13. شهريور 1395 - 18:48   |   کد مطلب: 12173
کنگر معمولی گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به‌صورت خام در سالاد استفاده میکنند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : کنگر اولین بار در اتیوپی کشت شد وبعد در نقاط مختلف دنیا گسترش پیدا کرده است. محل اصلی رویش این سبزی مدیترانه، جزایر قناری و آمریکای جنوبی است، در ایران نیزاغلب در مناطق مرطوب گرمایی رشد می کند

 

در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت و در قرن ۱۶ میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می شد. در طب سنتی اروپا، برگ های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار ( دیورتیک ) و محرک کلیه ها ، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گرفت.

کنگر انواع مختلفی شامل کنگر معمولی و کنگر فرنگی یا همان آرتیشو دارد.

باتوجه به اینکه در کشور ما مصرف کنگر معمولی رواج بیشتری داشته و شناخته ‌‌شده‌ تر است ما در اینجا به خواص این سبزی فصل می‌پردازیم.

این گیاه غنی از پتاسیم بوده، ولی از لحاظ انرژی محدود است، کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود. علاوه بر این، کنگر منبع غنی پتاسیم است. البته باتوجه به اینکه برگ‌های آن تیغ‌های ریز و تیزی دارند، هنگام پاک‌ کردن مراقب دستان خود باشید؛ پس بهتر است از دستکش استفاده کنید.

خواص درمانی

کنگر ضدعفونی کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

این گیاه و به‌خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می کند.

کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی مؤثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.

محققان معتقدند وجود ماده‌ای به نام سینارین در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود. در ضمن همین ماده به همراه ماده دیگری به نام اسید کافئیک موجود در کنگر، کبد را در برابر عفونت حفظ می کنند.

چه کسانی بهتر است کنگر نخورند؟

افرادی که ناراحتی‌های کلیوی و کبدی شدید دارند از مصرف برگ کنگر پرهیز کنند.زنان باردار و کودکان باتوجه به اینکه کنگر باعث انقباض کیسه صفرا می‌شود، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، از خوردن آن صرف‌ نظر کنند.

 

انتهای پیام/ ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار