6. اسفند 1394 - 11:55   |   کد مطلب: 9518
معاون بهداشت با اشاره به مجهز شدن 355 مرکز بهداشت به کلاس های آمادگی زایمان و آموزش به مادران، گفت: تاکنون 36 هزار مادر باردار در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کرده اند.
تجهیز 355 مرکز بهداشت به کلاس های آمادگی زایمان و آموزش به مادران باردار/ شرکت 36 هزار مادر باردار در این کلاس ها

به گزارش شبنم ها به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر سیاری یکی از اهداف وزارت بهداشت را ترويج زايمان طبيعي و ايمن بیان کرد و گفت: در اين راستا برنامه هاي كلاس هاي آمادگي زايمان و بيمارستان هاي دوستدار مادر از سال 87 به معاونت بهداشت و درمان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ابلاغ شده و تاكنون در حال اجراست. 

معاون بهداشت، توانمند سازي مادران براي انتخاب روش زايمان ايمن را یکی از اهداف برگزاری کلاس های آمادگی زایمان بیان کرد و افزود:  كاهش ترس از درد زايمان، آگاهي به مادران، انجام ورزشهاي خاص دوران بارداري و خوشايند سازي دوران بارداري و زايمان و در نهايت كاهش سزارين هاي غير ضروري از دیگر اهداف برگزاری این کلاس ها است.

به گفته دکتر سیاری، تدوين كتاب آموزشي براي مادران و آموزش دهندگان، تهيه استانداردهاي خدمت، فضاي فيزيكي، محتواي آموزشي و تهيه چك ليست پايش كلاسها در اداره سلامت مادران از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری کلاس های آمادگی زایمان است.

وی با اشاره به این که كلاسهاي آمادگي براي زايمان از هفته 20 تا هفته 37 بارداري براي مادران طي 8 جلسه90 دقيقه اي برگزار مي شود، افزود: در این کلاس ها بهداشت فردي، تغذيه، سلامت روان، علائم هشدار، مراحل زايمان، روش مناسب زايمان، شيردهي، مراقبت از نوزاد و بهداشت پس از زايمان آموزش داده مي شود.

دکتر سیاری افزود: همچنین در این کلاس ها ورزشهاي بارداري، اصلاح وضعيت و تن آرامي، به منظور كاهش ترس از درد زايمان، تقويت عضلات و پيشگيري از صدمه به عضلات كف لگن، براي مادر انجام مي شود.

به گفته وی، دو جلسه آموزشي براي پدر در نظر گرفته شده است كه در صورت فضاي مناسب بيمارستان، پدر مي تواند به عنوان همراه مادر در بيمارستان حضور داشته باشد.

معاون بهداشت با اشاره به تاثیر گذاری كلاسهاي آمادگي زايمان، ابلاغ سياستهاي جديد جمعيت، ترویج زایمان طبیعی با رویکرد علمی مبتنی بر شواهد در راستاي افزايش نرخ باروري اداره سلامت مادران، افزود: در این راستا دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس اقدام به تعميم برنامه كلاسهاي آمادگي زايمان در مراكز بهداشتي درماني حوزه بهداشت از سال 1393 کرده است.

دکتر سیاری با تاکید بر تجهيز حداقل يك مركز بهداشتي شهري در هر شهرستان و آموزش به ماماها توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزود: در این راستا اگر كمبود فضاي فيزيكي و نيروي انساني وجود داشت، دانشگاه ها می توانند اقدام به خريد خدمت کنند.

معاون بهداشت با اشاره به تجهیز 355 مرکز بهداشت به کلاس های آمادگی زایمان و آموزش به مادران، گفت: تا کنون 75 کارگاه آموزشی برای ماماها برگزار شده است که در این راستا حدود 1500 ماما آموزش های لازم را در این زمینه دیده اند.

دکتر سیاری افزود: در این راستا 132 تفاهم نامه با بخش خصوصی منعقد شده است و 303 کلاس آموزشی مادران مورد پایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که 36 هزار مادر باردار در کلاس ها شرکت کرده اند، افزود: از اين تعداد 17 هزار و 550 مادر به زمان زايمان رسيدند كه زايمان 82 درصد از مادران آموزش ديده به روش طبيعي انجام شده است.

دکتر سیاری در پایان گفت: با توجه به سابقه آموزش ها در حوزه درمان و اطلاعات يك ساله حوزه بهداشت تاثير آموزشها بر مادران به منظور انتخاب روش ايمن زايمان و فرهنگ سازي و رضايت مندي موثر و مشهود است و مي تواند در كاهش سزارين هاي غير ضروري موثر باشد

دیدگاه شما

آخرین اخبار