18. آبان 1395 - 13:52   |   کد مطلب: 13462
گفتگو با دکتر ترکمان ؛ مؤلف کتاب وقتی یک فرزند داریم:
مشکلات و معضلات والدینی که یک فرزند دارند
نویسندگان این کتاب مهمترین چالشهای والدین دارای یک فرزند را بررسی کرده اند. این کتاب می تواند برای والدینی که به هر دلیلی از جمله طلاق، مرگ فرزند، مرگ پدر یا مادر و... اکنون باید به بزرگ کردن یک فرزند اقدام کنند، مفید باشد.

به گزارش شبنم همدان ؛ کتاب "وقتی فقط یک فرزند داریم: راهنمای والدین تک فرزند" نوشته محمد ترکمان، معصومه شکری و مریم موسوی توسط انتشارات چنار، در شهر همدان به چاپ رسید.

در معرفی این کتاب آمده است: به عنوان یک واقعیت، تعداد تک فرزندان در سراسر دنیا از جمله ایران در حال افزایش است. خوب یا بد، در زندگی مدرن امروزی بسیاری به داشتن تنها یک فرزند قانع هستند و وقتی مجموع شرایط را می سنجند، میدانند که داشتن فرزند بیشتر ساده نخواهد بود؛ با این حال، نگران از این هستند که تک فرزندی به نفع فرزندشان نباشد. کتاب مهمترین چالشهای والدین تک فرزندی  را با بهره گیری و استفاده از تحقیقات داخلی و خارجی، مصاحبه با خانواده ها دارای یک فرزند، و گفت و گو با افرادی که در خانواده های تک فرزند بزرگ شده اند ، بررسی کرده است. نویسندگان در کتاب حاضر کوشیده اند ،پیشنهادهایی برای تربیت تک فرزندی کارآمد و موفق ارائه دهند. این کتاب میتواند برای والدین تک فرزند، یا سایر والدینی که به هر دلیلی از جمله طلاق، مرگ فرزند و... اکنون باید به بزرگ کردن یک فرزند اقدام کنند، مفید باشد. علاوه بر والدیم روانشناسان و مددکاران که با سلامت روان افراد جامعه و خانواده های مختلف در ارتباط هستند نیز می توانند از نکات این کتاب بهره برداری کنند.

خبرنگار شبنم همدان با یکی ار مولفان کتاب « وقتی یک فرزند داریم ؛ راهنمای والدین تک فرزند» گفتگو کرده است که در ادامه می خوانیم:

محمد ترکمان استاد دانشگاه و نویسنده این کتاب در مورد انگیزه تألیف کتاب می گوید:

اولین واقعیت انکار ناپذیر جامعه این است که یک سوم خانواده های جامعه تک فرزند هستند این خود دلایل متفاوتی دارد از جمله دلایل شخصی وتوافق هایی که بین والدین صورت گرفته و یا علل ناخواسته دیگر و همین افراد و چالش هایی که دارند موجب شد ضرورت وجود چنین کتابی احساس شود.

در کتاب وقتی یک فرزند داریم به چه مسائلی پرداخته شده است؟

کتاب وقتی یک فرزند داریم شامل  7فصل است . سعی ما بر این بوده است که در طول این فصول نیازهای والدین ایرانی را که دارای یک فرزند هستند در نظر بگیریم . در این کتاب ما به  باورها و نگرشهایی که درباره تک فرزندی وجود دارد و درستی و نادرستی این باورها پرداخته ایم وبرای خانواده ها کاملاً روشن و واضح بیان کرده ایم که چه باورهایی اشتباه و نادرست است . در فصل سوم به ویژگیها و خصوصیات مراحل مختلف  رشد تک فرزندان  پرداخته ایم.  فصل چهارم این کتاب سعی کرده است با  تاکید بر معایب و مشکلات تک فرزندان خانواده ها آگاه سازیم . اینکه والدین بدانند چه مواردی باعث بروز مشکلات تک  فرزندان می شود بسیار مهم است و تعدادی از این عوامل عبارتند از : توقعات بالای والدین, محبت بیش از حد والدین , اختلاف و یارکشی والدین , بیش تیمار گری والدین ومواردیگرکه در کتاب به صرت مبسوط شرح داده شده است. در فصل پنجم راهکارهای تربیتی راعنوان کردیم  و به این موضوع پرداختیم که چگونه می توان آسیب های تک فرزندی را کاهش داد.

در فصل ششم چالش های ویژه والدین تک فرزند عنوان شده است ودر فصل  هفتم سوالات شایع والدین تک فرزندرا از زبان خود والدین تک فرزند عنوان کردیم و با والدین و کودکانی که تک فرزند بودند مصاحبه کردیم ودغدغه های آنها را مطرح کردیم این کتاب علاوه بر والدین کودکان تک فرزند می تواند مورد استفاده روانپزشکها و روانشناسان قرار گیرد

دکتر ترکمان در مورد تألیفات دیگر خود می گوید:

کتاب وقتی یک فرزند داریم و کتاب مهارت فرزند پروری ویژه والدین جوان و سازگاری بعد از طلاق از کتاب های چاپ شده من است وچند کتاب دیگر تألیف کرده ام که در دست چاپ است .

با توجه به مشکلات بسیار تک فرزندان و درک ژرفای تنهایی آنها امیدواریم تعداد این کودکان تنها در جامعه کاهش یابد

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار