28. فروردين 1396 - 14:42   |   کد مطلب: 16282
یک بانوی هنرمند و کارآفرین توانسته است با تکیه بر هنر خود و راه اندازی شرکت تعاونی آرتا و تولید صنایع دستی و پته دوزی، با ایجاد شغل برای بانوان روستایی از چندین منطقه در کشور محرومیت زدایی کند.

به گزارش شبنم همدان، بیکاری یکی از معضلات بزرگ اجتماعی و اقتصادی است که منشأ پیدایش معضلات جامعه و علل گرایش افراد به خلاف و تکدی گری می شود. در این میان بسیارند بانوانی که در اوج مشکلات اقتصادی خانواده و بحران بیکاری جامعه با ایفای نقش در مشاغل خانگی  گاه تنها  کمک هزینه یک خانوار را تأمین می کنند و  گاهی نیز همین مشاغل خانگی با کارافرینی موجب امرار معاش چندین خانواده می شوند.  در موارد  اندکی نیز هدف بسیار وسیعتر می شود و مشاغل خانگی چهره یک شهر کوچک یا روستا را تغییر می دهد و به امید مردمی تبدیل می شود که هیچ پشتوانه و درآمدی ندارند .

در این بخش با زیور سنجری ، بانوی هنر مند و  کارآفرین که در رشته پته دوزی فعال است گفتگو می کنیم. این بانوی کرمانی با  استفاده از هنر همت والای خود هدفی بزرگ را محقق کرده است.  

به عنوان اولین سوال در مورد کلمه  پَتّه و قدمکت هنر پته دوزی توضیح دهید ؟

واژه پتّه از پُتبه معنای پشم وکرک ,موی بز گرفته شده است. این هنر که نوعی رو دوزی است نقوش ذهنی هنرمند را بر روی پارچه های پشمی ترسیم می کند. در پته دوزی با سوزن و نخ نقش های بوته و ترنج و گل و .... را بر پارچه پشمی ضخیمی که عریض یا شال نامیده می شود می دوزند.  قدمت پته دوزی به دوره صفویه به بعد باز میگردد ودر دوره زندیه وقاجار هنر پته دوزی رونق زیادی پیدا می کند.

درباره پته دوزی توضیح دهید, بگویید در چه مواردی  کاربرد دارد ؟

هنرمند فعال عرصه اقتصادی بیان کرد : پته دوزی یکی از زیباترین و قدیمی ترین سوزن دوزی های ایران است  که با نخ های پشمی ظریف و رنگین انجام می شود. پته دوزی زیر مجموعه دوخت های سنتی ایران است . حدوداً120 نوع دوخت اصلی و حدود 1200دوخت زیر مجموعه دارد.  پته دوزی سوزن دوزی خاص کرمان بوده ,است بعد از قالی کرمان مهمترین هنر وصنایع دستی این شهر به شمار می رود.

وی افزود :کاربرد کارهای پته دوزی شده تقریبا نامحدود است. در هر نوع وسیله بنا به سلیقه و خلاقیت هنرمند می توان از آن استفاده کرد از جمله در  جا قرآنی,  روتختی ,کوسن ,بالش ,کناره ,انواع رومیزی کوچک وبزرگ  ,انواع عسلی گرد ,چهار گوش ,بیضی .زیر لیوانی ,زیر بشقابی ,انواع تابلو ,جای جواهرات ,کیف ,کفش ,پرده ,لباس و....... کاربرد دارد.

چه چیزی موجب شد پته دوزی را فرا بگیرید وبه دیگران آموزش دهید  ؟

زیور سنجری اذعان کرد :پته دوزی هنری بومی  است که در شهر کرمان هر دختری که به خانه بخت می رود باید برای جهیزیه خود پته داشته باشد وجهزیه هر شخص بسته به توانش بین 5 تا 25 میلیون تومان است.  البته باید بگویم کارهای پته دوزی شده برای زنان کرمان مانند طلا یک سرمایه محسوب  می شود.

وی افزود: سالهاست به این هنر مشغول هستم  و از دهه 50 کار پته دوزی وقالی بافی  انجام می دادم اما در 1370 این هنر با رکود مواجه شد ولی مجدداً از سال 82 و83 رونق گرفت اما  از سال 88 با ثبت شرکت آرتا به صورت رسمی  شروع به آموزش وتولید این هنر اصیل ایرانی کردم .

تا کنون هنر خود را به چند نفر آموزش داده اید و آیا کار پته دوزی می تواند مخارج یک خانوار را تامین نماید؟

بانوی کار افرین اظهار کرد :شرکت تعاونی صنایع دستی پته آرتا تا کنون به 3000 نفر به صورت رسمی با و با مدرک  حرفه ای آموزش داده است. هنرمندان اگر  به صورت پیوسته کار انجام دهند می توانند  با درآمد آن هزینه های یک خانوار را تامین کنند  اما اکثراً به عنوان درآمد کمکی از آن استفاده می کنند.

 

تعاونی شرکت ارتا بیشتر در چه مناطقی فعالیت دارد وتا چه حد موثر بوده است ؟

زیور سنجری پاسخ داد: تقریباً 70 درصد دوزنده های پته شرکت ما ساکن روستا هستند.  منطقه جنوب کرمان محرومترین و فقیرترین منطقه کشور است که کمیته امداد هم به این مسئله اذعان دارد . ما با اموزش به زنان و دختران این منطقه بحث کمک و درآمد زایی به خانواده ها را پیگیری می کنیم .

وی در ادامه اذعان کرد :عمق فاجعه و محرومیت مردم  در این مناطق آن قدر زیاد است که انجام این کارها پاسخگو نیست و با توجه به بافت فرهنگی منطقه بانوان کمتر در مشاغل آزاد و دولتی فعال هستند و اکثراً در گلخانه های سر پوشیده مشغول به کار هستند به جهت خطر  شیوع سرطان به واسطه تماس مستقیم با سموم و گازهای گلخانه ای بسیار زیاد است ما تلاش کردیم بانوان را از گلخانه ها به خانه وتولید در منازل سوق دهیم به حول و قوه الهی  تا حدودی موفق بود ه ایم .

 

از دید شما به عنوان یک بانوی هنرمند و کارآفرین اموزش صنایع دستی چه تاثیری در محرومیت زدایی این مناطق دارد ؟

زیور سنجری پاسخ داد :آموزش اگر به همراه بازاریابی برای فروش کالا باشد بسیار خوب و موفق است. تقریبا 80 درصد افرادی که با همکاری می کنند تنها درآمد شان یارانه است. بیشتر دوزنده ها خانواده های بد سرپرست ,بی سرپرست ,تحت پوشش کمیته امداد  و کم درآمد هستند. وقتی از طریق دسترنج خودشان درآمدی کسب می کنند واقعا خوشحال می شوند و احساس مفید بودن می کنند.  متاسفانه در شهرهای بزرگ پیشرفت و تکنو لوژی با سرعت در حرکت است اما روستاهای کوچک و کم جمعیت هیچ بهر ه ای از تکنو لوژی و فناوری ها ندارند .

 

در فروش محصولات وبرپایی غرفه های نمایشگاهی آیا دولت با شما در تبلیغ وعرضه کالا مشارکت داشته است ؟

وی اظهار کرد: در عرصه کارآفرینی هنر بزرگ بر دوش کشیدن بار بدون حمایت دیگران است. بازار یابی و فروش محصولات به عهده خودمان است . متاسفانه دولت کمک چندانی نمی کند  و همیشه باهزار دردسر در نمایشگاه ها غرفه ها را برای بانوان بی سرپرست تهیه میکنیم. متاسفانه روال اداری در ایران به این صورت است که همه اداره وسازمان ها تنها به پر کردن بیلان و آمار خودشان فکر می کنند و به هنرمندی که تنها راه درآمد زندگی اش صنایع دستی است اهمیت چندانی نمی دهند با این وجود خدا را شکر که خیلی از خیرین  و دوستداران هنر وصنایع دستی برای برپایی نمایشگاه کمک می کنند .

 

شرکت تعاونی آرتا تا کنون چه فعالیتهایی  انجام داده است ؟

فعال و کارآفرین عرصه اقتصادی تصریح کرد : شرکت تعاونی ما دو پروژه بین المللی توانمند سازی جوامع روستایی( منارید) را اجرا کرده است. این دو پروژه در استان های  یزد و خراسان شمالی،  نزدیک به مرز ترکمنستان بوده است که هر دو طرح موفق بوده اند . همچنین پروژه ترسیب کربن در جنوب کرمان همراه با موفقیت بوده است.

 

گرانترین  پته چه قیمتی دارد ؟

یکی از گرانترین  نمونه های  پته امروزه در مقبره شاه نعمت الله ولی در ماهان موجود است که قدمتی 300 ساله دارد و ارزش مالی آن حدود 10 میلیارد تومان است . قدمت پته هر چه بیشتر باشد ارزش مالی بیشتری پیدا می کند.

انتهای پیام / ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار