27. آبان 1399 - 14:42   |   کد مطلب: 11574
کار آفرین رشته زنبورداری با اشاره به اینکه بره موم در طب سنتی در درمان بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود، گفت: در جراحی پلاستیک نیز عصاره‌های بره موم را برای تسریع در التیام زخم و کاهش پیشرفت بافت زخمی به کار می‌برند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : فاطمه مرادحاصلی کارآفرین رشته زنبورداری با اشاره به اینکه یکی از مشتقات عسل «بره موم» است، افزود: «بَره‌موم» ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است.

وی افزود: رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد، بره موم، در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می‌شود.

مراد حاصلی با اشاره به روش تولید بره موم توسط زنبور بیان کرد: زنبور ابتدا تکه‌های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب و قطعات دهانی جدا می‌کند و سپس آنها را به کمک بزاق دهان نمناک و شکل حبه مانند به آن می‌دهد و در نهایت به وسیله آرواره‌ها و به کمک پاها حبه‌ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده و به کندو حمل می‌کند.

 

وی گفت: بره موم حاوی حدود ۵۰ درصد صمغ یا رزین گیاهان، ۳۰ درصد موم، ۱۰ درصد اسیدهای ضروری چرب، ۵ درصد گرده گل و ۵ درصد دیگر آن از ترکیبات عالی، ویتامین‌ها و عناصر معدنی مانند نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، آنادیم وسیلیس است و مقدار و نوع ترکیبات بره موم بسته به مکان، زمان جمع‌آوری و روش تولید آن متفاوت است.

 

وی به خواص دارویی بره موم اشاره کرد و افزود: این ماده خارق‌العاده خواصی شامل اثر ضد باکتریایی، ضدقارچی، ضد انگلی، آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدپوسیدگی دندان دارد.

 

این کارشناس زنبورداری ادامه داد: از دیگر خواص دارویی بره موم می‌توان عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدنی، بهبوددهنده اختلالات دهان و لثه، بی‌حس‌کننده موضعی، کاهش دهنده‌گی فشار خون، حفاظت و تقویت کبد اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری‌های عفونی استفاده شده است، گفت: در جراحی پلاستیک نیز عصاره‌های بره موم را برای تسریع در التیام زخم و کاهش پیشرفت بافت زخمی بکار می‌برد.

 

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار