20. اسفند 1394 - 9:04   |   کد مطلب: 9719
مشاور امور بانوان وزیر کشور گفت: چالش دیگر حوزه بانوان وزارت کشور، نگاه حاشیه‌ای مسئولان به حوزه بانوان در صف و ستاد بود. ما به سمت جریان‌سازی و ایجاد تغییر نگرش در مسئولین و بازتعریف شرح وظایف جدید برای دفاتر استانی رفتیم و تلاش کردیم مأموریت‌های جدیدی تعریف کنیم که به این دفاتر، هویتی مؤثر در فضای استان می‌داد.
چالش‌هایی که دفتر امور بانوان وزارت کشور با آن‌ها روبه‌رو بود

به گزارش شبنم ها به نقل از مهرخانه،، ما برنامه‌هایمان را براساس شناسایی 11 چالش اساسی تنظیم کردیم، و در نظر گرفتیم که چه مشکلاتی وجود دارد و براساس آن راهبردها، برنامه‌ها و اقدامات را طراحی کردیم. یکی از مسایل جدی دفتر امور بانوان، هم‌سونبودن برخی از وظایف این حوزه، با مأموریت‌های حوزه زنان بود.

  نشست مدیران کل دفاتر امور بانوان سراسر کشور امروز در استانداری تهران برگزار شد.

فهیمه فرهمندپور، مشاور امور بانوان وزیر کشور یکی از سخنرانان این نشست بود. او با اشاره به گزارش 27 ماه فعالیت دفتر امور بانوان وزارت کشور گفت: ما برنامه‌هایمان را براساس شناسایی 11 چالش اساسی تنظیم کردیم و در نظر گرفتیم که چه مشکلاتی وجود دارد و براساس آن راهبردها، برنامه‌ها و اقدامات را طراحی کردیم. یکی از مسایل جدی دفتر امور بانوان، هم‌سونبودن برخی از وظایف این حوزه با مأموریت‌های حوزه زنان بود. ما در شرح وظایف دفتر بازنگری و رویکردهای مدیریتی را تبیین کردیم. دفتر امور بانوان وزارت کشور هم وارد فعالیت‌های اجرایی شده بود و ما گذر از فعالیت‌های اجرایی به سمت راهبردها، نظارت و تسهیل‌گری را در دستورکار قرار دادیم.

نگاه حاشیه‌ای مسئولان به حوزه بانوان در صف و ستاد
او افزود: چالش دیگر حوزه بانوان وزارت کشور، نگاه حاشیه‌ای مسئولان به حوزه بانوان در صف و ستاد بود. ما به سمت جریان‌سازی و ایجاد تغییر نگرش در مسئولین و بازتعریف شرح وظایف جدید برای دفاتر استانی رفتیم و تلاش کردیم مأموریت‌های جدیدی تعریف کنیم که به این دفاتر، هویتی مؤثر در فضای استان می‌داد. مثلاً عضویت رسمی مدیران امور بانوان استانداری‌ها در شورای رسمی مبارزه با موادمخدر استان، یا ایفای نقش به‌عنوان متناظر مرجع ملی حقوق کودک در سطح استانی؛ به‌طوری‌که امروز حوزه‌های بانوان استان‌ها، دستاوردهای چشم‌گیری در حوزه کودک دارند. مأموریت نظارت بر روند اجرایی تفاهم‌نامه‌های معاونت زنان با دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها نیز اتفاق افتاد.

فقدان انسجام در دفاتر امور بانوان در سطح ستاد و صف
مشاور امور بانوان وزیر کشور خاطرنشان کرد: چالش سوم ما فقدان انسجام در دفاتر امور بانوان در سطح ستاد و صف بود. امروز یکی از دوره‌های بی‌نظیر در انسجام و همراهی ستاد و صف در حوزه بانوان را داریم. در حدود 23 ماه، 34 سفر به استان‌ها داشتم و 273 اقدام در این سفرها انجام دادم. ما با همراهی 31 مدیر در استان‌ها تا حد بسیار زیادی این چالش را برطرف کردیم. همچنین تقویت و توسعه نظام اطلاعات مدیریتی هم صورت گرفت. چالش بعدی ضعف ساختار حوزه بانوان در ستاد و صف بود. جایی‌که امروز ایستاده‌ایم، بسیار قوی‌تر از دو سال پیش است، به‌خصوص در بازنگری اخیر در ساختار و تشکیلات استانداری‌ها؛ درحالی‌که قرار بود این ساختار حذف یا ادغام شود، اما حفظ شد و حتی ارتقای بسیار خوبی پیدا کرد. قبلاً فقط 10 استان معاون مدیرکل داشتند، اما الان برای هر 31 استان، این پست دیده شده است.

ضعف دانش تخصصی و عمومی کارکنان وزارت کشور در حوزه زنان
فرهمندپور اظهار داشت: چالش پنجم ضعف دانش تخصصی و عمومی کارکنان وزارت کشور در حوزه زنان بود و ما نیاز به توسعه آموزش‌های مورد نیاز کارکنان داشتیم. موافقت‌نامه طرح ارتقای دانش مدیریتی، نقطه‌عطف تمام اقداماتی بود که تاکنون انجام شده است و امیدواریم در سال 95 اجرایی شود. چالش بعدی سابقه تعارض‌های مستمر بین امور زنان ریاست‌جمهوری با وزرات کشور در دوره‌های قبل بود؛ درحالی‌که اکنون در این زمینه مشکلی وجود ندارد و ما با آرامش بسیار با هم کار می‌کنیم.

فقدان ارتباط بهینه با بخش‌های مختلف وزرات کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی
او چالش هفتم را فقدان ارتباط بهینه با بخش‌های مختلف وزرات کشور و سایر دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: برنامه‌ریزی وسیعی برای این کار انجام شده است. در جریان برنامه ششم توسعه نیز فرصت فراهم شد تا با برخی از معاونت‌ها که قبلاً کار نزدیکی انجام نداده بودیم، مثل معاونت سیاسی یا امنیتی، همکاری کنیم. چالش بعدی ضعف پشتوانه علمی در تصمیم‌گیری‌ها و ارتباط با مراکز علمی بود که طی این سال‌ها در این زمینه بسیار تلاش کردیم. مسأله دیگر، استفاده غیرکارآمد از نهادهای مدنی و ظرفیت مردمی بود که در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

ضعف اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها
مشاور امور بانوان وزیر کشور بیان داشت: مشکل دیگر ما ضعف اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها و عدم انتقال فعالیت‌های این حوزه بود که در این زمینه اقدامات جدی انجام دادیم، اما هنوز جای کار در این زمینه وجود دارد. چالش بعدی فقدان برنامه‌ریزی برای حضور در حوزه بین‌الملل بود که اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.

باید تکلیف بودجه این بخش در ردیف بودجه استان‌داری مشخص شود
فرهمندپور در خصوص اعتبارات دستگاه‌ها گفت: در وزارت کشور هم مشکل اعتبار داریم. در ستاد وزارت کشور ردیف مشخصی برای حوزه زنان نداریم. برخی از شاخص‌های تحول اجتماعی که ردیف بودجه خوبی دارند، مرتبط با حوزه زنان هستند، اما نتوانستیم یک ریال از بودجه این حوزه دریافت کنیم. همین اتفاق در استان‌ها هم می‌افتد. باید تکلیف بودجه این بخش در ردیف بودجه استان‌داری مشخص شود و از خانم‌ مولاوردی می‌خواهیم اطلاعات به‌موقع و شفاف از بودجه‌های ابلاغی به ما داده شود. در بحث تفاهم‌نامه‌ها نیز نظارت در استان‌ها باید از طریق ستاد آن دستگاه به برش‌های استانی داده شود و هم‌چنانی که بودجه ابلاغ می‌شود، ضریبی از بودجه تفاهم‌نامه هم باید در اختیار ناظر قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار