1. بهمن 1394 - 15:51   |   کد مطلب: 8931
کارگردان فیلم سینمایی به یاد ماندنی 'سفیر' صبح روز پنجشنبه در 71سالگی درگذشت.

به گزارش شبنم ها به نقل از ایرنا، فریبرز صالح که در سال های اخیر در شهرهای شمالی کشور اقامت گزیده بود، در سفری که اخیرا به پایتخت داشت، به خاطر آلودگی هوا در بیمارستانی در تهران بستری شده بود.
صالح نخستین فیلم سینمایی خود را با عنوان سفیر در سال 1361 ساخت که به بیان روزهای پایانی زندگی قیس بن مسهر نامه رسان امام حسین(ع) پرداخته بود. قیس که نقش وی با بازی درخشان فرامرز قریبیان همراه شد، چند روز قبل از واقعه عاشورا به دست نیروهای عبیدالله بن زیاد دستگیر و پس از آن که حاضر به افشای نام گیرندگان نامه و اظهار برائت از امام سوم شیعیان نشد، از روی عمارت حکومتی به پایین انداخته شد و به شهاتد رسید.
این فیلم، اولین اثر ایرانی مطرح درباره حواشی واقعه کربلاست که با استقبال چشمگیری از سوی بینندگان سینما و تلویزیون دولتی ایران روبرو شد.
صالح پیش از این در فیلم های کشتی نوح (1347)در مقام بازیگری شرکت کرد و مدرک دانشگاهی خود در رشته سینما را در سال 1349 از انگلستان اخذ کرده بود.
مرگ پلنگ(1368) و شیخ مفید(1374) دیگر فیلم های این کارگردان هستند که توفیق فیلم نخست وی را کسب نکردند.
وی در سال های اخیر نیز بار دیگر قصد رجوع به موضوع عاشورا را کرد و فیلمنامه 'روز بعد' با موضوع زندگی 'زهیر بن قین' را نوشت. وی معتقد بود اگر امکانات ساخت این فیلم مهیا شود به مراتب موفق تر از سفیر خواهد بود.
شخصیت اصلی این فیلمنامه 'زهیر بن قیم' یکی از مخالفین امام حسین(ع) است که در کربلا به امام پیوسته و به شهادت رسید.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار