك خانم در زندگي آن را تجربه مي كند. در اين دوران تغييراتي در ساختار جسمي و رواني مادر رخ مي دهد كه مادر بايد از آنها اطلاع داشته باشد و تحت حمايت قرار گيرد.
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه با بیان اینکه عدم آگاهی و ترس از ناشناخته های دوران بارداری باعث ايجاد اضطراب مي شود ، گفت: ترس و اضطراب حس نگرانی به مغز داده و سبب افزايش ترشح هورمونهای استرس مي شود و در نتيجه منجر به زايمان زودرس يا حتی عدم پيشرفت زايمان مي شود و اين موارد منجر به مداخلات پزشکی غير ضروري مي شود.
 دکتر مطلق افزود: در تمام كشورهاي توسعه يافته دنيا، امروزه اعتقاد بر اين است كه از ميزان مداخلات پزشكي در حين بارداري و زايمان كاسته شود و  توانمندسازی مادران باردار و خانواده های آنها با فراهم نمودن شرايط برگزاری كلاسهاي آمادگي دوران بارداري مي تواند راه حل مناسبي براي اين معضل باشد. از اين رو مراقبتهاي دوران بارداري به انجام معاينه، آزمايش و سونوگرافي ختم نمي شود.
وی  گفت: آموزشها به مادر كمك مي كند تا بارداري سالم تر و با عارضه كمتري داشته باشد ضمن اينکه مادر باردار با کسب مهارت خود مراقبتی، مديريت ذهن و جسم قادر خواهد شد تا از رهايش پويای جسمی و روانی برخوردار شود. همچنين با ذهنيت مثبتی که از درد زايمان کسب خواهد کرد، نگراني هاي وي در بارداري كاهش يافته و مي تواند در مهمترين تجربه زندگی خود نقشی فعال داشته باشد.
دکتر مطلق در ادامه گفت: مادر مي تواند در هنگام زايمان دردهاي حاصل از انقباضات رحمی را از طريق تمرين هاي تنفسي و تن آرامي به طور ارادي كنترل كند. آموزش تمرينهای اسكلتي - عضلانی، تكنيك صحيح  تنفس، تن آرامي، تمرکز و اصلاح وضعيت به مادر کمک مي کند تا دوران بارداری و مراحل مختلف ليبر را با کمترين عوارض سپری کند.
بنابر اعلام دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت محل برگزاري این کلاسها مراكز بهداشتي درماني، بيمارستانها، مراكز مشاوره خدمات مامايي است و توسط ماماهاي آموزش ديده در خصوص آمادگي براي زايمان آموزش داده می شود . زمان شروع برنامه در بيمارستانها و مراكز مشاوره مامايي از سال 1387و در مراكز بهداشتي درماني از دي ماه سال 1393 است و مادران از هفته 20 بارداري مي توانند به يكي از اين مراكز براي شركت در كلاس مراجعه كنند.
انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار