27. تير 1399 - 11:52   |   کد مطلب: 9595
زهرا (علیهاالسلام) یک تنه دوازده گام به تعداد تمامی ائمه علیهم‌السلام برداشت و با گام‌های پر صلابتش زمینه را برای همه‌ی آنان فراهم ساخت.
کتابی از جنس زمان‌شناسی حضرت زهرا(س)

به گزارش شبنم ها به نقل از پایگاه اینترنتی بسیج جامعه زنان کشور، مدت‌ها بود که دلمشغولی دلچسب و پر مسئولیتی پیدا کرد بودم. ذهنم درگیر موضوعی شده بود که به این سادگی‌ها نمی‌توانستم برایش پاسخی پیدا کنم.

در پی یافتن یک راه جدید برای شناساندن چهره معصوم و فعال حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی زنان جامعه بودم. چند جا رفته بودم و صحبت کرده بودم اما به نتیجه رضایت‌بخش نبود. یکی می‌گفت خودت اینقدر باید مطالعه داشته باشی که بتوانی چهره ایشان را درست ترسیم کنی و دیگری در پی منصرف کردنم گفت بعضی‌ها سال‌ها زحمت کشیدند اما به نتیجه نرسیدند، تو چطور می‌خواهی سریع به نتیجه برسی!

آن روز، زمان جلسه را مشخص کرده‌بودند و من بی‌خبر از اتفاقی که قرار است بیفتد، در جلسه حضور پیدا کردم. جلسه با مدیر مجموعه‌ای فرهنگی بود که نظرات مختلفی برای گسترش کارهای فرهنگی مطرح شد، تا اینکه مدیر گفت: «برای معرفی حضرت زهرا(س) بهترین کار، معرفی کتاب و اگر لازم باشد، بازنویسی آن است، کتابی که سیره حضرت زهرا(س) را بیان کرده باشد!»

مشتاقانه پرسیدم: «شما کتابی می‌شناسید؟» جواب داد: «بله، کتاب« چشمه در بستر» ».

نه می‌توانستم کتاب را تصور کنم و نه حتی چنین نامی را تا آن لحظه شنیده بودم، احتمال دادم که اشتباه شنیده‌ام، به این خاطر دوباره پرسیدم: «چه کتابی؟»

لبخندی زد و گفت:«کتاب «چشمه در بستر» سیره زندگی حضرت زهرا(س) که در واقع تحلیلی از زمان‌شناسی حضرت زهرا(س) است و مسعود پورسیدآقایی آن را نوشته است و هدف آن تبیین به عنوان نیاز نسل معاصر به جای توصیف و تطبیق به جای توجیه حضرت زهرا(س) است.

اولین چاپ این کتاب در انتشارات حضور استان قم به سال 1375، صورت گرفته و پس از آن چندبار تجدید چاپ شده است. یافتن آن به هیچ وجه دشوار نیست، نسخه‌های دیجیتالی کتاب در اینترنت قابل دسترسی است، نسخه های موبایلی آن را هم به راحتی در یک جستجوی کوتاه در اینترنت می‌توان یافت.

«چشمه در بستر» کتابی است با 467 صفحه، 74 موضوع اصلی و سه ضمیمه تکمیلی است که «رسالت‌ها»؛ «شخصیت نامتناهی»؛ «اهل‌البیت»؛ «واپسین روزهای حیات پیامبر» از جمله فصل‌های آن است همچنین «حق متروک»؛ «فدک»؛ «عروج به ملکوت» و «سروده‌ها» دیگر فصل‌های کتاب را شامل می‌شود.

قلم شیوای پورسیدآقایی به عنوان نویسنده کتاب، از همان مقدمه مشخص است: «من می خواهم از این بی کرانِ بلندِ بی نهایت، سطری بنویسم. آیا توانی هست؟ من می خواهم به عشق نوشیدن قطره ای از جام ولایش و برگرفتن نَمی از یَمِ وجودش جلوه ای از جلوات و شمّه ای از مَلکاتش را بنگارم... [اما] چگونه می توان سوزش شمع، خیزش موج، خروش طوفان، غرّش رعد، صلابت کوه، ریزش باران، صبوری سرو، و ایستادگی نخل را نوشت؟»

اما سبک نوشتاری کتاب بسیار علمی و همراه با ذکر منابع دقیق است به طوری‌که 1311 پاورقی در این کتاب ثبت شده است ولی پیشنهادم این است که اگر قصد دارید کتاب را بخوانید، از مقدمه مولف شروع نکنید، چراکه تا «چشمه در بستر» را نخوانده باشید نمی‌توانید متوجه دل‌نامه‌های پورسیدآقایی در سطر به سطر مقدمه بشوید: «من از ديرباز مشتاق قلم زدن در اين وادى بودم، اما، هر بار اشك ها راه را مى‌بست و سيلاب‌ها، مشق‌ها را مى‌شست و نفَس‌ها را به شماره مى‌انداخت. تا اين بار كه در روز تولد زهرا«عليهاالسلام»، بر سر راه اين همه- با خون دل- سدى كشيدم و به عشق تولد دوباره‌ى خودم، قلم به سراغم آمد.»

در بخشی از کتاب آمده است: گام‌های زهرا، برداشت شده از آیه‌ی قرآن (و اذا استسقی موسی لقومه فقلنا اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا قد علم کل أناس مشربهم...) است.

خداوند به موسی می‌فرماید: عصایت را به سنگ بزن و او می‌زند و دوازده چشمه جاری می‌شود هم برای بنی‌اسراییل حجت است و نیز هر کدامش برای جماعتی از آنان کافی.

زهرا(علیهاالسلام) یک تنه دوازده گام به تعداد تمامی ائمه علیهم‌السلام برداشت و با گام‌های پر صلابتش زمینه را برای همه‌ی آنان فراهم ساخت. هر کدام از اقدامات او مثل یک چشمه است، تا انسان های آزاده‌ای که به دور از تعصب‌اند، بتوانند در آن خود را به طهارت و تطهیری برسانند «السلام‌علیها یوم ولدت و یوم استشهدت و یوم تبعث حیا».

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار