29. ارديبهشت 1399 - 20:14   |   کد مطلب: 10159
در گفت‌وگو با یک جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح شد؛
عوارض و آسیب‌های خطرناک مصرف قلیان در زنان و مادران باردار
متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه کم وزنی نوزاد، سقط جنین، زایمان زودرس، شکل نگرفتن روده، لب شکری و شکاف کام از عوارض مصرف دخانیات در زنان است، گفت: اختلالات اندام فوقانی و تشکیل نشدن سینه، بازوی جنین یا حتی یک‌طرف جنین از دیگر تهدیدات استفاده از دخانیات توسط مادر باردار است.
قلیان کشیدن, عوارض قلیان, قلیان و بارداری ,عوارض قلیان بر جنین

به گزارش شبنم هابه نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، سوده رمضان‌پور جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان با اشاره به اینکه در فرهنگ ما سیگار کشیدن خانم‌ها به صورت گسترده رایج نبوده و یک عمل ناپسند محسوب می‌شود، گفت: اما چند صباحی است که متأسفانه شاهد تمایل بانوان به مصرف دخانیات به ویژه قلیان هستیم!

وی افزود: مصرف‌کنندگان دخانیات به ویژه بانوان، غافلند که هر پُک قلیان با 80 نخ سیگار برابری می‌کند و به‌ همین امر اثرات مخرب‌تری بر سلامت مصرف‌کننده به ویژه بانوان و بانوان باردار دارد.

رمضان‌پور در مورد اثرات قلیان و سیگار در خانم‌ها و مادران آینده گفت: دودی که  از قلیان و سیگار ناشی می‌شود، حاوی مواد سمی و خطرناک است، از منواکسید کربن گرفته تا ترکیبات سیانور، سرب و نیکوتین ... که در دراز مدت موجب آسم  و تنگی نفس می شود و در خانم‌ها، سلامت مادر را تهدید می‌کند و همچنین  موجب آسیب‌های نیز در نوزاد و جنین  می‌شود.

این متخصص زنان با اشاره به اینکه مصرف و استشمام مواد سمی دخانیات، موجب گشادشدن عروق می‌شود، گفت: همین امر اکسیژن‌رسانی به بدن مادر را دچار اشکال کرده و فرد با کمبود اکسیژن مواجه می شود.

رمضان پور ادامه داد: به‌طور متوسط، نوزاد مادر سیگاری و قلیانی نسبت به مادری که از دخانیات استفاده نمی‌کنند 200 گرم وزن کمتری دارد و هرچه مادران بیشتر از سیگار، قلیان و امثالهم استفاده کنند، این کاهش کم‌وزنی نوزاد در موقع تولد آنان بیشتر مشهود است.

این متخصص زنان در مورد خطراتی که جنین مادر معتاد به دخانیات را تهدید می‌کند، گفت: در مادران معتاد خطر محدودیت رشد جنین به  دو یا حتی سه برابر می‌رسد و موجب می‌شود زایمان‌های زودرس افزایش یابد و همچنین سقط‌جنین خود به ‌خود و جدا شدن زوددتر از موعد جفت جنین که موجب مرگ جنین می‌شود نیز از دیگر خطرات استفاده دخانیات در زنان به ویژه زنان باردار است.

وی ادامه داد: استعمال دخانیات به ویزه قلیان، خطرات بیماری مادرزادی قلبی را در جنین افزایش می‌دهد و این امر بستگی به مادر باردار دارد که در روز چقدر نخ سیگار کشیده و چند نوبت قلیان مصرف می کند.

وی با بیان اینکه اگر مادران معتاد به مواد روان‌گردان بوده یا در کنار مصرف سایر مواد مخدر و دخانی از روانگردان نیز استفاده‌کننده، احتمال اینکه روده کوچک جنین شکل نگیرد وجود دارد، اظهار داشت: لب شکنی و شکاف کام از دیگر موارد آسیب استشمام دخانیات به جنین است.

رمضان پور در ادامه افزود: حتی مادران بارداری که خود نیز سیگار نکشند ولی در برابر استشمام دود سیگار و قلیان پدر خانواده و یا در برابر دیگران قرار بگیرد بازهم لب شکری و شکاف کام جنین ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان از دیگر تهدیدات دخانیات مادر به جنین را در میکروسفالی و هیدروسفالی  دانست و گفت: اختلالات اندام فوقانی و تشکیل نشدن سینه جنین یا حتی تشکیل نشدن بازوی جنین و یا حتی ممکن است یک‌طرف جنین تشکیل نشود از دیگر تهدیدات خطر در مقابل استفاده از دخانیات مادر باردار است.

وی در پایان با دادن مژده به مادران آینده گفت: مادری که معتاد به سیگار و قلیان هستند و اگر تصمیم به بارداری دارند باید از همان دوران اوایل  بارداری دخانیات را کنار بگذارند تا با این کار خود بتوانند خطراتی که نام‌برده شد و هرلحظه جنین را تهدید می‌کند بسیار کم کند و یا حتی به صفر برساند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار